• ninika

valp som kissar i sängen/soffan?

vi har ett problem, vi har en tik valp som är 5 månader och hon kissar i våran säng och i soffan? vi är ut med hon hela tiden på dagarna på nätterna sover hon utan problem 10-12 timmar. vi kan ha varit ut med henne och 1 timme senare så hoppar hon upp i sängen eller soffan och kissar? vi har även bur åt hon som hon får vara i när vi är borta där gör hon inget heller. men hon kan ju inte sitta i bur hela dagarna när vi är hemma för att hon inte ska kissa.... någon med något bra tips?

detta händer inte varje dag men säkert 2 gånger i veckan?

• Svar på tråden valp som kissar i sängen/soffan?
  • köttbullelydnad
    LyckligaFruN skrev 2009-08-28 07:09:12 följande:
    Det kanske låter hårt att man ska grabba tag i hunden. Men faktum är att det hjälper inte att bara säga -Nej eller -Fy.... det går inte hem..
    Bättre att stå bakom dörren och spruta vatten på hunden när den hoppar upp i sängen/soffan och börjar böka runt. Lätt hänt att beteendet eskalerar annars.
  • ninika

hon hoppade ju upp i soffan och kissade när min man satt och såg på tv bredvid honom? så dominat skulle jag vilja påstå att hon är!? då "rev" han i ordentligt sen dess har hon sköt sig peppar peppar peppar....

• hundpuss
    LyckligaFruN skrev 2009-08-28 07:09:12 följande:
    Det kanske låter hårt att man ska grabba tag i hunden. Men faktum är att det hjälper inte att bara säga -Nej eller -Fy.... det går inte hem..
    Man behöver inte ta till hårdhanskarna. Vattenmetoden som Köttbullelydnad nämner fungerar utmärkt.
  • LyckligaFruN
    Vision400 skrev 2009-08-28 13:24:59 följande:
    Man behöver inte ta till hårdhanskarna. Vattenmetoden som Köttbullelydnad nämner fungerar utmärkt.
    Alla tycker ju olika. Jag har provat även vattensprutan och det har aldrig funkat för mig. De blir snarare enbart rädd för sprutan men inser inte att det de just har gjort, är fel. Men det är min åsikt, jag respekterar att alla inte tycker lika.
  • Labbematte

Det har INGENTING med dominans att göra. Det är bara en så dum tanke att det inte finns. Det handlar om en liten valp som inte lärt sig vart man ska kissa ännu.

Första gången kissar antagligen valpen i soffan/sängen för att det är mjukt; känns som en bra plats att kissa på.

Efter det sitter lukten i möblerna. Enligt valpen är en plats som luktar urin en bra plats att kissa på. Så enkelt är det.

När våran valp kissade i sängen en gång så satte vi upp kompostgaller runt sängen så att han inte kunde komma upp i den.

Sen tvättade vi noga alla täcken och sängkläder- hade i lite ättiksprit också som hjälper till att ta bort urinlukten. Tänk på att hundens luktsinne är många tusen gånger bättre än vårt. Att du inte känner någon lukt betyder ingenting.

Sen fick han inte vara i sängen på ett par månader. Under den tiden mognade han, fick full kontroll på blåsan och vande sig vid att kissa utomhus ännu mer. Efter det var det inga problem.

Sätt för något för soffan också när ni inte är hemma. När ni är hemma så lyft ner valpen och belöna för alla fyra på golvet. Man kan också lära in ett kommando för att hoppa ner från soffan.

Att ryta, grabba tag, fya och neja är helt onödigt.

• Oups We Made A Baby

Labbematte: Dominans kan visst visa sig att hunden urinerar på ställer där den inte får och speciellt där matte eller husse varit dvs. säng, soffa osv. osv.
    Självklart är det även så när den väl kissat där att den känner sina doft där och kan göra om det för det.

När hundar säger till andra hundar i flocken stötter de till den andre med sin nos, för att markera. Därför är det inte fel att puffa (absolut inte slå eller slita) i sin hund när de bli tillsagda. Det är ett hundbeteende att göra så.

• hundpuss
    LyckligaFruN skrev 2009-08-28 16:26:44 följande:
    Alla tycker ju olika. Jag har provat även vattensprutan och det har aldrig funkat för mig. De blir snarare enbart rädd för sprutan men inser inte att det de just har gjort, är fel. Men det är min åsikt, jag respekterar att alla inte tycker lika.
    Du tror inte att hunden blir mer rädd för dig om du rycker och river i den än om du sprutar vatten på den?
  • hundpuss

Oups We Made A Baby skrev 2009-08-28 18:48:24 följande:

Labbematte: Dominans kan visst visa sig att hunden urinerar på ställer där den inte får och speciellt där matte eller husse varit dvs. säng, soffa osv. osv.Självklart är det även så när den väl kissat där att den känner sina doft där och kan göra om det för det.När hundar säger till andra hundar i flocken stötter de till den andre med sin nos, för att markera. Därför är det inte fel att puffa (absolut inte slå eller slita) i sin hund när de bli tillsagda. Det är ett hundbeteende att göra så.
    Men det handlar om en valp.

För mig låter det snarare som om hunden inte är tillräckligt och/eller korrekt rumsren-tränad.
  • LyckligaFruN
    Vision400 skrev 2009-08-28 19:14:41 följande:
    Du tror inte att hunden blir mer rädd för dig om du rycker och river i den än om du sprutar vatten på den?
    haha, jag tror att jag känner mina hundar bäst och Nej de blir inte rädda för mig. Vad de däremot får är en jäkla respekt för mig och det ska de mycket riktigt ha också eftersom jag är flockledaren.
    Har man en så stor hund som jag (eller de raser jag har haft tidigare) så räcker det inte med ett litet sprut med vatten... eller ett fy när hunden gör fel...

Sen finns det dom som tror att man kan göra vad som helst med hunden när den gör fel (har sett båda det ena och andra, som man skräms rätt ordentligt av). Och det tycker jag är förjävligt rent ut sagt.
  • Oups We Made A Baby

Dominans beteende kan visa sig både på en valp, unghund eller äldre.

Svar på tråden valp som kissar i sängen/soffan?