Fransyska
Snälla hjälp mig nu, genom att skriva ner era godaste recept/tips
på vad man kan göra med fransyska?!
Snälla hjälp mig nu, genom att skriva ner era godaste recept/tips
på vad man kan göra med fransyska?!
Fransyska är något som behöver koka länge för att bli mört. Min favorit:
Smält en klick margarin i en gryta, och lägg i hackad lök (på låg temperatur). Då kokas den mjuk.
Skär köttet i tärningar, ca 1x1 cm. Bryn i omgångar om du gör på mycket kött, och häll över i grytan. Krydda köttet med salt, vit- och svartpeppar. Häll lite vatten i stekpannan och skrapa ur den, och häll det sedan i grytan efter varje stekomgång. När allt kött är stekt, så stänk på lite soja (äkta kinesisk). Vräk i ketchup, på 7-8 hg kött brukar jag ta ett halvkilo ketchup ungefär. Häll i mer vatten om köttsåsen verkar bli för tjock. Koka i ca 2 timmar under lock. Kan smaksättas med ett lagerblad före serveringen, men personligen avstår jag från det.
Spagetti till, och en sallad som passar till är apelsinsallad: Apelsinbitar och isbergssallad - ingen salladskrydda eller annan smaksättning.
Köttgryta!
Skär fransyskan i stora bitar.
Blanda vetemjöl, salt och svartpeppar i en påse och skaka runt köttet i det.
Stek köttet hastigt och lägg över i en ugnsfast gryta (gjutjärnsgryta helst).
Hacka upp ett paket bacon, vitlök efter smak, några charlottenlökar och ett par morötter och lägg ner det i grytan också.
Smaksätt med tomatpuré (ett par msk), worchestershiresås (ett par tsk), salt och svartpeppar och häll på köttbuljong (antingen tärning+vatten eller fond+vatten) så det nästan täcker köttet.
Koka upp på spisen och ställ sedan in i ugnen på låg värme (ca 125 grader) i två timmar innan du lägger i potatis skuren i bitar (halvor eller kvartar beroende på storlek) som sedan får puttra med i ca två timmar.
Klart!
Servera med sallad och ett gott bröd.
Man kan också välja att servera vanlig kokt potatis/potatismos till.
de godaste e porterstek med fransyska. super gott
Absolut en äkta chili carne!
Recept + bilder :
kryddburken.wordpress.com/2009/05/15/chili-con-carne-2/
Rostbiff!
Bryn först hastigt, sen in i ugnen 125 grader tills köttet är 58grader. Perfekt rosa och saftigt!
Tack allihop för alla smaskiga förslag
Ang porterstek, är det outspädd svartvinbärssaft som gäller?
Det är iaf outspädd i portergryta.Borde nog vara samma i porterstek.
Tjälknöl är gott också att göra