• Idealisten

Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?

Vi läser löpande om hur köttindustrin behandlar djuren. Berättelser om hur djur och fåglar på olika sätt missköts och får leva under ovärdiga förhållande, för att sedan transporteras trångt under långa sträckor till slakteriet, där det inte alltid går direkt värdigt till. För att inte tala om hur det går till i andra länder som Sverige importerar kött ifrån. I Danmark t ex där denna nyhet kom fram och väckte avsky.
    www.veggiemind.com/kottet-pa-din-tallrik-ett-torterat-djur/

Skäms du som köttätare när du läser om detta, eller försöker du blunda för sanningen? Kan man verkligen känna sig som en godhjärtad människa när man konkret finansierar denna typ av industri?

• Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?
  • pysslar

Jag är en sån som mår fruktansvärt dåligt över hur djur behandlas, men jag blundar för det för jag fortsätter trots allt att äta kött... Däremot så äter vi nästan bara vilt och ibland nöt (inbillar mig att biff djuren har det ganska bra där de går i hagen med sina kalvar..) Sedan bara svensktkött och aldrig gris, för trots allt är ju kött såååå gott

• Anova

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:09:26 följande:

jag är fullt medveten om det jag äter och gör - i min vardag - de val som innebär minst lidande. Man kan inte göra allt, men man kan göra så gott man kan. Det rimmar lite illa att kritisera veganer och vegetarianer för att de äter soja, när man som köttätare bidrar MER till just sojaindustrin.
    Beror på helt vad man väljer att konsumera.

Eftersom du nämner etiska val och etisk/ekologisk odling i samma mening så känns du inte som du väljer bort lidande, i alla fall då det gäller människor. Men du kanske gått på detta med hur bra ekologisk odling är och hur etisk fair trade är..
  • Anova

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:13:58 följande:

nej vi är inte karnevorer. Vi är allätare. Omnivorer. Herbivorer, det är de som ENBART kan tillgodogöra sig vegetabiliskt. Typ kor.
    Vad spelar det för roll. det går inte komma ifrån att människor är kött, har alltid ätit kött osv.
  • Lady Dahmer
    Anova skrev 2009-08-19 14:15:53 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:09:26 följande: Beror på helt vad man väljer att konsumera. Eftersom du nämner etiska val och etisk/ekologisk odling i samma mening så känns du inte som du väljer bort lidande, i alla fall då det gäller människor. Men du kanske gått på detta med hur bra ekologisk odling är och hur etisk fair trade är..
    som jag sa -- jag är medveten om mina val. Du verkar ha läst lite för mycket aftonbladet.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    Anova skrev 2009-08-19 14:17:03 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:13:58 följande: Vad spelar det för roll. det går inte komma ifrån att människor är kött, har alltid ätit kött osv.
    Det är en jävla skillnad på förr och nu. Förr hade man inte en industri som torterar djur och förstör miljön och bidrar till svälten. Förr gick man ut i skogen och klubbade ner sin egen ekorre eller vad fan det var man fick tag på. Förr åt man inte de mängder kött vi äter idag. Och förr hade man inte ett Konsum runt hörnet där man kunde göra andra kostval.

Dessutom vad människan alltid gjort är inte ett speciellt bra argument. Det finns mycket vi alltid gjort. Betyder det att det är bra?
  • Anova

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:17:07 följande:

som jag sa -- jag är medveten om mina val. Du verkar ha läst lite för mycket aftonbladet.
    Intressant poäng.. Kan du då förklara för mig hur man kan vara etisk och välja Fair trade samtidigt då det bidrar till utslagning av övriga småbönder som inte har ekonomisk möjlighet att certifiera sig?

Aftonbladet? Vaddå? Står det sådant där?
  • Cornellia

Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:07:03 följande:

jag kan ge dig lite tips redan nu! Tips 1. Köp "äkta vara". Däri finns adresser och telefonnummer till småbönder som levererar lite snällare kött. Tips nr. 2: köp av jägare.
    Och vad är det som gör den boken till en tillförlitlig källa?

Och när det gäller inköp av kött så är det tyvärr för dyrt för att jag ska tycka att det är värt det, speciellt med tanke på att det inte hjälper ett enda djur över huvudtaget, och det enda som händer är att jag får lite svårare att betala hyran.
  • Idealisten
    Anova skrev 2009-08-19 14:12:06 följande:
    Människan dödar andra djur både av överlevnad, hot, nöje, mat osv. Vi är karnevorer, men det är den moderna människan som kommit på att vi är herbivor. Sen att vi kan göra etiska val har väl inget med saken att göra, de etiska val som du nämner är ju inte etiska val i grund och botten utan mer eller mindre ett "PR-trick".
    Oavsett om det är ett "PR-trick" eller inte, det kan för många var en inre befrielse att slippa förneka att man stödjer grymheter mot smärtkännande levande varelser. Vi är ju som du säger moderna människor som gärna vill kalla oss civiliserade. Frågan är hur civiliserat det är att behandla djur som vi gör?
  • Lady Dahmer
    Anova skrev 2009-08-19 14:20:14 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:17:07 följande: Intressant poäng.. Kan du då förklara för mig hur man kan vara etisk och välja Fair trade samtidigt då det bidrar till utslagning av övriga småbönder som inte har ekonomisk möjlighet att certifiera sig? Aftonbladet? Vaddå? Står det sådant där?
    vem säger att man måste köpa fairtrade? (där man dessutom gör ett val. Vilket är viktigast - småböndernas överlevnad eller arbetarnas rättigheter)

Varför inte köpa lokalt odlat? Ekologiskt? Välja småskaliga bönder istället för fabriksmat? osv.
  • Lady Dahmer
    Cornellia skrev 2009-08-19 14:20:30 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-08-19 14:07:03 följande: Och vad är det som gör den boken till en tillförlitlig källa?Och när det gäller inköp av kött så är det tyvärr för dyrt för att jag ska tycka att det är värt det, speciellt med tanke på att det inte hjälper ett enda djur över huvudtaget, och det enda som händer är att jag får lite svårare att betala hyran.
    författaren är väldigt påläst i ämnet mat. och väldigt engagerad i ekologiskt och småskaligt och lokalt.

och handlar det om kostnaderna så behöver man inte äta så mycket kött. Varför inte börja laga mer vegetariskt och minska ner köttportionerna? Ät mer fisk (icke odlad givetvis), köp av jägare är inte heller dyrt. Oftast får man ett stycke djur (uppstyckat) till en BILLIGARE penning än i affären.
Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?