• LykkeLee

Dom blir inte rumsrena!!

Jag har fyra kattungar som är sex veckor. En enda har fattat det här med att gå på låda. Jag har provat att stänga in dom i ett rum med leksaker, mat och kattlåda, men det slutar bara med att dom bajsar på golvet iaf och står och jamar som tokiga och krafsar typ sönder dörren.. men nu har dom bajsat och kissat ner hela huset snart och jag blir tokig.. jag har ställt ut flera lådor, jag har torkat med citron där dom gjort sina behov (dom fortsätter att göra det på dom ställena ändå så et tipset sög) och min bostad stinker!! Hur jag än torkar och torkar så är det som om det satt sig i golvet!! Vad ska jag ta mig till!!!! Dom flyttar ju inte än på många veckor!!

• Svar på tråden Dom blir inte rumsrena!!
  • PixL

Jag trodde mamman lärde dem sådant?

• LykkeLee
    PixL skrev 2009-08-18 16:00:22 följande:
    Jag trodde mamman lärde dem sådant?
    Jag vet inte alls jag.. ska hon? Men det gör hon inte!!
  • tildaaa

Det är faktiskt inte så ovanligt att små kattungar gör så,
    igentligen ska ju mamma katten uppfostra dom och lära
    dom det men ibland lyckas hon inte helt och hållet. Det
    tar tid och man måste ha tålamod, hade själv kattungar
    som inte var så duktiga på det, men det kom med tiden.
    Kan också hjälpa att avmaska dom allihopa ( vet det låter lite
    konstigt men det funkade med 2 kattungar hos mig )

Hoppas du lyckas.
    får jag fråga var du bor ?
    Vad för katter ? :) Mvh

• PixL
    LykkeLee skrev 2009-08-18 16:01:26 följande:
    Jag vet inte alls jag.. ska hon? Men det gör hon inte!!
    Jag tror det.
    Men jag har faktiskt ingen aning om vad man gör om hon inte gör det.
    Jag hoppas att det löser sig snart. Det är ju hemskt med kattpiss överallt.
  • LykkeLee
    tildaaa skrev 2009-08-18 16:02:23 följande:
    Det är faktiskt inte så ovanligt att små kattungar gör så, igentligen ska ju mamma katten uppfostra dom och lära dom det men ibland lyckas hon inte helt och hållet. Det tar tid och man måste ha tålamod, hade själv kattungar som inte var så duktiga på det, men det kom med tiden. Kan också hjälpa att avmaska dom allihopa ( vet det låter lite konstigt men det funkade med 2 kattungar hos mig ) Hoppas du lyckas. får jag fråga var du bor ? Vad för katter ? :) Mvh
    Jag bor i västernorrland och det är blandraskatter.. Avmaska dom?? Ja kanske det?+ Hur gör man det då?? Dom äter iaf foder från veterinären så det är inget fel på fodret
  • tildaaa

Okej :)
    Ja du köper på apoteket lättast är väl små tabletter
    lägg det i leverpastaj brukar vara uppskattat,
    och sen se till så dom får i sig det dom ska ha
    " beroende " på deras vikt .

Ja kan faktiskt säga att ibland är inte den dyraste
    maten den bästa. Min katt mådde dåligt kissa
    bajsade och var inte direkt som hon skulle ,
    prövade olika sorters mat och det slutade med
    den billigaste som kostar 35 kr per låda eller vad
    man ska kalla det, och den funkar bra och hon älskar
    den :) Så pröva dig fram, kanske något annat foder är
    bra för katterna och ger resultat.

• hundpuss
    LykkeLee skrev 2009-08-18 16:10:49 följande:
    Jag bor i västernorrland och det är blandraskatter.. Avmaska dom?? Ja kanske det?+ Hur gör man det då?? Dom äter iaf foder från veterinären så det är inget fel på fodret
    Vet du inte vad avmaskning är?!

Använd google annars.
  • LykkeLee
    Vision400 skrev 2009-08-18 17:23:18 följande:
    Vet du inte vad avmaskning är?! Använd google annars.
    Meh.. jag frågade ju bara! Jag menade att jag inte visste att det kunde hjälpa att avmaska dom för att få dom rumsrena. Jag har avmaskat min stora katt, men tänkte att man kanske gjorde på ngt annat sätt med så små!
  • PixL

Haha, ja, det var rätt otrevligt sagt

• Lusthan

Jag hade ett gäng med kattungar också för något år sedan. Runt sex veckors ålder så var det fortfarande problem att få de att gå på lådan alla fyra som de skulle. Vissa kom inte ens i lådan så jag fick verkligen se till att det var en ganska låg låda.

Sen får man sätta de på lådan så fort man gett de mat och ser att de har ätit, se till att de sätter sig på lådan när de har lekt eller sovit. Jag var hemma under sommaren och hade möjlighet att göra just detta utan några större problem. Men när man väl var noggrann och såg till att slänga de på lådan efter maten så märkte man att de faktiskt gick dit sen också när de ätit eller något annat.

Vi höll ungarna instängda i vårat sovrum ett rätt bra tag. Minns dock inte vilken vecka jag började släppa ut de i resten av lägenheten. Men jag tror att jag väntade tills de alla gick på lådan som de skulle. Då fick vi dock ha flera lådor när de kom ut på större yta för annars hände det att de inte hann som de skulle.

Vi har en av ungarna kvar och hon är idag rumsren utan några större problem.

Det går men man får vara med och man får vara envis om inte mamman gör sitt jobb som hon ska.

Svar på tråden Dom blir inte rumsrena!!