• Lidingöbo

Babyteckenspråk!

Helt otroligt!

Är det någon som har provat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-20 10:56
    Här kan vi ladda ner typiska ord.
    www.teckna.ecsweden.se/

• Svar på tråden Babyteckenspråk!
  • Mamma till Simon

anne h skrev 2009-08-20 08:34:12 följande:

Hör ni till HAB? Då ska de ordna kurs, annars finns det kurser via SV, ABF osv.Eller ännu bättre; på folkhögskola i tex Leksand, helgkurs eller veckokurs, men det är på lite högre nivå när man använder det mer för barn med diverse funktionshinder.
    Vi hör till hab, men inte hört något om detta än. Är det logopeden där man pratar med då?
  • anne h
    Mamma till Simon skrev 2009-08-20 08:47:09 följande:
    anne h skrev 2009-08-20 08:34:12 följande: Vi hör till hab, men inte hört något om detta än. Är det logopeden där man pratar med då?
    Sp ped ska veta också, men logopeden är ju den som har hand om språket egentligen..
    Hos oss var det iaf sp ped som ordnade det, men den kursen var ganska.. dålig. Jag gick en annan på egen bekostnad, gav mkt mer.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Lidingöbo

Jag har börjat med att teckna från det jag minns. Amma är ett supergulligt teckenord!

• Ronjas mamma

Vi använder det bara som suppliment, det är rätt vanligt här.

Det finns ett förenklat baby ordspråk som de flesta använder när det bara är för att slippa frustrationerna innan talet kommer igång.

Vi var på en dags kurs på biblioteket med en kvinna här som har gett ut en dvd i det förenklade babyspråket dvd hade vi fått i dopspresent.

• Lidingöbo

Ronjas mamma skrev 2009-08-20 10:59:58 följande:

Vi använder det bara som suppliment, det är rätt vanligt här. Det finns ett förenklat baby ordspråk som de flesta använder när det bara är för att slippa frustrationerna innan talet kommer igång.Vi var på en dags kurs på biblioteket med en kvinna här som har gett ut en dvd i det förenklade babyspråket dvd hade vi fått i dopspresent.
    Just precis! Bara teckna för att göra ordet tydligare. När du introducerade teckenorden. Hur gick du tillväga då? Hade du bilder med eller? osv
  • Ronjas mamma

Gjorde bara tecknena när jag sa ordet upprepade gärna ordet många gånger och visade igen samtidigt.

Blev nog först konsekvent att visa omkring 10 månaders ålder och med få ord vi hade så mycket bry med hennes vikt uppgång så det tog fokusen i en period..

Som sagt så upptäckte vi hur glad hun var för djur och det släppte mycket för så förstod hun att jag förstod henne när hun kom ut och visade fågel eller hund eller vilket djur hun nu såg som jag kanske hade missat.

Vi hade som sagt dvd som här i dk visst nog bara heter babytegnsprog men det finns säkert något motsvarande i Sverige prova att hör i bok handeln, i våran beskriver de väldigt bra hur man kommer igång och så är där en massa olika ord lagt in som man kan lära sig och barnet.

• Lidingöbo

Efter tre dgar har han nu börjat med "äta". Jag är helt förbluffad. Varför var det ingen som berättade det här för mig? Tänk så bra det är att använda sig av stödord!

• pojkens
    Lidingöbo skrev 2009-08-20 14:00:59 följande:
    Efter tre dgar har han nu börjat med "äta". Jag är helt förbluffad. Varför var det ingen som berättade det här för mig? Tänk så bra det är att använda sig av stödord!
    oj, hur gammalt är ditt barn? Jag har funderat på det där men inte kommit till skott. Har blivit lite negativ till det pga en bekant som drillat sin dotter supermycket med tecken såpass att hon pratade jättejätte bra vid 1.5 år. Det kan tyckas vara bra men har blivit till en nackdel för alla tror att hon är äldre än hon är och tvingas gå istället för att åka vagnen, och andra saker som hon fortfarande behöver som litet barn.
  • Lidingöbo
    pojkens skrev 2009-08-20 14:05:32 följande:
    oj, hur gammalt är ditt barn? Jag har funderat på det där men inte kommit till skott. Har blivit lite negativ till det pga en bekant som drillat sin dotter supermycket med tecken såpass att hon pratade jättejätte bra vid 1.5 år. Det kan tyckas vara bra men har blivit till en nackdel för alla tror att hon är äldre än hon är och tvingas gå istället för att åka vagnen, och andra saker som hon fortfarande behöver som litet barn.
    Han fyller nio månader den 25:e. Oj, det är verkligen inte bra att andra behandlar henne äldre pga av det. Det är tråkigt. Drilla låter inte heller som en bra idé. Det är nog meningen att man ska ha det som stödord.
  • Ronjas mamma

Pojkens man behöver ju inte behandla ett litet barn som om det är större de som känner barnet vet fr ex nog att det behöver sin vagn mm.
    Dessutom som Lidingö skriver så är det inte meningen att man ska pressa barnen til det utan använda som hjälpord och låta det ta sin tid.
    Vår dotter är ekstrem liten till växten men hun blir behandlad som den ålder hun är.

Lidingöbo vist är det fantastiskt..

Svar på tråden Babyteckenspråk!