• Anonym (förvånad)

Avslag på lån- förvånad!

Vi fick i veckan avslag på lånelöfte och jag blev faktiskt rätt förvånad.

Vi har runt 30 000 ihop efter skatt/ månad. (räknat på att jag bara jobbar 75 %) Vi har sparande på 40 000 i ett sparkonto, Aktier 7000 och fonder 15 000.

Vi äger en bostadsrätt som vi köpte för 200 000, men som nu är värderad till 300 000.

Lån på bilen på 45 000 som vi amorterar 1503 kr i månaden exkl ränta-
    Lån på bostadsrätten 63 330, amorterar 1667/mån och ränta 255 kr. Csn 553/månad.

Huslånet löser vi ju när vi säljer bosdadsrätten och dessutom kommer vi ha pengar till kontantinsattsen.

Vi har tre barn under 5 år.

Vi har fastnat för ett hus som kostar 900 000 och ansökte om lånelöfte på handelsbanken, men som sagt fick det inte beviljat pga finanskrisen och att vi inte var kunder hos dem sedan tidigare.

Blev som sagt lite förvånad ändå och det känns ju väldigt tråkigt. Vad tror ni om lånechanserna?

• Svar på tråden Avslag på lån- förvånad!
  • Miss Maya

Kolla hos andra banker. Jag tycker ni har en okej lön och dessutom kommer ni ha en ganska stor kontantinsats om ni får lägenheten såld för 300 000.

De räknar förmodligen kallt med att räntan kommer stiga och då blir boendekostnaden väldigt mycket dyrare plötsligt och ni har tre barn.

Kolla hos andra banker? Har ni själva gjort upp en kostnadskalkyl?

• bisektris

Hur mycket pengar skulle ni ha kvar efter boendekostnaderna i det nya boendet?

• Skrutten74

Inte alls förvånad! Handelsbanken är de tuffaste vad gäller bostadslån! Och dyrast, dessutom. Försök med ICA-banken! De är verkligen en superbra bank och har riktigt bra räntor, både in-och utlåning! Och en massa annat bra runt omkring som många banker inte erbjuder. Tex fria uttag i utlandet, poäng på allt du handlar oavsätt vilken affär/land, inget påslag vid valutaväxling, suverän internetbank osv osv. Vi är störtnöjda!!! Och vad mycket bonuspengar vi får att handla mat för varje månad! Eftersom vi betalar allt med ICA-kortet så kommer man ju lätt upp i 100:-/mån i bonus! Vi är 2 vuxna och 2 barn.

Ta er en titt där och lycka till!! Låter inte som om det egentligen skulle vara några problem då det är ett billigt hus, men det beror ju på skick, läge osv.

• Anonym (testa annan)

prova en annan bank, detta verkar helt knäppt!
    ja vet många som fått avslag på vissa banker o fått lån direkt på andra med samma marginaler...

har hört länsförsäkringar ska va rätt lätta, själva har vi swedbank. var tvungna o ha borgen på 10 procent av lånet, fick de beviljat till 900. varför vi behövde borgen sa dom var för vi var unga, va nu det skulle spela för roll när vi båda hade fasta jobb och inga anmärkningar...

vi tog lån förra vintern, o då hade inte denna kris dragit igång väl

• Anonym (förvånad)
    bisektris skrev 2009-08-26 10:31:00 följande:
    Hur mycket pengar skulle ni ha kvar efter boendekostnaderna i det nya boendet?
    Enl en kalkyl på banken som är alldeles för hög bla så räknade dem på driftkostnad på huset för 74 000/år och deras kalkyl för alla månadskostnader som mat, kläder och nöjen mm. När allt var betalt varje månad (precis allt) så skulle vi ha drygt 4ooo över ändå. Men då har de räknat på en driftkostnad på 74 000 och enl vår mäklare ligger driftkostnaden på 31 000/år för oss.
  • bisektris

Anonym (förvånad) skrev 2009-08-26 10:45:46 följande:

Enl en kalkyl på banken som är alldeles för hög bla så räknade dem på driftkostnad på huset för 74 000/år och deras kalkyl för alla månadskostnader som mat, kläder och nöjen mm. När allt var betalt varje månad (precis allt) så skulle vi ha drygt 4ooo över ändå. Men då har de räknat på en driftkostnad på 74 000 och enl vår mäklare ligger driftkostnaden på 31 000/år för oss.
    Jag frågar för att bankerna brukar ha utarbetade kalkyler för hur mycket man ska ha kvar efter det att boendet är betalt. Om jag minns rätt så anser Swedbank att sammanboende ska ha 11 500 kr kvar, samt ytterligare 2500 kr per barn, vilket i ert fall skulle innebära 19 000 kr.

Det finns ju även andra saker som kan ställa till det när man gör sin låneansökan.
    Gjorde ni er ansökan personligen, eller vi nätet?
  • bisektris

Angående att banen räknar högt på driften så är det också ofta svårt att komma runt. De brukar hålla hårt på sina egn siffror. Men om ni kan visa upp någon form av dokumentation som styrker era siffror så kanske de kan putsa siffrorna lite.

• Mammatillsessor

Kontakta Ikano, dom är jättebra!

• bisektris
    bisektris skrev 2009-08-26 10:48:51 följande:
    Anonym (förvånad) skrev 2009-08-26 10:45:46 följande:
    Jag frågar för att bankerna brukar ha utarbetade kalkyler för hur mycket man ska ha kvar efter det att boendet är betalt. Om jag minns rätt så anser Swedbank att sammanboende ska ha 11 500 kr kvar, samt ytterligare 2500 kr per barn, vilket i ert fall skulle innebära 19 000 kr.Det finns ju även andra saker som kan ställa till det när man gör sin låneansökan. Gjorde ni er ansökan personligen, eller vi nätet?
    Rättar mig själv. Det ska vara efter att boende och eventuella övriga lån är betalda.
  • Skrutten74

Ja, men mäklarnas driftkostnader ska du alltid ta med en rejäl nypa salt!! Vårt hus skulle gå runt på ca 20 000/år. Med en sopavgift på 2 500/år så blir det inte mycket kvar till el, vatten och värme. Vi har 170 + 60. Bytte från oljepanna till pellets och betalar ändå ca 15000 bara i pellets..... Och vi har ca 19 grader hemma, så det är ju inte så att vi slösar med värme. Dessutom tilläggsisolerat och med 3-glasförnster...Så hur de hade tänkt att vi skulle kunna värma huset med olja för 20 000/år är ett mysterium.

Mäklarna vill ju gärna hålla nere kostnaderna för huset så det blir mer attraktivt. Inte för att vara taskig, men bara så du är förvarnad.
    Sedan tycker jag ofta att bankernas kalyler för mat osv är i överkant. Sådant kan man ju faktiskt styra ganska bra själv. Handla bara på extrapris, lägprisvaror osv.

Så om ni har 4000 kvar med den höga driften, så borde det ju inte vara några problem med en "bättre" bank.

Swedbank är rätt trista, tycker jag. Vi var båda helkunder där tidigare, men de gav sämst lånevillkor + att de har så många onädiga avgifter, tex aviseringsavgift för låneavierna, 10:- i avgift om du tar ut pengar i annan automat än deras egen (!!!!) osv. Vi valde bort dem tvärsnabbt!!

Svar på tråden Avslag på lån- förvånad!