• Anonym (har ont)

Tramadol - farligt?

Lägger tråden under denna rubrik även om jag inte är en missbrukare.

Måste bara fråga: har fått Tramadol utskrivet pga värk, ska ta dom några dagar, 1-2 tabletter max 3 ggr/dag.
    Jag är inte van vid dessa tabletter så jag undrar om det är vanligt att känna sig typ yr/full, klia på kroppen av dessa? Det kliar fasiken överallt och jag som aldrig knarkat känner mig nästan hög.

Är detta farligt att ta? Jag ska bara ta dessa nu ett tag och sen vid akut behov men man blir ju lite mörkrädd.. Är jätteärdd att bli beroende. Läkaren sa att man inte ska äta dessa för länge. Men hur länge är för länge. Är dte ok några dagar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 22:41
    Sorry - jag sa fel. menar ju TRADOLAN!!!!!

• Svar på tråden Tramadol - farligt?
  • kramgo80

Anonym (,,,) skrev 2009-08-25 23:35:43 följande:

Googla själv!
    Det är inte jag som kommer med påståenden utan någon substans. Det är du som måste tillhandahålla korrekta källhänvisnningar.

Jag kan ju till exempel säga att månen är platt och när du ifrågasätter så säger jag "men googla själv!".
  • modestyonly

Jag äter Tradolan mot smärta vid fibromyalgi! Första gångerna jag tog tabletterna upplevde jag ett rus, men det är övergående! Jag har tagit dom i ett halvår, mellan en och två tabletter om dagen! Nyligen gjorde jag ett uppehåll, då jag fick hjärklappning, som kunde bero på biverkning av medicinen! Jag hade inga problem att vara utan dom, annat än med smärtan, fanns inge "sug" efter dom. Min läkare säger att så länge jag håller mig till dosen och inte höjer den, så är det ingen fara!

• kramgo80

Anonym (överdos) skrev 2009-08-25 23:39:16 följande:

Min sambo tog dessa och blev så sjuk. först nästan hög och sedan spydde han konstant i flera timmar. jag tyckte han betedde sig som han fått en överdos och va på väg att åka in med han till akuten. vet inte om han är extra känslig men efter det lämnade vi tillbaka dom på apoteket i lådan med gammal medicin.
    Det är en vanligt reaktion av opioder. Man kan må förskräckligt illa. Om man läser fass innan man stoppar i sig tabletter så ser man att detta är en tämligen vanlig biverkning.
  • kramgo80
    modestyonly skrev 2009-08-25 23:39:27 följande:
    Jag äter Tradolan mot smärta vid fibromyalgi! Första gångerna jag tog tabletterna upplevde jag ett rus, men det är övergående!
    Grattis. Toleransen har ökat.
    Jag har tagit dom i ett halvår, mellan en och två tabletter om dagen! Nyligen gjorde jag ett uppehåll, då jag fick hjärklappning, som kunde bero på biverkning av medicinen!
    Eller det mest sannolika: Fysisk abstinens.
    Jag hade inga problem att vara utan dom, annat än med smärtan, fanns inge "sug" efter dom. Min läkare säger att så länge jag håller mig till dosen och inte höjer den, så är det ingen fara!
    Det är bra, den psykiska absitensen klarade du dig ifrån.
  • modestyonly
    kramgo80 skrev 2009-08-25 23:42:47 följande:
    Grattis. Toleransen har ökat.
    Det är bra, den psykiska absitensen klarade du dig ifrån.
    Är du läkare? Ökar toleransen redan efter 2-3 tabletter???
  • modestyonly

Hade jag dessutom fysisk abstinens, dvs hjärtklappning innan jag gjorde ett uppehåll??
    Du är inte särskilt trovärdig!!

• Noiis

TS jag äter oxå Tradolan men jag tar betydligt mindre dos än vad jag eg. behöver just för att även jag får detta "rus" jag gick över till tradolan från Citadon. jag mådde betydligt sämre av Citadonen än av Tradolan. jag ska träffa min läkare på torsdag och diskutera nya värktabletter. vi reagerar alla olika och om du mår dåligt a tradolanen så begär att få byta ut dom!

• kramgo80
    modestyonly skrev 2009-08-25 23:44:45 följande:
    Är du läkare? Ökar toleransen redan efter 2-3 tabletter???
    Nej, det är jag inte.
    Jag har ingen källhänvisning och kan därför inte säga om toleransen ökar efter endast 2-3 tabletter. Dock bör man beakta att tidsrymden mellan intaget av tabletterna och andra aspekter. Tänkbart scenario:

Låt säga att du tog första tabletten klockan 9 på morgonen, kände eufori, och tog nästa tablett klockan 12. Vad säger att det första ruset lagt sig innan du tog den andra tabletten? Omedvetet kanske du fortfarande var påverkade och inte kände att den andra tabletten spädde på ruset?

Om så inte var fallet vet jag faktiskt inget om halveringstid på tabletterna, man måste ju ta hänsyn till tidigare medicinering, generell toleransnivå etc.
  • kramgo80
    modestyonly skrev 2009-08-25 23:47:28 följande:
    Hade jag dessutom fysisk abstinens, dvs hjärtklappning innan jag gjorde ett uppehåll??Du är inte särskilt trovärdig!!
    Jag läste fel och ber om ursäkt. Jag uppfattade som att när du slutade med tabletterna fick du hjärtklappning. Men när jag läser igen så ser jag att du FICK hjärtklappning av tabbletterna.

Har jag uppfattat dig korrekt?
  • modestyonly

Och din slutsats angående min hjärtklappning, som var abstinens, fast jag fick den under tiden jag tog medicinen??

Jag tar en tablett om dagen för det mesta, jobbar jag kväll och har extra ont tar jag en till...jävla bra rus om det håller i sig 24 timmar!!!

Svar på tråden Tramadol - farligt?