• levandecharader

Fransyska

Snälla hjälp mig nu, genom att skriva ner era godaste recept/tips
    på vad man kan göra med fransyska?!

• Svar på tråden Fransyska
  • lövet2

Fransyska är något som behöver koka länge för att bli mört. Min favorit:
    Smält en klick margarin i en gryta, och lägg i hackad lök (på låg temperatur). Då kokas den mjuk.
    Skär köttet i tärningar, ca 1x1 cm. Bryn i omgångar om du gör på mycket kött, och häll över i grytan. Krydda köttet med salt, vit- och svartpeppar. Häll lite vatten i stekpannan och skrapa ur den, och häll det sedan i grytan efter varje stekomgång. När allt kött är stekt, så stänk på lite soja (äkta kinesisk). Vräk i ketchup, på 7-8 hg kött brukar jag ta ett halvkilo ketchup ungefär. Häll i mer vatten om köttsåsen verkar bli för tjock. Koka i ca 2 timmar under lock. Kan smaksättas med ett lagerblad före serveringen, men personligen avstår jag från det.
    Spagetti till, och en sallad som passar till är apelsinsallad: Apelsinbitar och isbergssallad - ingen salladskrydda eller annan smaksättning.

Take it, please!
  • levandecharader
    lövet2 skrev 2009-08-19 16:39:21 följande:
    Fransyska är något som behöver koka länge för att bli mört. Min favorit:Smält en klick margarin i en gryta, och lägg i hackad lök (på låg temperatur). Då kokas den mjuk.Skär köttet i tärningar, ca 1x1 cm. Bryn i omgångar om du gör på mycket kött, och häll över i grytan. Krydda köttet med salt, vit- och svartpeppar. Häll lite vatten i stekpannan och skrapa ur den, och häll det sedan i grytan efter varje stekomgång. När allt kött är stekt, så stänk på lite soja (äkta kinesisk). Vräk i ketchup, på 7-8 hg kött brukar jag ta ett halvkilo ketchup ungefär. Häll i mer vatten om köttsåsen verkar bli för tjock. Koka i ca 2 timmar under lock. Kan smaksättas med ett lagerblad före serveringen, men personligen avstår jag från det.Spagetti till, och en sallad som passar till är apelsinsallad: Apelsinbitar och isbergssallad - ingen salladskrydda eller annan smaksättning.
    Tack, det lät intressant
  • Moyo

Köttgryta!

Skär fransyskan i stora bitar.
    Blanda vetemjöl, salt och svartpeppar i en påse och skaka runt köttet i det.
    Stek köttet hastigt och lägg över i en ugnsfast gryta (gjutjärnsgryta helst).
    Hacka upp ett paket bacon, vitlök efter smak, några charlottenlökar och ett par morötter och lägg ner det i grytan också.
    Smaksätt med tomatpuré (ett par msk), worchestershiresås (ett par tsk), salt och svartpeppar och häll på köttbuljong (antingen tärning+vatten eller fond+vatten) så det nästan täcker köttet.
    Koka upp på spisen och ställ sedan in i ugnen på låg värme (ca 125 grader) i två timmar innan du lägger i potatis skuren i bitar (halvor eller kvartar beroende på storlek) som sedan får puttra med i ca två timmar.
    Klart!
    Servera med sallad och ett gott bröd.

Man kan också välja att servera vanlig kokt potatis/potatismos till.

• queenofangels

de godaste e porterstek med fransyska. super gott

• Åsa Lund

Rostbiff!
    Bryn först hastigt, sen in i ugnen 125 grader tills köttet är 58grader. Perfekt rosa och saftigt!

• levandecharader

Tack allihop för alla smaskiga förslag

Ang porterstek, är det outspädd svartvinbärssaft som gäller?

• vera82

Det är iaf outspädd i portergryta.Borde nog vara samma i porterstek.

• Pappa G
    lövet2 skrev 2009-08-19 16:39:21 följande:
    Fransyska är något som behöver koka länge för att bli mört...
    Nixpix,
    Fransyskan som säljs i butik är redan mörad..
  • Missimo84
    Pappa G skrev 2009-08-20 20:57:57 följande:
    Nixpix,Fransyskan som säljs i butik är redan mörad..
    Jo, mycket möjligt att den är, men den blir mörare av att koka ändå
  • Pappa G
    Missimo84 skrev 2009-08-20 21:02:06 följande:
    Jo, mycket möjligt att den är, men den blir mörare av att koka ändå
    Sönderkokad snarare..

Ska man göra långkok (på två timmar som beskrivs..) så kan man ju lika gärna använda typ ytterlår, rulle eller högrev.
  • Missimo84
    Pappa G skrev 2009-08-20 21:11:40 följande:
    Sönderkokad snarare..Ska man göra långkok (på två timmar som beskrivs..) så kan man ju lika gärna använda typ ytterlår, rulle eller högrev.
    JAg brukar göra porterstek a 1 kg/timme och det brukar blil väldigt bra. Inget som blir sönderkokt där inte.
Svar på tråden Fransyska