Inlägg från: black sun |Visa alla inlägg
  • black sun

Jag hävdar att det inte finns en osjälvisk handling..

Fröken Freken skrev 2009-08-21 10:54:27 följande:

Om man gör något som drabbar en själv negativt eller utsätter sig själv för fara för att hjälpa någon annan så anser jag att det är en osjälvisk handling även om man mår bra efteråt just för att man har hjälp en annan.
    I de flesta situationer hinner man tänka en tanke eller känna en känsla som avgör om du kommer utföra handlingen eller inte, under den tanken eller känslan ligger en vinst. Tänk efter själv på olika situationer. Om du drabbas negativt eller utsätter dig själv för fara finns det ändå en anledning till att du gör det och den anledningen har med en vinst att göra.
  • black sun
    mindless skrev 2009-08-21 11:06:21 följande:
    black sun skrev 2009-08-21 10:55:21 följande:
    >"Vinsten kan vara omedveten också. Det är långt ifrån alla gånger man ens är medveten om vinsten utan måste söka lite djupare för att se vad ens vinst av handlandet egentligen är."Jag kan inte se hur det påverkar mitt resonemang. >"Du tänker för ensidigt och ytligt. Om du tänker efter kan du nog inte hitta en enda handling som du skulle kunna utföra som inte ger nån vinst för dig."Eftersom jag aldrig hävdat detta, utan tvärtom det motsatta, (är jag verkligen så otydlig?) så förstår jag inte invändningen. >"Allt det jag skriver om existerar i verkligheten, varje dag, hela tiden."Handlingarna existerar naturligtvis. Men din utsaga är trivial. Jag tror inte riktigt du förstår mitt resonemang. I annat fall hade dina invändningar sett annorlunda ut. Men jag tror inte vi kommer längre än så. Jag måste i alla fall säga att det glädjer mig att en diskussion i filosofi tilldragit sig så stort intresse.
    Nej jag tror inte heller vi kommer längre. Vi förstår inte varandra och det är ok. jag vidhåller det jag skrivit. Det verkar engagera många det här och det är ju trevligt Tack för en intressant diskussion.
  • black sun

black sun skrev 2009-08-21 11:42:41 följande:

