• LykkeLee

Dom blir inte rumsrena!!

Jag har fyra kattungar som är sex veckor. En enda har fattat det här med att gå på låda. Jag har provat att stänga in dom i ett rum med leksaker, mat och kattlåda, men det slutar bara med att dom bajsar på golvet iaf och står och jamar som tokiga och krafsar typ sönder dörren.. men nu har dom bajsat och kissat ner hela huset snart och jag blir tokig.. jag har ställt ut flera lådor, jag har torkat med citron där dom gjort sina behov (dom fortsätter att göra det på dom ställena ändå så et tipset sög) och min bostad stinker!! Hur jag än torkar och torkar så är det som om det satt sig i golvet!! Vad ska jag ta mig till!!!! Dom flyttar ju inte än på många veckor!!

• Svar på tråden Dom blir inte rumsrena!!
  • FrejaMariah
    Havanna82 skrev 2009-08-24 13:16:00 följande:
    Det där är bara gammal fakta. En katt, eller kattunge, behöver inte avmaskas om den inte har mask. Om man avmaskar för ofta kan katten bli resistent mot medlet och när den väl får mask så biter det inte.
    De e masken som blir recistent, inte katten.. :)
  • LykkeLee
    Ninnis73 skrev 2009-08-24 13:02:00 följande:
    Har inte lusläst hela tråden men kattungar ska alltid avmaskas med en pasta som heter Banminth. Man ska avmaska dem var annan vecka från sex veckors ålder och tre gånger. Tabletterna är för starka för deras magar. För att få dem rumsrena kan du ha den i ett rum där de kan känna sej trygga och när de vet hur det fungerar med lådorna så kan de släppas ut i resten av huset. Lycka till!
    Jag har stängt in dom i ett rum, men det enda det gör är att dom står och vårljamar som tok dygnet runt och krafsar på dörren.. men det kankse är för sent att göra det nu när dom fått vara fria i lägenheten första tiden.. Jag stod inte ut så jag släppte ut dom igen.. *gud så korkad man är*..

Mitt hem invaderas av bajskorvar och kisspölar.. Så vad gör jag nu?? Stänger in dom igen eller???
  • Mamma till R o A
    LykkeLee skrev 2009-08-24 18:18:12 följande:
    Jag har stängt in dom i ett rum, men det enda det gör är att dom står och vårljamar som tok dygnet runt och krafsar på dörren.. men det kankse är för sent att göra det nu när dom fått vara fria i lägenheten första tiden.. Jag stod inte ut så jag släppte ut dom igen.. *gud så korkad man är*.. Mitt hem invaderas av bajskorvar och kisspölar.. Så vad gör jag nu?? Stänger in dom igen eller???
    Ja du stänger in dom igen. Kattungar ska vara helt rumsrena innan man släpper dom "lösa"
    Aliquando et insanire iucundum est
  • LykkeLee
    Mamma till R o A skrev 2009-08-24 19:01:56 följande:
    Ja du stänger in dom igen. Kattungar ska vara helt rumsrena innan man släpper dom "lösa"
    jag visste inte..*skäms*.. men dom bajsar ändå bredvid lådan och krafsar på dörren och jamar skyhögt och hjärtskärande.. det är inte elakt att göra så då?? Jag försökte att göra ett galler som någon skrev tidigare, men det klättrade dom ju över på typ tre sekunder.. så det gick ju inte..
  • Mamma till R o A
    LykkeLee skrev 2009-08-24 20:09:00 följande:
    jag visste inte..*skäms*.. men dom bajsar ändå bredvid lådan och krafsar på dörren och jamar skyhögt och hjärtskärande.. det är inte elakt att göra så då?? Jag försökte att göra ett galler som någon skrev tidigare, men det klättrade dom ju över på typ tre sekunder.. så det gick ju inte..
    hur stort är rummet, vad har kattungarna att aktivera sig med? du kanske kan bygga en nätdörr?
    Aliquando et insanire iucundum est
  • LykkeLee
    Mamma till R o A skrev 2009-08-24 22:08:02 följande:
    hur stort är rummet, vad har kattungarna att aktivera sig med? du kanske kan bygga en nätdörr?
    Tjaaa.. vi har inte så många rum att tillgå, så det kanske är sju kvm eller nåt..
  • FrejaMariah
    LykkeLee skrev 2009-08-24 18:18:12 följande:
    Jag har stängt in dom i ett rum, men det enda det gör är att dom står och vårljamar som tok dygnet runt och krafsar på dörren.. men det kankse är för sent att göra det nu när dom fått vara fria i lägenheten första tiden.. Jag stod inte ut så jag släppte ut dom igen.. *gud så korkad man är*.. Mitt hem invaderas av bajskorvar och kisspölar.. Så vad gör jag nu?? Stänger in dom igen eller???
    Stäng in dom i samma rum som du själv är i, så de får sällskap hela tiden, sen får de stanna i de rummet när du ska iväg, så de e trygga med rummer..
  • LykkeLee
    Mamma Freja skrev 2009-08-24 23:29:51 följande:
    Stäng in dom i samma rum som du själv är i, så de får sällskap hela tiden, sen får de stanna i de rummet när du ska iväg, så de e trygga med rummer..
    Det skulle varit bra om det inte var för att vi har öppen planlösning.. nej det får väl bli det rum jag tänkte på där dom var förut.. me jag lider av att höra dom jama så..
  • FrejaMariah
    LykkeLee skrev 2009-08-24 23:34:08 följande:
    Det skulle varit bra om det inte var för att vi har öppen planlösning.. nej det får väl bli det rum jag tänkte på där dom var förut.. me jag lider av att höra dom jama så..
    Ja, då va de juh lite knepigare me den saken.. :P
  • MaNiMi

Nu är jag verkligen nybliven kattägare så jag kanske är helt fel ute, men går det inte göra så att man koncentrerar sig på en unge i taget, är ju inte lätt att hålla rätt på flera på en gång.
    Vi har haft en jäkla tur med våran lilla kattunge, hon har inte haft någon mamma som visat henne något, hon är bara 7-8 veckor och har skött sig själv på en höskulle fram till vi tog hand om henne,
    så någon låda har ju inte varit aktuell innan.
    Å inte hade vi någon riktig kattlåda när vi kom hem med henne, sand fick vi köpa det som fanns i mataffärn (det var ju liksom lite akut och viktigast var att den fick mat i sig)Vi fick ta en plastback med lite högre kanter och det första vi gjorde var att ha i sanden och sen stoppa i katten (som då inte orkade hoppa ur själv) iaf så gjorde hon det hon skulle direkt å vi lyfte ur henne. Nästa gång det var dags så ställde hon sig vid lådan och jamade väldigt intensivt och på ett helt annat sätt än när hon var hungrig..var bara att lyfta i igen. Sen tog vi henne till lådan lite regelbundet ett par ggr även om hon inte sa till och hon har gjort vad hon ska varje gång. Nu har vi haft henne hemma en vecka, inte en enda olycka och nu tar hon sig i och ur lådan själv. Å talar dessutom högljutt om innan att "nu går jag på lådan", så vi vet
    Var lite det jag tänkte på om det kanske är lättare med en i taget och försöka se och höra kattens signaler lite lättare. Tänkte också att får man ordning på nån/några så kanske de andra tar efter?
    Som sagt, kanske är helt fel ute men ville iaf tala om hur vi gjorde.

Svar på tråden Dom blir inte rumsrena!!