• 1977Maria Therese

Koloskopi, laxering...

Jag ska på koloskopi men är rädd för laxabonet. Vill inte ha posforal hur det nu stavas.

Ska dricka 3 liter på kvällen och 1 liter på dagen efter...Vad händer om man bara får i sig 2 liter? Har ni ätit lätt dagarna för laxeringen?

Jag är sååå rädd för laxeringen att man ska kräkas.

Hur har ni mått? Koloskopin är jag inte ett dugg rädd för bara laxeringen..Hua

• Svar på tråden Koloskopi, laxering...
  • MIDE
    mammamys06 skrev 2009-08-24 09:08:09 följande:
    MIDE:Jag har alltid haft svårt att dricka tarmrengöring, det är svårt då jag redan är lättkräkt som det är. Men jag har fixat det några gånger, endast en gång då jag fått avbryta pga att tarmen inte var ren för jag hade inte fått i mig rengöringen som jag skulle.Jag tycker det är en jobbig undersökning. Men det värsta är faktiskt förberedelserna. Undersökningen tar normalt 15-20 minuter att genomföra och man får lugnande i nål i handen. De bedövar analöppningen och en bit upp. Man ligger på sidan och en sköterska sitter vid huvudet och har koll på syreupptagningen. Jag brukar få väldigt mycket lugnande då jag tycker det är så jobbigt. Har syreslangar för jag brukar ibland hålla andan och då protesterar sköterskan De blåser upp magen och det spänner väldigt mycket, är mer obehagligt än ont men jag brukar skrika ändå....jag är en jobbig patient De för upp slang med kamera och man ser på storbildsskärm men jag brukar välja att inte titta, tycker det är lite äckligt. De för fram slangen/slangarna fram och tillbaka, sedan har de ett instrument för mig som bränner bort polyperna och det känns ingenting, man har ingen känsel i tarmarna i sig. Mina undersökningar brukar ta runt 30-45 minuter men det är för att jag har sådana besvär. En vanlig genomgång av tarmen tar kortare tid. Jag har aldrig ont efter en koloskopi, är bara väldigt hungrig! Gastro har jag också gjort och jag sade länge efteråt, aldrig mer. Fruktansvärt tyckte jag. Men det var några år sedan och nu finns andra metoder än den jag gjorde då och har hört av andra som gjort den efter mig att det inte var så farligt. Du svälter innan och så kommer du upp till undersökningsrummet där de sprejar en mentolaktig bedövningsspray 2 ggr i svalget och man svullnar upp en del. Sedan för de ned en kamera och då slocknade jag Det enda jag minns var att någon sade svälj! till mig och sedan vaknade jag till att någon ropade mitt namn. Så var det över.
    tack så mycket för den utförliga beskrivningen, men när började du med flytande mål ?? Jag har tid på fredag räcker det att jag kör med buljon inomrgon??? o vad för slags laxering fick du ???
  • 1977Maria Therese
    MIDE skrev 2009-08-24 08:03:22 följande:
    tack för infon men jag fick inte laxobon utskrivet jag fick moviprep vet du vad det är fr något? När jag har sökt här på fl om koloskopi så har alla fått antingen laxobon eller Phosphoral så jag undrar vad är det för skillnad på det jag fick??
    Det var tydligen det senaste...Men jag dricker hellre Laxabonet....Det du ska dricka ska tydligen smaka apelsin och det skulle jag inte  klara...
  • mammamys06

Jag började med lättare mat tisdag, såsom icke fiberrik mat, soppa och ljust bröd osv sedan, onsdag endast soppa, torsdag vid ett visst klockslag (du bör ha fått instruktioner med receptet på rengöringen) svält med bara klar dryck och druvsocker. Jag blir svag och illamående av att fasta så jag sover hela dagen och förmiddagen innan jag har tiden.

Victor född september -06, broster bf annandag jul 2009
  • 1977Maria Therese
    mammamys06 skrev 2009-08-24 11:23:28 följande:
    Jag började med lättare mat tisdag, såsom icke fiberrik mat, soppa och ljust bröd osv sedan, onsdag endast soppa, torsdag vid ett visst klockslag (du bör ha fått instruktioner med receptet på rengöringen) svält med bara klar dryck och druvsocker. Jag blir svag och illamående av att fasta så jag sover hela dagen och förmiddagen innan jag har tiden.
    Så idag måndag kan jag börja med soppa med bitar i, och vitt bröd kex...Imorgon tisdag klar soppa onsdag klar soppa börjar att dricka laxabon vid 17 tiden...

Jobbigt för dig att ha så stora problem med tarmen{#lang_emotions_frown} När är det dax för ett koloskopi igen?

De pratade också om polyper, men någon ficka har jag inte eftersom att ingen infektion/inflammation finns i kroppen...

Mitt blod i "bajset" Ursäkta men där var det som näsblod färskt jag har haft det i 2 år nu varje gång....

