• ninika

valp som kissar i sängen/soffan?

vi har ett problem, vi har en tik valp som är 5 månader och hon kissar i våran säng och i soffan? vi är ut med hon hela tiden på dagarna på nätterna sover hon utan problem 10-12 timmar. vi kan ha varit ut med henne och 1 timme senare så hoppar hon upp i sängen eller soffan och kissar? vi har även bur åt hon som hon får vara i när vi är borta där gör hon inget heller. men hon kan ju inte sitta i bur hela dagarna när vi är hemma för att hon inte ska kissa.... någon med något bra tips?

detta händer inte varje dag men säkert 2 gånger i veckan?

• Svar på tråden valp som kissar i sängen/soffan?
  • köttbullelydnad

Oups We Made A Baby skrev 2009-08-28 22:03:41 följande:

Dominans beteende kan visa sig både på en valp, unghund eller äldre.
    Dock väldigt ovanligt på så unga hundar som 5 månader.
  • köttbullelydnad
    LyckligaFruN skrev 2009-08-28 16:26:44 följande:
    Alla tycker ju olika. Jag har provat även vattensprutan och det har aldrig funkat för mig. De blir snarare enbart rädd för sprutan men inser inte att det de just har gjort, är fel. Men det är min åsikt, jag respekterar att alla inte tycker lika.
    Man måste lära in "Nej" i samma veva, det är då det får effekt. Men visst, det funkar inte på alla hundar
  • hundpuss
    LyckligaFruN skrev 2009-08-28 21:36:32 följande:
    Vad de däremot får är en jäkla respekt för mig och det ska de mycket riktigt ha också eftersom jag är flockledaren.
    Det där kan man ju dock diskutera. Men det är visserligen en helt annan diskussion.
  • LyckligaFruN
    Vision400 skrev 2009-08-30 17:36:32 följande:
    Det där kan man ju dock diskutera. Men det är visserligen en helt annan diskussion.
    Ja visst kanske man kan diskutera det... jag anser iaf att en hund ska ha respekt för sin ägare snarare än tvärtom.
  • Labbematte

Oups We Made A Baby skrev 2009-08-28 18:48:24 följande:

Labbematte: Dominans kan visst visa sig att hunden urinerar på ställer där den inte får och speciellt där matte eller husse varit dvs. säng, soffa osv. osv.
    Ja, det KAN hända... Men en 5 -mån valp...? Nä- tyvärr. Det håller helt enkelt inte.

Tyvärr finns det vissa människor som skriker "dominans" för allt en hund gör vilket bara är onödigt (nej, CM är inte allvetande).
    Vi kan aldrig VETA vad en hund tycker och tänker. Därför är det smartare att lära hunden att göra rätt än att bråka med den pga av något du tror att den tänker...
  • hundpuss
    LyckligaFruN skrev 2009-08-30 20:08:51 följande:
    Ja visst kanske man kan diskutera det... jag anser iaf att en hund ska ha respekt för sin ägare snarare än tvärtom.
    Där är vi överens.

Däremot är jag av den uppfattningen att respekt är inget man tar eller kan kräva fram, det är något man förtjänar.
  • köttbullelydnad

Är det inte ett fysiskt problem, så brukar det ha en tendens att försvinna om man bara förstärker ledarskapet. Med andra ord, man måste jobba lite med sin hund

• ninika

jag kan inte annat än skratta när jag läser vad visa skriver.....

1. känner ni "experter" mig eller min hund? uttala då inte något om att det är brist i rumsrenhets träning eller korrekt tränad...

2. hon är dominat that´s it!!! tro vad ni vill. spelar väl ingen roll hur gammal hunden är hon är snart 6 månader och dominat.

3. alla får väl upppfostra sina hundar som dom tycker funkar för dom? skulle jag ta fram en vattenspruta och lura på hon skulle hon tycka de var as skoj.

4. jag ville ha lite tips inte att de skulle bli en diskution om vilket sätt som är de korrekta sättet.

jag tror inte på säga fy eller nej utan att visa vad det betyder......

• köttbullelydnad
    ninika skrev 2009-09-07 18:05:46 följande:
    jag kan inte annat än skratta när jag läser vad visa skriver.....1. känner ni "experter" mig eller min hund? uttala då inte något om att det är brist i rumsrenhets träning eller korrekt tränad... 2. hon är dominat that´s it!!! tro vad ni vill. spelar väl ingen roll hur gammal hunden är hon är snart 6 månader och dominat. 3. alla får väl upppfostra sina hundar som dom tycker funkar för dom? skulle jag ta fram en vattenspruta och lura på hon skulle hon tycka de var as skoj. 4. jag ville ha lite tips inte att de skulle bli en diskution om vilket sätt som är de korrekta sättet. jag tror inte på säga fy eller nej utan att visa vad det betyder......
    1) Nej.
    2) Don't believe it until I see it.
    3) Självklart.
    4) Du är inne på ett DISKUSSIONSforum..?
  • ninika

haha kommer och lämnar hon hos dig låter de bra? då får du se de och uppleva de!

nähä är jag inne på ett sånt men gud så dumt av mig! kanske ska skämas en stund då.....

så du menar då att alla hundar går att muta med köttbullar? alla hundar är ju egna individer percis som vi....

Svar på tråden valp som kissar i sängen/soffan?