Klart den kan finnas ändå. Tror du att din kropp och själ bara består av det du ser på ytan? Vinter kan mkt väl vara sånt som du vid första anblicken inte ser men när du börjar gräva lite i det, som jag gjort med flera fall här, så ser man att i grunden ligger en vinst.
    Vinster ska det stå, inte vinter. Fast det fattar ni säkert efter alla ggr jag skrivit vinst i den här tråden
  • black sun
    ashera skrev 2009-08-21 11:54:41 följande:
    black sun skrev 2009-08-21 11:42:41 följande:
    Du förstår inte vad jag menar. Om JAG varken ser vinsten, eller upplever den, så är det ju ingen vinst för MIG! T ex är jag inte glad, så hjälper det ju inte att någon annan kommer och påstår att jag är det. Hur mycket andra än tycker att det är en vinst, upplevs det inte av personen som vinsten ska vara avsedd för, så kan det ju inte vara en vinst. Nu menar jag om jag aldrig upplever den, ens hur mycket jag gräver. Även om du gräver i "mina" fall och anser att jag visst gjort en vinst, så kan inte dina upplevelser spela någon roll, eftersom det är jag som ska känna det och inte du.
    Och du förstår inte vad jag menar märker jag. Jag kan naturligtvis inte se dina vinster även om jag kan gissa mig till vad de är. Men jag tro att du kan se dem. Det anses väl nästan lite fult att en handling som utåt sett ser osjälvisk ut egentligen inte är det för att det på nåt sätt ger en vinst till den som utfört handlingen. Då blir det ju inte lika ädelt kan nån kanske tycka. men jag tycker såhär - handlingen är utförd. Den som blev hjälpt blev hjälpt och om det dessutom gynnar den som utförde handlingen är ju allt frid och fröjd. jag vill bara komma fram till att man inte gör nåt om det inte finns nån vinst i det.
    Men när du säger sådär, att det finns situationer där du inte kan se eller uppleva vinsten, kan du då nämna en sån situation? Nämn en situation där du gör en "osjälvisk" handling och du inte skulle kunna se eller uppleva nån vinst av det själv. En vinst behöver ju inte innebära att man blir glad eller nåt uppnbart trevligt som uppnbarar sig, en vinst kan ju vara att man undviker en mer negativ känsla. Om man säger såhär, en handling leder kanske inte till att man mår bra själv men den kanske leder till att man mår mindre dåligt än om man inte gjort handlingen vilket jag räknar som en vinst. man väljer medvetet eller omedvetet att göra det för det är det bästa alternativet. Förstår du då hur jag tänker?
  • black sun
    mindless skrev 2009-08-21 14:15:44 följande:
    black sun skrev 2009-08-21 11:50:20 följande:
    Ett par(!) rader till:Du får gärna vidhålla det du skrivit; jag har ju faktiskt aldrig invänt mot själva kärnan i ditt resonemang. Jag har aldrig sagt att du har fel när du säger att alla handlingar är själviska eller att alla handlingar bygger på en förväntad vinst. Jag säger bara att detta beror på att dina definitioner av begreppen är sådana att det inte kunde varit på annat sätt. Säg att jag hävdar att det inte finns några rosa elefanter som kan flyga. Jag kan nogsamt beskriva en sådan varelse innan jag utmanar någon att motbevisa mig. Vem som helst kan sedan ge sig ut i världen och leta efter ett djur som sammanfaller med min definition, och om någon hittar en sådan varelse hade jag uppenbarligen fel. Påståendet är alltså sant eller falskt i kraft av hur världen är konstruerad. Du säger att det inte finns några osjälviska handlingar, MEN du vägrar godta någon som helst definition av detta begrepp. Du har inte med ett ord förklarat hur en osjälvisk handling skulle kunna se ut. Och då är utmaningen inte mycket värd; självklart kan ingen komma på en osjälvisk handling när begreppet saknar en definition. Det säger sig självt; det är trivialt. Det är det som är hela min invändning, och det är det jag menar med att det är en sanning på språkplanet. Det är lika trivialt som att påpeka att alla ungkarlar är ogifta. Det är ingen utsaga om världen utan är sant i kraft av hur orden i meningen är definierade. Du behöver naturligtvis inte hålla med, men eftersom du under hela vår diskussion inte kommit med en enda konkret invändning mot mitt resonemang (du upprepar bara din ståndpunkt och utmanar mig att hitta en osjälvisk handling) känns det som att du inte förstått det. Och det tycker jag är lite synd.
