ashera skrev 2009-08-21 11:54:41 följande:
black sun skrev 2009-08-21 11:42:41 följande:
Du förstår inte vad jag menar. Om JAG varken ser vinsten, eller upplever den, så är det ju ingen vinst för MIG! T ex är jag inte glad, så hjälper det ju inte att någon annan kommer och påstår att jag är det. Hur mycket andra än tycker att det är en vinst, upplevs det inte av personen som vinsten ska vara avsedd för, så kan det ju inte vara en vinst. Nu menar jag om jag aldrig upplever den, ens hur mycket jag gräver. Även om du gräver i "mina" fall och anser att jag visst gjort en vinst, så kan inte dina upplevelser spela någon roll, eftersom det är jag som ska känna det och inte du.
Och du förstår inte vad jag menar märker jag. Jag kan naturligtvis inte se dina vinster även om jag kan gissa mig till vad de är. Men jag tro att du kan se dem. Det anses väl nästan lite fult att en handling som utåt sett ser osjälvisk ut egentligen inte är det för att det på nåt sätt ger en vinst till den som utfört handlingen. Då blir det ju inte lika ädelt kan nån kanske tycka. men jag tycker såhär - handlingen är utförd. Den som blev hjälpt blev hjälpt och om det dessutom gynnar den som utförde handlingen är ju allt frid och fröjd. jag vill bara komma fram till att man inte gör nåt om det inte finns nån vinst i det.
Men när du säger sådär, att det finns situationer där du inte kan se eller uppleva vinsten, kan du då nämna en sån situation? Nämn en situation där du gör en "osjälvisk" handling och du inte skulle kunna se eller uppleva nån vinst av det själv. En vinst behöver ju inte innebära att man blir glad eller nåt uppnbart trevligt som uppnbarar sig, en vinst kan ju vara att man undviker en mer negativ känsla. Om man säger såhär, en handling leder kanske inte till att man mår bra själv men den kanske leder till att man mår mindre dåligt än om man inte gjort handlingen vilket jag räknar som en vinst. man väljer medvetet eller omedvetet att göra det för det är det bästa alternativet. Förstår du då hur jag tänker?