• LykkeLee

Dom blir inte rumsrena!!

Jag har fyra kattungar som är sex veckor. En enda har fattat det här med att gå på låda. Jag har provat att stänga in dom i ett rum med leksaker, mat och kattlåda, men det slutar bara med att dom bajsar på golvet iaf och står och jamar som tokiga och krafsar typ sönder dörren.. men nu har dom bajsat och kissat ner hela huset snart och jag blir tokig.. jag har ställt ut flera lådor, jag har torkat med citron där dom gjort sina behov (dom fortsätter att göra det på dom ställena ändå så et tipset sög) och min bostad stinker!! Hur jag än torkar och torkar så är det som om det satt sig i golvet!! Vad ska jag ta mig till!!!! Dom flyttar ju inte än på många veckor!!

• Svar på tråden Dom blir inte rumsrena!!
  • Majsan70
    LykkeLee skrev 2009-08-19 15:34:07 följande:
    Kattungarna ska ju flytta när dom är 12 veckor så då kanske dom hunnit lära sig då.. annars får väl dom nya ägarna ta över arbetet haha.. Gid vad jag torkar skit.. överallt!! Dom bajsar iofs på samma ställen mest hela tiden.. ska jag ställa dit lådor på dom ställena också? Gillar dom pellets bättre än sand?? Jag har aldrig testat pellets.. den är ju inte så "krafsvänlig" tänkte jag..
    Eller så får kattungarna vänta tills de är 13 el. 14 veckor. De utvecklas ju olika fort och man skall inte ha brättom när de skall flytta. Låt de bli ordentligt fostrade av mamma katt först.

Vad du vill ha i lådorna bestämmer du själv. Är de vana vid sand så kör det eller så har du en låda med pellets o några med sand?

Kom ihåg att begränsa utrymmet och hjälp mamma katt på traven genom att visa dem p lådan efter måltiderna.
  • dogcatbird

Hundar avmaskar man medan de paras och sedan enligt ett visst schema. valparna avmaskas vid flera tillfällen. Det är inte för att de har mask som man har sett utan för att de kan ha smittats av sin mamma i livmodern eller via mjölken.

Havanna82 skrev 2009-08-18 23:19:30 följande:
    Det finns ju dock ingen anledning att avmaska kattungar som inte har mask.
  • CTMT
    LykkeLee skrev 2009-08-19 15:34:07 följande:
    Kattungarna ska ju flytta när dom är 12 veckor så då kanske dom hunnit lära sig då.. annars får väl dom nya ägarna ta över arbetet haha.. Gid vad jag torkar skit.. överallt!! Dom bajsar iofs på samma ställen mest hela tiden.. ska jag ställa dit lådor på dom ställena också? Gillar dom pellets bättre än sand?? Jag har aldrig testat pellets.. den är ju inte så "krafsvänlig" tänkte jag..
    Då ska kattungarna istället stanna ett par veckor tilol hos sin mamma, tills de är 13-14 veckor gamla. För om du säljer en kattunge som inte kan lådan till någon så är risken stor att nya ägarna vill lämna tillbaka katten eller att de sparkar ut den på annat sätt om de tycker den blir för jobbig. Och det vill du väl inte?

Du som ägare har ett stort ansvar gentemot din katt och kattungar nu, och det är att kattungarna ska bli leveransklara efter 12 veckors ålder, och då ska de verkligen vara leveransklara , dvs. inte till nya ägare som får med sig en massa problem med kattungen när den borde vara kvar hos mamma ett par veckor till.
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • LykkeLee
    CTMT skrev 2009-08-19 20:33:23 följande:
    Då ska kattungarna istället stanna ett par veckor tilol hos sin mamma, tills de är 13-14 veckor gamla. För om du säljer en kattunge som inte kan lådan till någon så är risken stor att nya ägarna vill lämna tillbaka katten eller att de sparkar ut den på annat sätt om de tycker den blir för jobbig. Och det vill du väl inte? Du som ägare har ett stort ansvar gentemot din katt och kattungar nu, och det är att kattungarna ska bli leveransklara efter 12 veckors ålder, och då ska de verkligen vara leveransklara , dvs. inte till nya ägare som får med sig en massa problem med kattungen när den borde vara kvar hos mamma ett par veckor till.
    Ja det är sant.. nu är det iofs vänner till mig som ska köpa katterna så jag vet att det inte är någon risk att dom kastar ut eller lämnar tillbaka. men självklart vill jag att kattungarna ska vara rumsrena innan jag säljer dom.
  • Majsan70
    LykkeLee skrev 2009-08-19 23:26:38 följande:
    Ja det är sant.. nu är det iofs vänner till mig som ska köpa katterna så jag vet att det inte är någon risk att dom kastar ut eller lämnar tillbaka. men självklart vill jag att kattungarna ska vara rumsrena innan jag säljer dom.
    Fast vänner till dig eller inte så är det viktigt att vänta så att ungarna är mogna att lämna hemmet. 12 veckor är rekomenderat, men 13-14 veckor är mycket bättre. Det handlar ju om så mycket mer än om att de skall vara rumsrena.
  • CTMT
    Va bra! Dina vänner förstår säkert och tycker nog bara det är bra och ansvarsfullt av dig att du vill vänta med kattungarna tills de är riktigt redo! För då minskar risken att nya ägarna får problem med kisseri etc.
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • dogcatbird

Jag vill inte verka pessimistisk här - och känner heller inte dina vänner - men det kan tyvärr vara så att det just är familjemedlemmar och vänner som säger sig vilja ha valpar/kattungar när man har eller ska para, men när det väl är dags för att bestämma sig eller leverans så har de en massa ursäkter, allergi, ekonomi, tidsbrist etc etc

Ha en back up-plan är mitt krassa tips. Att behöva sätta in annonser osv

• FrejaMariah
    dogcatbird skrev 2009-08-19 19:41:24 följande:
    Hundar avmaskar man medan de paras och sedan enligt ett visst schema. valparna avmaskas vid flera tillfällen. Det är inte för att de har mask som man har sett utan för att de kan ha smittats av sin mamma i livmodern eller via mjölken.
    För att de KAN ha fått mask från mamman?!?!?! Man ska ALDRIG avmaska ett djur som man inte säkert VET har mask.. Och det på grund av att maskarna håller på att bli recistenta mot vamaskningsmedlen..

De kanske lät lite otrevligt, men de va inte min mening alls.. :P Fick själv veta de för bara ett par månader sedan (från veterinären)..
  • Ninnis73

Har inte lusläst hela tråden men kattungar ska alltid avmaskas med en pasta som heter Banminth. Man ska avmaska dem var annan vecka från sex veckors ålder och tre gånger. Tabletterna är för starka för deras magar. För att få dem rumsrena kan du ha den i ett rum där de kan känna sej trygga och när de vet hur det fungerar med lådorna så kan de släppas ut i resten av huset. Lycka till!

• Havanna82
    Ninnis73 skrev 2009-08-24 13:02:00 följande:
    Har inte lusläst hela tråden men kattungar ska alltid avmaskas med en pasta som heter Banminth. Man ska avmaska dem var annan vecka från sex veckors ålder och tre gånger. Tabletterna är för starka för deras magar. För att få dem rumsrena kan du ha den i ett rum där de kan känna sej trygga och när de vet hur det fungerar med lådorna så kan de släppas ut i resten av huset. Lycka till!
    Det där är bara gammal fakta. En katt, eller kattunge, behöver inte avmaskas om den inte har mask. Om man avmaskar för ofta kan katten bli resistent mot medlet och när den väl får mask så biter det inte.
Svar på tråden Dom blir inte rumsrena!!