• EmmAhh

Slipper man topplån och man köper ett hus under utgångspriset?

Om man köper ett hus till ett pris som ligger under det utgångspris som mäklaren lagt ut och värderat det till. Kan man då få köpa värderingspapprerna till utgångspriset eller sänks värderingen då? Jag funderar mest på hur dte blir med lån. Köper man ett hus till endast ett pris av 85% av utgångspriset så borde man ju kunna slippa topplån/slippa lägga in en kontantinsats om man får köpa värderingspapprerna. Någon som vet hur det här fungerar?

• Svar på tråden Slipper man topplån och man köper ett hus under utgångspriset?
  • LillaFlamman

vad jag vet så för att slippa topplån så måste du köpa huset under taxeringsvärdet (finns reg hos skattemyndigheten, du kan försöka taxera upp värdet på huset men detta är något ägaren måste beställa). utgångspriset har inget med saken att göra

• Anghammarad

Marknadsvärdet är det pris du får betala och det som styr låneupplägget. Det spelar ingen roll om mäklaren värderat huset till 50 miljoner om du sedan köper det för 500000 , det är ändå det pris du betalar som bestämmer.

• Kjell2

Om banken bedömer värdet högre än vad ni betalar borde det gå.

Men om försäljningen varit öppen är det mest troligt att huset varit felvärderat från början.

Kolla vad banken säger.

• Kjell2

Taxeringsvärdet har väldigt lite med pris och lån att göra.

När detta kan fungera är när man köper till kompispris från t ex vänner eller släkt. Det händer ibland att tex ett hus säljs inom släkten för ett pris betydligt lägre än det skulle gå för vid en öppen försäljning.

• EmmAhh

Taxeringsvärdet ligger på strax över miljonen. Huset hade vi tänkt få för max 100.000kr över taxeringsvärdet.

Bankerna brukar ju vilja att man värderar huset för att tex få låna upp. Alltså då vet man ju inget om det skulle bli sålt för det priset. Det sägs att värderingspappren är giltiga i 1 år. Så det här huset kom kanske ut i maj-juni och värderades då. Borde man inte få köpa de värderingspapprerna då?

• EmmAhh

Måste tillägga att jag tycker taxeringsvärdet på huset ligger väldigt högt!!

• Butterscotch
    EmmAhh skrev 2009-08-21 10:58:45 följande:
    Taxeringsvärdet ligger på strax över miljonen. Huset hade vi tänkt få för max 100.000kr över taxeringsvärdet.Bankerna brukar ju vilja att man värderar huset för att tex få låna upp. Alltså då vet man ju inget om det skulle bli sålt för det priset. Det sägs att värderingspappren är giltiga i 1 år. Så det här huset kom kanske ut i maj-juni och värderades då. Borde man inte få köpa de värderingspapprerna då?
    En värdering är ju bara en enskild mäklares bedömning av vad huset borde kunna säljas för. Om nu ingen på köpemarknaden är beredd att betala så mycket som värderingen ligger på så är värderingen förmodligen fel, och marknadspriset är det som bäst visar husets värde.
  • Kjell2

Den enda som kan ge er ett korrekt svar är banken. Vi här på FL kan spekuler en massa. Gå till banken och säg att det finns värderingspapper från maj på en summa och fråga vad som skulle hända om ni fick köpa det för lägre.

Huspriserna är pendlat en del sen i maj så jag är inte säker på att banken accepterar en värdering från maj.

• Kjell2
    EmmAhh skrev 2009-08-21 11:00:15 följande:
    Måste tillägga att jag tycker taxeringsvärdet på huset ligger väldigt högt!!
    Ta upp det med skatteverket. Lycka till!
  • Tess76

Topplånet har ju att göra med hur mycket ni köper huset för och hur mycket ni måste låna! En viss procent, 75-80% lägger man som bottenlån, och måste man låna mer än det så blir det ett topplån.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • EmmAhh

Ja Tess 76, det förstår jag. Funderade mest på om man har en värdering som säger att huset är värt mycket mer, borde man inte kunna få slippa topplånet då (eller en del av det, beroende på hur mycket högre värderingen är på huset)?

• Anghammarad
    EmmAhh skrev 2009-08-21 11:59:53 följande:
    Ja Tess 76, det förstår jag. Funderade mest på om man har en värdering som säger att huset är värt mycket mer, borde man inte kunna få slippa topplånet då (eller en del av det, beroende på hur mycket högre värderingen är på huset)?
    Men huset är ju inet värt mer än vad ni betalar för det.
  • EmmAhh

Men då ändras alltså värderingen som de gjort? Även fast den skulle vara giltig inför en bank i 1 år.

• Anna Sui

Jag tror inte ni kommer undan topplånet.

EmmAhh skrev 2009-08-21 11:59:53 följande:
    En värdering är ju egentligen bara en "gissning" som mäklaren har utifrån statistik om vad liknande hus, och andra hus, har kostat i det området. Priset har sen satts utifrån gissningen och vad säljaren vill ha för sitt hus, och det har de antagligen också satt utifrån vad andra hus i området sålts för. Om det inte finns några spekulanter förutom en som bara vill lägga 85% så är huset inte värt mer än just 85%. Ett hus är aldrig värt mer än vad det säljs för. (Med några undantag) Sen kan det ju vara så att det blir en ökad efterfrågan och huset kan säljas för det dubbla några veckor, månader, år, senare, men det är ju bara då som det är värt mer. Då kan det ju vara läge att i så fall lägga om lånet, genom att då värdera upp det och då bli av med topplånet, så gjorde vi.
  • EmmAhh

Ja men är det inte värt det värderingen säger inför banken?

• Anghammarad

Sorry, du kommer aldrig någonsin att få en bank att acceptera att huset är värt si och så mycket mer än du faktiskt har köpt det på på öppna marknaden oavsett vilka hypotetiska värderingar som någon mäklare har gjort. Huset är värt vad du betala för det.

• Kjell2
    EmmAhh skrev 2009-08-21 12:14:06 följande:
    Men då ändras alltså värderingen som de gjort? Även fast den skulle vara giltig inför en bank i 1 år.
    Ja, värderinegn ändras. Priser på hus går upp och ner. Banken lånar ut pengar baserat på vad de tror de kan sälja huset för vid en eventuell tvångsförsäljning samt lite marginal.

Om ni på en öppen marknad har köpt ett hus för 1 miljon är marknadsvärdet just då 1 miljon. Banken vill ha lite marginal och lånar då max ut 80-95%.

Förut, när bostadspriserna var ständigt uppåtgående,kunde bankerna låna ut 100% då det "visste" att värdet på huset skulle gå upp.

Om ni köpt till underpris, t ex från någon ni känner som ger er en rejäl rabatt jämfört med vad de skulle fått vid en öppen försäljning, kan alltså banken låna ut mer i bottenlån.

Bara för att huset i maj värderades till en miljon och ni på en öppen marknad köpte det för 800 000 kr betyder det inte att ni köpt det till underpris. Utan bara att värderering på huset har ändrast sedan i maj. Vad som står på värderingspappret är rätt ointressant, det är en uppskattning påvärdet i maj.

Men ta ett snack med banken. De kanske ser annorlunda på saken.
Svar på tråden Slipper man topplån och man köper ett hus under utgångspriset?