• Idealisten

Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?

Vi läser löpande om hur köttindustrin behandlar djuren. Berättelser om hur djur och fåglar på olika sätt missköts och får leva under ovärdiga förhållande, för att sedan transporteras trångt under långa sträckor till slakteriet, där det inte alltid går direkt värdigt till. För att inte tala om hur det går till i andra länder som Sverige importerar kött ifrån. I Danmark t ex där denna nyhet kom fram och väckte avsky.
    www.veggiemind.com/kottet-pa-din-tallrik-ett-torterat-djur/

Skäms du som köttätare när du läser om detta, eller försöker du blunda för sanningen? Kan man verkligen känna sig som en godhjärtad människa när man konkret finansierar denna typ av industri?

• Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?
  • Anova

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 16:37:51 följande:

jo jag vet. Jag köper hellre tomater från Spanien än Sverige. Jag har sagt ett par gånger nu att jag är en medveten konsument.
    Du föreslår ju en ökad kosumtion av icke-odlad fisk. Det tycker jag är åt h-vete korkat..
  • Lady Dahmer
    Cornellia skrev 2009-08-19 16:39:55 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-19 16:36:03 följande: Okej, vi tror helt enkelt olika, och jag litar mer på informationen jag får från dom som är utbildade än på dig, simple as that.
    och vilka är de? De "utbildade" som sagt att man är tvungen att utbilda sig för att gå över till en vegetarisk kost? *asg* För jag tror inte ett dugg på dig just nu eftersom att INGEN utbildad dietisk eller läkare eller nån annan som vet nåt om vegetarisk kost skulle uttala något så dumt.

Och berätta gärna för mig vad det är med kött som är så magiskt att man bara MÅSTE äta det?
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    Anova skrev 2009-08-19 16:40:05 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-19 16:37:51 följande: Du föreslår ju en ökad kosumtion av icke-odlad fisk. Det tycker jag är åt h-vete korkat..
    Det finns fisk som är ok att köpa.
  • Anova

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 16:42:58 följande:

Det finns fisk som är ok att köpa.
    Vad har du för belägg för det?
  • Cornellia

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 16:39:43 följande:

jag tror att köpa kött från en bonde som blivit rekommenderad av nån som brinner för ekologi iallafall är ett större steg från det du gör nu. Att hela tiden bortförklara sig med att "hur kan jag vara säker?!" för att sen inte göra ett jota för förbättring är bara dumt.
    Så du tycker det är bättre att utföra "panikåtgärder" som du inte tror på och som du inte har någon som helst möjlighet att få veta om det är posetivt eller negativt. (mer än att du märker att det blir dyrare och krångligare). Smart.

Nu ska jag sluta, så jag lämnar diskutionen. Ha en bra kväll allihop.
  • Lady Dahmer
    Cornellia skrev 2009-08-19 16:45:58 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-19 16:39:43 följande: Så du tycker det är bättre att utföra "panikåtgärder" som du inte tror på och som du inte har någon som helst möjlighet att få veta om det är posetivt eller negativt. (mer än att du märker att det blir dyrare och krångligare). Smart. Nu ska jag sluta, så jag lämnar diskutionen. Ha en bra kväll allihop.
    jag tycker det är bättre att lita på de som är engagerade i frågorna än att famla i mörket och säkerligen välja något som är dåligt.

Frågar jag en vegan vilken hönsgård som är tillräckligt acceptabel ur ett etiskt perspektiv innan jag ska köpa ägg så utgår jag naturligvis från att denne inte guidar mig till torture'r'us-chicken factory liksom.

Men du VILL forstätta bära skygglappa för att slippa ta ansvar. Och jag kan till stor del förstå det, för det är svårt. Men kom inte med undanflykter.
  • Liljekonvaljer

Jag tror vi får bli bönder och jägare och fiskare allesammans, det skulle ta kål på den värsta köttindustrin tror jag.

• Anova

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 16:57:30 följande:

jag tycker det är bättre att lita på de som är engagerade i frågorna än att famla i mörket och säkerligen välja något som är dåligt.
    Engagerade har ofta väldigt dålig koll på ekonomiska faktorer och hur deras certifieringar mm. påverkar samhället. De lever i någon slags värld där de tar på sig skygglapparna för att inte se de dåliga..

Väntar fortfarande på belägg för att icke-odlad fisk är den enda som är okej att köpa.
  • Idealisten
    Cornellia skrev 2009-08-19 16:34:22 följande:
    För att jag inte tar dina ord som en sanning, för att jag vill ha mer fakta innnan jag vänder upp och ner på mina matvanor och ekonomi ? Jaja, då får du väl tycka så, det är inte direkt något jag lider av.
    Mer för att du först och främst letar efter argument som stödjer den bekväma tanke du redan har, och faktiskt konsekvent och envist vägrar att ta till dig nåt av de andra rätt bra argumenten, som åtminstone i nån grad inte borde vara så svåra att hålla med om. Då blir det liksom som ett infantilt "allt eller inget", och är i alla fall med mitt sätt att se det ett tecken på förnekelse.
  • mindless
    Cornellia skrev 2009-08-19 16:39:55 följande:
    Okej, vi tror helt enkelt olika, och jag litar mer på informationen jag får från dom som är utbildade än på dig, simple as that.
    Utbildade i vad? Det märkliga är att det nästintill alltid är människor som inte äter vegetariskt som berättar hur krångligt det är. Jag har ätit vegetariskt/veganskt i över tio år och anser mig därmed vara expert på hur det är att äta just vegetariskt. Och det är vare sig dyrt eller krångligt att få i sig fullgod vegetarisk mat. Det handlar om vanor och mönster.
Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?