Inlägg från: The straight way |Visa alla inlägg
  • The straight way

Ramadhan

Morbid Mistress skrev 2009-08-23 00:10:09 följande:

Eftersom jag redan är i tråden, www.presentermotfattigdom.se/
    Det är bättre att skicka allmosan till privata personer än via såna organisationer. Man blir säker i detta fall på att allmosan kommer fram till rätta händer.
  • The straight way
    Zophia skrev 2009-08-23 20:01:39 följande:
    Tänkte fråga lite allmänt om rökning. Känner ni någon/några som röker, men som slutar att röka under ramadan, och som börjar röka igen efter ramadan eller så? Skulle vara intressant att höra om era erfarenhet då jag själv kommer från Iran, och där som bekant förekommer saker och ting lite godtyckligt.
    I Iran råder det den shitiska grenen. Enligt den är det inte haram att röka och många shia röker även under fastan. De hävdar att rökning inte avbryter fastan eftersom det är bara mat och drycker man skall avstå under fastan, rökningen ingår inte i dem.
  • The straight way
    Zophia skrev 2009-08-24 04:13:14 följande:
    Blir lite osäker här Tsw. Det stämmer att rökning är väldigt utbrett i Iran som är shiadominerad. Men å andra sidan är min erfarenhet att de som verkligen är praktiserande och fromma shiiter, inte röker då dem anser att kroppen ska bevaras ren. För vad jag vet så nämns inte rökning direkt i Koranen, utan det står bara att Gud älskar dem som bevarar kroppen ren och håller sig borta från vanebildande stimuli? Jag är lite rostig i ämnet, men vet du om det finns någon sura som direkt nämner om rökning?
    Jag är bekant med den shitiska läran. De flesta av dess lärda utfärdat fatwor som tillåter shia att röka och en del har även tillåtit hasch.

Du säger att fromma shiter inte röker? Det stämmer inte.

En bild på Ayatulla Al-Akhu´i med ett paket cigaretter
    www.alkhoei.net/arabic/images/gallery/26.jpg
    www.alkhoei.net/arabic/images/gallery/207.jpg
    www.alkhoei.net/arabic/images/gallery/49.jpg

En bild på Ayatulla Muhammad Al-Shirazi ( röka två cigaretter samtidigt?)
    www.alkhoei.net/arabic/images/gallery/43.jpg

En bild på några lärda med cigarettpacket framme
    www.fnoor.com/images/fn1136.gif

Nikotinkick?
    www.fnoor.com/images/fn1016.jpg

Nä men det finns en del som förbjuder rökning, tyvärr är de bara få.

Ja det finns flera verser i koranen som förbjuder muslimer att skada sig, det gäller inte bara rökning utan allt som vetenskapen bevisar vara skadlig för människans hälsa.
  • The straight way
    mowgli skrev 2009-08-24 09:17:44 följande:
    Får en troende muslim aga (fysiskt misshandla) sina barn, under Ramadan?
    Fysisk och psykisk misshandel av barn är haram under hela året, inte bara under Ramadhan.
  • The straight way

Um muhammed skrev 2009-08-24 10:20:01 följande:

Hur går det för er allihopa... själv fastar jag inte nu eftersom jag har problem med magsäcken och strupen men vill så gärna så jag funderar på att chansa på att sluta med medecinen och ta smällen av att det kan bli värre men vet inte riktigt vad islam säger om det ..... någon som vet?
    Det är haram enligt islam att utsätta sig för sånt. Har läst om en lärd som avbröt fastan efter han fått en tagg i foten.
  • The straight way

Um muhammed

Har du som avsikt att fasta Ramadhan men inte kan det, ja pga sjukdom osv, så belönas du utifrån denna avsikt.

När du blir frisk igen och känner dig redo för fastan ta igen de dagar du missade, kanske under vintern? Det blir färre timmar det ;)

• The straight way
    mowgli skrev 2009-08-24 10:56:33 följande:
    Är det tillåtet för fromma muslimer att stena homosexuella under Ramadan?
    Frågan är felställd. Du ger sken av att muslimer stenar folk hur som helst så är det ju inte. Frågan borde vara "Tillåter shariah stening av homosexuella under Ramadhan?".

Svar: Ingen aning. Varför undrar du?
  • The straight way
    mowgli skrev 2009-08-24 11:38:56 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 11:33:06 följande: Du vet alltså inte hur sharia ställer sig till homosexualitet?
    Jag vet men det jag inte vet är om hudud-straff tillämpas under Ramadhan och andra heliga dagar eller inte. Jag har faktiskt inte läst om detta ämne.
  • The straight way
    mowgli skrev 2009-08-24 11:51:59 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 11:42:56 följande: Du vet alltså inte om det är tillåtet för fromma muslimer att stena homosexuella under Ramadan. Någon annan som vet?
    Jag tror inte du kommer att få svar på din fråga eftersom den är felställd som sagt. Det är som att fråga "Är det tillåtet för amerikanska indianerna att döda en mördare i Texas?".
  • The straight way
    mowgli skrev 2009-08-24 12:05:59 följande:
    The straight way skrev 2009-08-24 11:59:54 följande: Nej, TsW, det är en helt annan fråga. En homosexuell är inte samma sak som en mördare, TSW. Jag kan punkta frågan i stället. 1. Är det enligt sharia tillåtet för fromma muslimer att stena homosexuella? Ja, eller nej. 2. Om ja på fråga 1. Är det enligt sharia tillåtet för fromma muslimer att stena homosexuella under Ramadan? Ja, eller nej.
    Det är samma sak enligt shariah, mowgli. Båda anses vara brott.

1 - Enligt shariah skall det finnas special polis för att utföra dödsstraff precis som det finns i USA och Kina. Om de är fromma eller inte kan man inte veta. Fromhet är något som inte syns på utseendet/handlingar. Det är något som bara Allah vet om.

2 - Ingen aning som sagt.
Svar på tråden Ramadhan