Jag fick ta prover på det samtliga 7 prover visade blod... Man blir så less när magen krånglar
  • 1977Maria Therese
    k girl skrev 2009-08-24 07:55:47 följande:
    Jag har gjort koloskopier ett antal gånger (Crohns) på flera olika sjukhus (Piteå, Stockholm, Umeå) och aldrig fått några kostrestriktioner. Jag har kunnat äta precis som vanligt fram till fastan (och det är ju lite olika fastetider för Laxabon och Phosphoral). Personligen föredrar jag alla gånger Laxabon. Dels för att man inte måste fasta fullt lika länge, dels därför att jag mår väldigt illa på Phosphoral. Några saker jag har lärt mig av de tarmundersökningar jag gjort: - När man dricker Laxabon blir man väldigt nedkyld. Se till att ha buljong hemma som du kan dricka, dels för att få i dig lite energi, men också för att få upp värmen lite. - Jag brukar se till att ha hemma även saft (ger energi) och druvsocker. Kanske i synnerhet viktigt när du har undersökningen så sent som du har. - Smörj in analen med en fet kräm och försök att inte använda torrt toalettpapper. Använd till exempel hellre en dusch eller blöta tvättlappar. Annars blir man väldigt sårig och det gör ONT.
    Tackar för tipsen!!!! JAg tar till mig all info jag kan få!!! {#lang_emotions_smile}   På pappren står det 2 liter onsdag och 2 liter torsdag. Koloskopi kl 14

De sa att det bästa är att dricka 3 liter onsdag och 1 liter torsdag...Tänk om jag bara klarar 2 liter och inget på torsdag....

Då måste man ju kunna få vattenlavemang typ några stycken på torsdag??...Så att det blir av
  • mammamys06
    1977Maria Therese skrev 2009-08-24 11:31:20 följande:
    Så idag måndag kan jag börja med soppa med bitar i, och vitt bröd kex...Imorgon tisdag klar soppa onsdag klar soppa börjar att dricka laxabon vid 17 tiden...Jobbigt för dig att ha så stora problem med tarmen När är det dax för ett koloskopi igen? De pratade också om polyper, men någon ficka har jag inte eftersom att ingen infektion/inflammation finns i kroppen... Mitt blod i "bajset" Ursäkta men där var det som näsblod färskt jag har haft det i 2 år nu varje gång....Jag fick ta prover på det samtliga 7 prover visade blod... Man blir så less när magen krånglar
    Låter bra Fick du inga instruktioner med receptet på Laxabon? Ja, det är jobbigt...Man behöver inte ha fickor för att ha polyper. Jag har aldrig upptäckt blod i avföringen med ögat, därför blev jag så chockad när alla avföringsprover visade mycket blod. Om det är ytligt, alltså ljust blod i toaletten efter avföring så kan det tyda på hemmorojder också. ....Det behöver inte vara något allvarligt. Berätta gärna för mig hur det gick!! Ska tänka på dig!
  • MIDE

1977Maria Therese skrev 2009-08-24 11:31:20 följande:

Så idag måndag kan jag börja med soppa med bitar i, och vitt bröd kex...Imorgon tisdag klar soppa onsdag klar soppa börjar att dricka laxabon vid 17 tiden...Jobbigt för dig att ha så stora problem med tarmen När är det dax för ett koloskopi igen? De pratade också om polyper, men någon ficka har jag inte eftersom att ingen infektion/inflammation finns i kroppen... Mitt blod i "bajset" Ursäkta men där var det som näsblod färskt jag har haft det i 2 år nu varje gång....Jag fick ta prover på det samtliga 7 prover visade blod... Man blir så less när magen krånglar
    håller verkligen tummarna för dig Du kommer att klara det:) Sj ha jag redan spytt och varit på toa sedan jag vakna o tanken på att få laxernade om några dagar gör mig skitnervös. om det smakar apelsin är det ju lungt så länge det inte är sånt sött tjockt så går det bra. Men är det väldigt laxernade?? Kanske dum fråga men har aldrig använt laxering förr.
  • MIDE
    mammamys06 skrev 2009-08-24 11:23:28 följande:
    Tack för infon, själv börja jag morgonen med bröd o te men det blev springa på toa o få rännskita o spy (sorry för ingående info) Men jag har knappt kunnat äta något på två dagar allt jag har ätit åker ut o sen in och ut:( Men förhoppningsvis så har något stannat kvar, sitter o käkar äpple o melon ska kankse inte äta det. Men melon går väl bra om man mixar det under fastan???
  • mammamys06
    1977Maria Therese skrev 2009-08-24 11:36:24 följande:
    Tackar för tipsen!!!! JAg tar till mig all info jag kan få!!!    På pappren står det 2 liter onsdag och 2 liter torsdag. Koloskopi kl 14De sa att det bästa är att dricka 3 liter onsdag och 1 liter torsdag...Tänk om jag bara klarar 2 liter och inget på torsdag....Då måste man ju kunna få vattenlavemang typ några stycken på torsdag??...Så att det blir av
    Jag har försökt få dem att ge mig lavemang men det funkar inte när man ska kolla tjocktarmen tyvärr....jag hoppas de kan ge en tablett i framtiden så man sväljer och sedan dricker flera flera flera liter vatten som renar....skulle vara såå mycket enklare.

Jag ska göra nästa koloskopi så fort jag fött mitt barn, vägrar göra en koloskopi innan. Jag var inne för att göra en koloskopi i april men precis när de skulle gå in i tarmen frågade de om jag kunde vara gravid vilket jag KUNDE vara eftersom vi försökt ett par veckor tidigare att pricka in ägglossningen Och jag blev hemskickad. Jag var gravid och jag ska nu då göra den så fort jag fött.
Svar på tråden Koloskopi, laxering...