    Jag kan inte förklara hur en osjälvisk handling skulle kunna se ut då det i MINA ögon inte finns några. Jag säger inte att mina ord är lag eller att jag har rätt. Men jag anser mig ha en poäng i det jag säger och det är en sanning för mig, tills nån motbevisar mig, vilket ingen gjort hittills enligt mig.
    En osjälvisk handling skulle, om det fanns nån, vara en handling där den som utför handlingen inte har någon som helst vinst av det. Det här har jag ju skrivit hur många ggr som helst nu.. Vad är oklart med den definitionen menar du?
  • black sun
    Tatty skrev 2009-08-21 14:58:57 följande:
    black sun skrev 2009-08-21 14:48:12 följande:
    Ni pratar ju om två helt olika saker! Dels om handlingen och dels om begreppet av själva ordet och vad det betyder.. vilket ger konsekvenser av om handlingen ses som självisk, beroende på definitionen av ordet.. om jag fattar rätt? Följer tråden, intressant diskussion!
    Ja jag känner också att vi går om varandra på nåt sätt i hur vi resonerar. Jag tycker jag klart och tydligt gett MIN definition på det och det är den definitionen jag grundar den här tråden på. Om man läser alla inlägg jag skrivit tror jag att man förstår hur jag menar, inte sagt att jag har rätt för det men så ser jag på det.
  • black sun
    ashera skrev 2009-08-21 17:19:11 följande:
    black sun skrev 2009-08-21 13:17:06 följande:
    Självklart är de flesta handlingar man gör själviska eller delvis själviska, jag har aldrig sagt något annat. Jag kan se mina vinster i de flesta situationer, även om handlingen aldrig varit ute efter att ge mig själv en vinst, de kommer ju på "köpet". Men jag är ändå övertygad om att det finns handlingar som är helt och hållet osjälviska, precis som det finns de som är enbart själviska. De flesta är väl lite av båda.Ok, jag kan ge ett exempel till då. Där vi bor finns en tant jag inte gillar sedan hon fällde en dum kommentar om mitt barns namn. En gång ville hon ha hjälp att slänga sina sopor. Jag gjorde det fastän jag inte ville. Jag kände mig inte ett dugg glad över att ha hjälpt henne då jag egentligen tyckte att hon kunde slänga sina sopor själv. Vad var min vinst i att slänga hennes sopor?
    Ja, det kan bara du säga. Glädje behöver inte vara den enda formen av vinst. martyrskap är ju ett klassiskt exempel på "negativ" vinst där vinsten är uppmärksamhet av något slag. ungeför som att små barn pockar på uppmärksamhet, positiv eller negativ är oviktig i sammanhanget bara de får uppmärksamhet. Det här kan man även se hos vuxna. Jag vet faktiskt inte vilken vinst du hade av det men nåt var det, varför skulle du annars göra det?
  • black sun
    mindless skrev 2009-08-21 15:13:52 följande:
    Det oklara (eller snarare paradoxala) uppstår när man reder ut alla begreppen i dina definitioner. Du talar om en handling utan vinst. Så långt allt väl. Men dessutom måste ju handlingen vara medveten (det redde vi ut ovan).
    Och vad kännetecknar en medveten handling? Jo, att den lille maskinisten i huvudet anser att det finns skäl att utföra den. Och nu kommer vi till kärnan: du väljer att kalla alla dessa skäl för vinst, vilket gör att vi gått varvet runt. Definitionen av medveten handling sammanfaller med definitionen av självisk handling. Det inte bara råkar vara så att alla medvetna handlingar är själviska (vilket hade sagt något om människans natur), utan du har gett dem samma definition! Eller med andra ord: En osjälvisk (medveten) handling måste båda ha en vinst (annars är den inte medveten) och vara utan vinst (annars är den inte osjälvisk). Definitionen blir en paradox och lika med noll.

