• Anonym (har ont)

Tramadol - farligt?

Lägger tråden under denna rubrik även om jag inte är en missbrukare.

Måste bara fråga: har fått Tramadol utskrivet pga värk, ska ta dom några dagar, 1-2 tabletter max 3 ggr/dag.
    Jag är inte van vid dessa tabletter så jag undrar om det är vanligt att känna sig typ yr/full, klia på kroppen av dessa? Det kliar fasiken överallt och jag som aldrig knarkat känner mig nästan hög.

Är detta farligt att ta? Jag ska bara ta dessa nu ett tag och sen vid akut behov men man blir ju lite mörkrädd.. Är jätteärdd att bli beroende. Läkaren sa att man inte ska äta dessa för länge. Men hur länge är för länge. Är dte ok några dagar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 22:41
    Sorry - jag sa fel. menar ju TRADOLAN!!!!!

• Svar på tråden Tramadol - farligt?
  • kramgo80

Anonym (,,,) skrev 2009-08-25 23:05:19 följande:

Så här jag jag fått förklarat för mig: När man har svår smärta "äter" liksom kroppen upp morfinet vilket då ger enbart smärtlindring och man riskerar inte att bli beroende under de här omständigheterna.
    Och det är helt fel. Du kan bli FYSISKT beroende ändå. Jämför gärna med alkohol, dricker du en halv flaska vin varje dag utan att känna någon känsla utöver det vanliga överhuvud taget så blir du ändå FYSISKT beroende.
    Men...om smärtan inte är fullt så svår och man dessutom upplever ett rus i samband med tablettintaget, då har man tagit för stark medicin vilket kan leda till beroende om man trots allt fortsätter medicinera.
    Och då är vi inne på PSYKISKT beroende, du vill gärna uppleva euforin en gång till.
  • Anonym (,,,)
    kramgo80 skrev 2009-08-25 23:07:30 följande:
    Anonym (,,,) skrev 2009-08-25 23:05:19 följande:
    Och då är vi inne på PSYKISKT beroende, du vill gärna uppleva euforin en gång till.
    Ok. Men det var så läkaren sa till min bror då han hade svår smärta pga cancer och inte ville ta morfin pga risken att bli beroende. Det resulterade i att han tog bara morfinet under tiden han hade svår smärta. När smärtan lättat undvek han morfin och utvecklade inget beroende.
  • kramgo80

Anonym (,,,) skrev 2009-08-25 23:12:05 följande:

Ok. Men det var så läkaren sa till min bror då han hade svår smärta pga cancer och inte ville ta morfin pga risken att bli beroende. Det resulterade i att han tog bara morfinet under tiden han hade svår smärta. När smärtan lättat undvek han morfin och utvecklade inget beroende.
    Det låter jävligt märkligt för att vara helt ärlig, om läkaren påstår att man endast kan bli beroende om man upplever ett rus i samband med medicinintaget så är han helt ute och cyklar. Du kan bli fysiskt beroende utan att känna något som helst rus.
  • Anonym (,,,)
    kramgo80 skrev 2009-08-25 23:21:06 följande:
    Det låter jävligt märkligt för att vara helt ärlig, om läkaren påstår att man endast kan bli beroende om man upplever ett rus i samband med medicinintaget så är han helt ute och cyklar. Du kan bli fysiskt beroende utan att känna något som helst rus.
    Kanske det men den viktigaste faktorn kvarstår att vid svår smärta äts morfinet upp av kroppen.
  • Anonym
    kramgo80 skrev 2009-08-25 23:21:06 följande:
    Ett fysiskt beroende som är lättare att trappa ut än ett psyksikt. Får du inte ruset så planerar man in en nedtrappning av tabletterna om man ätit dom under en längre period och märker att man mår lite mysko om man slutar tvärt.
    Får man känslan av välbefinnanden och MÅSTE uppnå den känslan anser jag att man blitt beroende på ett neg sätt.
    Och jag antar att det är så du menar.
    Och jag tror det är det psykiska beroendet TS är rädd för.

TS! Har du svår smärta måste du lindra den! Det blir biverkningar av svår smärta också.
  • kramgo80

Anonym (,,,) skrev 2009-08-25 23:23:24 följande:

Kanske det men den viktigaste faktorn kvarstår att vid svår smärta äts morfinet upp av kroppen.
    Och det har du källa på?
  • jaghopparhögt

Tramadol är inte så allvarligt, en rätt harmlös opiod.
    Visst du bör inte överdosera på den och inte heller äta den för länge men om du följer de anvisningar du fick av din läkare så är det absolut ingen fara.

• kramgo80
    Anonym skrev 2009-08-25 23:27:18 följande:
    Ett fysiskt beroende som är lättare att trappa ut än ett psyksikt. Får du inte ruset så planerar man in en nedtrappning av tabletterna om man ätit dom under en längre period och märker att man mår lite mysko om man slutar tvärt.
    Helt korrekt. Man kan bli mer än bara mysko, men det beror på vilken medicin man tar.
    Får man känslan av välbefinnanden och MÅSTE uppnå den känslan anser jag att man blitt beroende på ett neg sätt. Och jag antar att det är så du menar. Och jag tror det är det psykiska beroendet TS är rädd för.
    Du har ju fattat galoppen.
  • Anonym (överdos)

Min sambo tog dessa och blev så sjuk. först nästan hög och sedan spydde han konstant i flera timmar. jag tyckte han betedde sig som han fått en överdos och va på väg att åka in med han till akuten. vet inte om han är extra känslig men efter det lämnade vi tillbaka dom på apoteket i lådan med gammal medicin.

Svar på tråden Tramadol - farligt?