• Lidingöbo

Babyteckenspråk!

Helt otroligt!

Är det någon som har provat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-20 10:56
    Här kan vi ladda ner typiska ord.
    www.teckna.ecsweden.se/

• Svar på tråden Babyteckenspråk!
  • pojkens

Ronjas mamma skrev 2009-08-20 14:27:23 följande:

Pojkens man behöver ju inte behandla ett litet barn som om det är större de som känner barnet vet fr ex nog att det behöver sin vagn mm. Dessutom som Lidingö skriver så är det inte meningen att man ska pressa barnen til det utan använda som hjälpord och låta det ta sin tid. Vår dotter är ekstrem liten till växten men hun blir behandlad som den ålder hun är. Lidingöbo vist är det fantastiskt..
    nej absolut inte. Men det är tråkigt att det har blivit så för henne på dagis. Även om dagispersonalen vet hennes egentliga ålder så kanske de automatiskt låter de andra barnen sitta i vagnen för att hon kan föra en lång diskussion med dem på ett nästat vuxet sätt. Men jag kan absolut tänka mig att börja försöka teckna lite. Ska diskutera med min sambo med :) . Enklast om bägge är med på det gissar jag?
  • anne h
    Ronjas mamma skrev 2009-08-20 11:47:33 följande:
     Vi hade som sagt dvd som här i dk visst nog bara heter babytegnsprog men det finns säkert något motsvarande i Sverige prova att hör i bok handeln, i våran beskriver de väldigt bra hur man kommer igång och så är där en massa olika ord lagt in som man kan lära sig och barnet.
    www.babytecken.se/kurser.htm

e-line.sdrf.se/servlet/us_pyra&p=H klicka på "teckenspråksmaterial", sedan hittar ni "babytecken" där under.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Ronjas mamma

JO men annars lär barnet sig snabbt vem den kan använda tecken med och inte, farmor är döv("hörande" med hörapparat) och med henne använder hun många fler tecken än med oss..

• anne h
    Lidingöbo skrev 2009-08-20 22:37:05 följande:
    anne h skrev 2009-08-20 15:08:29 följande: Andra länkan fungerar inte
    gå in på http://www.sdrf.se/sdr/ och klicka därefter på "E-Handel" nere till höger
    Då kommer du till samma ställe som den länken pekar på. (klicka på "teckenspråksmaterial", sedan hittar ni "babytecken" där under.)
  • Agent 355

har inte sett länken, strul med datorn.
    min kompis 15 månaders tecknar en del (de har gått "på kurs"). han kan iofs uttala några ord muntligen också, men det är redigt gulligt när han gör tecknen för ex kanin eller motorcykel som när vi sågs sist på parklek med just kaniner & på vägen dit motorcyklar. så klart.

• pojkens
    Agent 355 skrev 2009-08-20 23:34:16 följande:
    har inte sett länken, strul med datorn. min kompis 15 månaders tecknar en del (de har gått "på kurs"). han kan iofs uttala några ord muntligen också, men det är redigt gulligt när han gör tecknen för ex kanin eller motorcykel som när vi sågs sist på parklek med just kaniner & på vägen dit motorcyklar. så klart.
    nu känner jag att jag helt enkelt måste prova detta på vår son. Skulle ju underlätta kolossalt ifall han kunde teckna vad han ville. Kanske inte går så bra ibörjan men såsmåningom :)
  • Ronjas mamma

Det är helt olika som allt annat hur snabbt det går från barn till barn men de blir så lättade och glada när de blir förstådda.
    Om jag inte ser att vi gått förbi en hund börjar Ronja "hoppa" i vagnen och göra ljud samtidigt med att hun visar tecknet, men många andra saker pekar hun bara på..

Som sagt pojkens mannen din behöver inte använda tecksen bara för att du och sonen gör det.

• pojkens

Ronjas mamma skrev 2009-08-21 07:59:46 följande:

Det är helt olika som allt annat hur snabbt det går från barn till barn men de blir så lättade och glada när de blir förstådda. Om jag inte ser att vi gått förbi en hund börjar Ronja "hoppa" i vagnen och göra ljud samtidigt med att hun visar tecknet, men många andra saker pekar hun bara på.. Som sagt pojkens mannen din behöver inte använda tecksen bara för att du och sonen gör det.
    nej, fast nu kommer han vara föräldraledig och jag arbeta så vår son kommer tillbringa mesta tiden med honom. Därför antog jag att det var kanske lättare om han var med på noterna med.
  • ingi smile

anne h skrev 2009-08-17 22:45:07 följande:

Absolut! Alla (eller de allra flesta) med barn med DS använder tecken från barnet är litet. Många andra använder TSS/TACK för att underlätta vid kända funktionshinder. Babysigns blir allt populärare, fast vissa tror -felaktigt- att tecknen försenar talet. Jag ser att det är tvärtom; ju mer tecken min son lärt sig desto mer tal har det kommit.
    står DS för Downs Syndrom?
    min syster har det, och när hon var tonåring eller 20+ fick hon lära sig TSS vilket verkligen förbättrade hennes tal!
    så synd bara att hon inte fick det från när hon var liten, och nu har hon ingen "TSS-vänlig" pedagog i närheten längre... :(

jag har försökt introducera "mat" och "sova" för lillen (10 mån) men han verkar inte helt intresserad. ska försöka med "hund" och "musik/sång/dans"...nånting tror jag, kanske är lite roligare för honom..
  • Mamma till Simon

ingi smile skrev 2009-08-21 11:00:26 följande:

anne h skrev 2009-08-17 22:45:07 följande:
    står DS för Downs Syndrom?min syster har det, och när hon var tonåring eller 20+ fick hon lära sig TSS vilket verkligen förbättrade hennes tal!så synd bara att hon inte fick det från när hon var liten, och nu har hon ingen "TSS-vänlig" pedagog i närheten längre... :(jag har försökt introducera "mat" och "sova" för lillen (10 mån) men han verkar inte helt intresserad. ska försöka med "hund" och "musik/sång/dans"...nånting tror jag, kanske är lite roligare för honom..
    DS= downs syndrom
  • anne h
    ingi smile skrev 2009-08-21 11:00:26 följande:
    står DS för Downs Syndrom?
    Ja
  • swahili

Jag och dottern har kört med babytecken sen hon var 10månader , idag är hon 2 år... Jag fick bibliotetket att ta hem dvdn med babytecken, jättesmidigt!

Nu när vi går till biblioteket lånar vi myclet böcker med tecken, hon tycker det är jättekul!

Svar på tråden Babyteckenspråk!