Oj vad vi går runt varandra hela tiden. jag läser vad du skriver men jag vihåller ändå allt jag skrivit. Även om jag definierar de medvetna eller icke medvetna skälen till att vi gör olika handlingar för vinster så kan jag inte se hur det kan uppfattas fel. Det ÄR ju vinster, saker som gynnar en själv på ett eller annat sätt. Vad skulle du annars kalla det än vinster? Jag kan inte komma på nåt annat ord för det. men om vi helt tar bort ordet vinst då. Vilka handlingar gentemot andra människor resulterar inte i att den som utfört handlingen på nåt sätt gynnas av det. Inte nödvändigtvis på ett till synes positivt sätt, men som jag skrev i ett tidigare inlägg, t.ex negatvi uppmärksamhet är också uppmärksamhet.
    Jag tror fortfarande på fullaste allvar att människan är gjord så att den inte gör något för andra människor utan att själv gynnas av det på nåt sätt. Sen vad man kallar det för är ju egentligen ointressant. Faktum kvarstår.
  • black sun
    mindless skrev 2009-08-21 15:28:50 följande:
    Nu är jag i skrivartagen och känner för att byta spår. Några har redan varit inne på det, men titt som tätt händer det att folk offrar livet för att rädda andra. Det själviska här, menar vissa, skulle vara att man annars skulle lida av svår skuld. Om vi bortser från att detta knappast är en drivkraft i själva aktionsögonblicket, är det ens sant? Kan man på allvar påstå att en person som väljer att inte offra sitt eget liv för någon annan skulle lida så svårt av skuld att han HELLRE (för det är ju det intressanta) dör själv? Om så vore fallet torde man ju se detta tydligt i självmordsstatistiken (om skuldkänslan nu trumfar viljan att leva), vilket i så fall har gått mig helt förbi. Att folk offrar sig för andra ligger snarare programmerat i våra gener. Det kan helt enkelt vara fördelaktigt för arten (eller snarare; folk jag delar gener med) att vissa offrar sig. Dawkins bok "Den själviska genen" heter så av just denna orsak. MEN, och detta är viktigt, då är vi tillbaka på skillnaden mellan närliggande och bakomliggande orsaker. Att evolutionen har gynnat ett visst beteende ( i detta fall "osjälviskhet") för att det gynnar de egna generna, det betyder inte att JAG gör det för att de gynnar de egna generna. Jag är inte lika med mina gener. Så att genen som programmerat mig är "självisk" betyder inte att jag är det.Hängde ni med?
    Nja, jag tror det har med situationen att göra, jag skrev om det här i ett tidigare inlägg. Om du med all säkerhet vet att du dör om du försöker rädda en annan, för dig okänd, människa tror jag vinsten är större att låta bli. Står du däremot och ser en människa som krampar i två meter djupt vatten och håller på att drunkna överväger du och försöker med all sannolikhet att hjälpa honom/henne. Allt handlar väl där om en övervägning. Skulle det gälla dina barn som befinner sig i ett brinnande hus skulle du nog springa in även om du visste att du kunde dö, för du skulle inte kunna tänka dig att leva utan dem. Hjärnan jobbar otroligt snabbt så den överläggningen är knappast nåt du medvetet behöver göra om det inte är en komplicerad situation, men jag lovar att du väljer den situation som ger dig mest vinst eller minst förlust beroende på hur man ser det i just den situationen.
  • black sun
    Krodan skrev 2009-08-21 15:14:33 följande:
    Människan är självisk av naturen, är det nåt fel med det?
    Nä, det tycker jag inte. Man kan ju göra vänliga handlingar och hjälpa andra ändå. Det lider ju ingen av.
  • black sun
    mindless skrev 2009-08-21 15:45:08 följande:
    Andra spår än TS tycker jag knappast vi beträder; vi talar ju ändå om själviskhet kontra osjälviskhet. Min poäng var just att även om genen agerar själviskt (i den mån en gen kan agera) så är detta inte synonymt med att jag gör det. Vår sexualdrift kommer sig av en genetisk drift till fortplantning, vilket inte betyder att jag vill fortplanta mig varje gång jag har sex. Eller hur? Samma sak här.
    Det undermetvetna eller det medvetna säger till oss i varje situation där vi agerar med en annan människa vilken vinst som finns eller vilken förlust som kan undvikas beroende på hur vi agerar. Att du inte har sex fast vi är byggda för att fortplanta oss har väl kanske med att göra att det skulle vara en direkt förlust att ge efter för alla sexualla drifter jämt. Du väljer när du har en vinst av att ge efter för dem.
  • black sun
    mindless skrev 2009-08-22 11:38:23 följande:
    ...Men enligt resonemanget i mina tidigare inlägg urvattnar man därmed begreppet vinst (alla medvetna handlingar sker då per definition för att ge en vinst).

