• Idealisten

Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?

Vi läser löpande om hur köttindustrin behandlar djuren. Berättelser om hur djur och fåglar på olika sätt missköts och får leva under ovärdiga förhållande, för att sedan transporteras trångt under långa sträckor till slakteriet, där det inte alltid går direkt värdigt till. För att inte tala om hur det går till i andra länder som Sverige importerar kött ifrån. I Danmark t ex där denna nyhet kom fram och väckte avsky.
    www.veggiemind.com/kottet-pa-din-tallrik-ett-torterat-djur/

Skäms du som köttätare när du läser om detta, eller försöker du blunda för sanningen? Kan man verkligen känna sig som en godhjärtad människa när man konkret finansierar denna typ av industri?

• Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?
  • Idealisten

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 13:53:34 följande:

jag tror inte det hänger på hurvida man äter kött eller ej. Jag har mött fantastiska, ödmjuka underbara köttätare som är generös med sig själva så gott de kan. Och jag har mött självrättfärdiga vegetarianer som behandlar andra människor som skit. När det gäller just köttindustrin så tror jag att man som med så mycket annat inte orkar tänka på det, orkar ta ansvar. En del människor har så mycket annat att tänka och oroa sig för att just den biten kommer längre ner på prioriteringslistan. Givetvis vore det ideala om alla orkade ta ansvar för ALLA sina val, men det är en utopi.
    Ja, uttrycket "människan är av naturen bekväm", är inte taget ur luften precis. Det krävs förmodligen att man börjar engagera sig i existensiella frågor för att detta ska bli obekvämt *s*
  • Anova

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 13:56:07 följande:

det finns massvis med soja att köpa som både är ekologisk och etiskt odlad! Däremot så bidrar du antagligen mer till den oetiska sojan när du väljer att äta kött.
    Jag är medveten om att jag deltar i oetisk sojaodling. Men om folk var pålästa skulle de inse att både ekologiskt (som är ofta väldigt oetisk) och fair trade (som ofta innebär utslagning) inte var så bra som det är på papperet.
    Tyvärr verkar bara folk se till fördelarna med detta.

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 13:56:56 följande:
    nja.
    Kan du förneka att människan är ett rovdjur?
  • Soul

Ja, jag mår dåligt när jag ser reportage om hur djur behandlas och ibland skäms jag över att jag inte är beredd att avstå helt från kött. Helst vill man ju köpa direkt från en bondgård där man vet djuren har fått sina behov tillfredställda och leva ut sina instinkter. Vid några tillfällen har jag även fått möjlighet att göra det, men för det mesta blir det istället att jag så gott jag kan försöker välja kött som är svenskt och kravmärkt. Finns det från lokala producenter väljer jag i första hand dem, köper enbart ägg från frigående höns etc. Det är dyrare visst, men jag skulle inte klara av att köpa t.ex. danskt griskött efter att ha läst om hur de behandlar grisarna. Skulle det knipa med pengar skulle jag hellre äta mindre mängd av det dyrare köttet än större mängd av det billiga danska.

• Lady Dahmer
    Cornellia skrev 2009-08-19 14:03:46 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-19 13:54:48 följande: Jag håller inte med dig i det fallet. Jag tycker det är väldigt svårt att hitta information som jag ser som tillförlitlig, och jag har inte den tiden som det skulle behövas för att göra mig insatt.
    jag kan ge dig lite tips redan nu!

Tips 1. Köp "äkta vara". Däri finns adresser och telefonnummer till småbönder som levererar lite snällare kött.

Tips nr. 2: köp av jägare.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    Anova skrev 2009-08-19 14:06:23 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-19 13:56:07 följande: Kan du förneka att människan är ett rovdjur?
    vi är människor. med förmågan att göra etiska val. Jag vet inte riktigt vad du menar med rovdjur dock. Vi är inga lejon precis. Vi är primater.
  • Idealisten

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:01:21 följande:

TS -- har du varit köttätare? Hur tänkte du DÅ?
    Jag tänkte över huvud taget inte alls! *s* Det var först när jag började intressera mig för andligt filosofiska tankegångar som jag var tvungen att möta problematiken.
  • Lady Dahmer
    Anova skrev 2009-08-19 14:06:23 följande:
    Jag är medveten om att jag deltar i oetisk sojaodling. Men om folk var pålästa skulle de inse att både ekologiskt (som är ofta väldigt oetisk) och fair trade (som ofta innebär utslagning) inte var så bra som det är på papperet.
    Tyvärr verkar bara folk se till fördelarna med detta.
    jag är fullt medveten om det jag äter och gör - i min vardag - de val som innebär minst lidande. Man kan inte göra allt, men man kan göra så gott man kan. Det rimmar lite illa att kritisera veganer och vegetarianer för att de äter soja, när man som köttätare bidrar MER till just sojaindustrin.
  • Lady Dahmer
    Idealisten skrev 2009-08-19 14:08:46 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:01:21 följande: Jag tänkte över huvud taget inte alls! *s* Det var först när jag började intressera mig för andligt filosofiska tankegångar som jag var tvungen att möta problematiken.
    jo precis. det är oftast så. Man gör nåt av bara farten. av vana. För mig tog det dock många år av ångest, självförnekelse och tankar innan jag tog steget. Och jag har fortfarande många fler val att göra. Ett steg i taget. För vissa är det lätt, för andra svårare.
  • Anova

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:07:51 följande:

vi är människor. med förmågan att göra etiska val. Jag vet inte riktigt vad du menar med rovdjur dock. Vi är inga lejon precis. Vi är primater.
    Människan dödar andra djur både av överlevnad, hot, nöje, mat osv. Vi är karnevorer, men det är den moderna människan som kommit på att vi är herbivor.

Sen att vi kan göra etiska val har väl inget med saken att göra, de etiska val som du nämner är ju inte etiska val i grund och botten utan mer eller mindre ett "PR-trick".
  • Lady Dahmer
    Anova skrev 2009-08-19 14:12:06 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:07:51 följande: Människan dödar andra djur både av överlevnad, hot, nöje, mat osv. Vi är karnevorer, men det är den moderna människan som kommit på att vi är herbivor. Sen att vi kan göra etiska val har väl inget med saken att göra, de etiska val som du nämner är ju inte etiska val i grund och botten utan mer eller mindre ett "PR-trick".
    nej vi är inte karnevorer. Vi är allätare. Omnivorer.

Herbivorer, det är de som ENBART kan tillgodogöra sig vegetabiliskt. Typ kor.
Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?