Jag tycker inte att det urvattnas. jag förstår inte ens vad du menar med det. Det är ju så att varje handling ger en medveten eller omedveten vinst. Det är inte säkert att man ens står och överlägger med sig själv för man kanske inte ser eller förstår vinsten som handlandet ger. Det beror ju helt på situationen.

...Vi kan i alla fall konstatera att den som väljer tortyren inte gör det för att få njuta av känslan att ha hjälpt någon annan, ej heller för att slippa känslan av skuld och skam.

Nej det tror inte jag heller. Det tror jag bara är så djupt rotat i oss att känslan av att välja att barnet ska dö skulle vara så starkt negativ så vinsten blir att slippa den känslan om så bara i en timme tills man plågsamt dött själv skulle vara vinsten i det sammanhanget. Jag är helt övertygad att av två negativa ting så väljer man att plågas för att slippa den tanken på att man offrat sitt barn.
  • black sun
    mindless skrev 2009-08-27 09:32:11 följande:
    MEN: Om alla handlingar som har ett motiv är själviska, och alla medvetna handlingar per definition måste ha ett motiv så är det du säger en självklar sanning. Det vill säga: en medveten handling och en självisk handling är (med dina definitioner) samma sak. Det finns ingenting i respektive definition som särskiljer dem. Hänger du med i det sista stycket? Förstår du min poäng? Om du inte håller med, vad har du för invändning?
    Om vi fortfarande talar om handlingar gentemot andra människor så ja, det är en självklar sanning. Det är så det är, men jag förstår inte poängen mer än att du vill påvisa att jag tycker en sak bara för att jag själv definierar det så? Inget som skulle vara allmängiltigt eller hur menar du? Att jag skapat min egen sanning, är det så du menar? Jag invänder egentligen inte heller direkt mot nåt du säger. jag känner att om nåt börjar bli urvattnat så är det den här diskussionen. jag har sagt vad jag tänker och du vad du tänker. Låt oss lämna det så. Andra kan säkert komma med finurliga tankar kring detta också.
  • black sun
    mindless skrev 2009-08-27 09:34:09 följande:
    För det första blandar du ihop alternativen. Väljer jag att vi båda dör så sker detta momentant, och jag behöver inte leva med känslan mer än några sekunder. Att påstå att det skulle innebära ett stort lidande för mig känns oerhört långsökt.

Problemet med valsituationer är att man måste känna till alla konsekvenser, vilket gör att du alltid kan hävda att det är lidandet eller lyckan av vetskapen som gör att man väljer det ena eller andra. Men säg så här i stället, vad skulle du föredra? Alternativ A är att ni båda dör, men du dör utan vetskapen att ditt barn dör. Alternativ B är att bara du dör, men du dör i tron att även ditt barn ska dö.Jag hade, helt ärligt och uppriktigt, föredragit alternativ B. Jag tror också att de flesta skulle gjort som jag. Detta visar, om inte annat, att man i alla fall kan ha osjälviska preferenser. Och att det inte nödvändigtvis är den egna upplevelsen som står i centrum när man gör sina val. Det kan alltså mycket väl vara omtanken om andra som är den avgörande drivkraften att offra sig för sina barn, snarare än att man vill känna den glädje (alternativt avstå lidande) som en viss vetskap genererar.
    Lidande kan inte mätas i tid, ett lidande kan vara enormt stort även om det bara varar några sekunder.

Jag förstår inte dina alternativ A och B. Det beror ju helt å situationen. sitter vi bredvid varandra med gevär mot våra huvuden eller befinner vi oss på olika ställen och blir dödade var för sig? Skulle barnet se mig dö? skulle barnet bli omhändertaget om jag dog men inte det? Det finns rätt mkt som spelar in där.
  • black sun
    Gräddeline skrev 2009-08-27 13:39:11 följande:
    Jag tror att det ar meningen att vi ska kanna lycka inom oss nar vi hjalper andra. Vare sig vi ar osjalviska eller sjalviska (for att vi sjalva mar bra av handlingen) sa sa ar handlingen i sig osjalvisk eftersom den gynnar nagon annan. Spelar det da egentligen nagon roll om vi gynnar oss sjalva med att skapa ett gott samvete om handlingen innebar att vi hjalper en medmanniska?
    Nä, det spelar ingen roll. Det är en sk "win win situation" skulle man ju kunna säga. Men ibland, menar jag, finns det vinster även där det inte är lika uppenbart, det är nog mest det vi diskuterar här.
  • black sun

Till mindless och alla andra som skrivit här: Den här tråden har varit både underhållande, intressant men också utmattande.. Min hjärna har verkligen gått på högvarv när jag svarat på vissa inlägg.

Jag drar mig tillbaka med min lilla övertygelse och låter er andra stöta och blöta denna fråga. Jag känner att jag inte har så mkt mer att komma med än det jag redan skrivit. Jag tror inte vi som är oense kommer till nån gemensam lösning på det här. Vi ser helt enkelt olika på saken.

Men det har som sagt varit intressant. Tack för visat intresse i en till synes väldigt känsloväckande diskussion

Svar på tråden Jag hävdar att det inte finns en osjälvisk handling..