• Anonym (förvånad)

Avslag på lån- förvånad!

Vi fick i veckan avslag på lånelöfte och jag blev faktiskt rätt förvånad.

Vi har runt 30 000 ihop efter skatt/ månad. (räknat på att jag bara jobbar 75 %) Vi har sparande på 40 000 i ett sparkonto, Aktier 7000 och fonder 15 000.

Vi äger en bostadsrätt som vi köpte för 200 000, men som nu är värderad till 300 000.

Lån på bilen på 45 000 som vi amorterar 1503 kr i månaden exkl ränta-
    Lån på bostadsrätten 63 330, amorterar 1667/mån och ränta 255 kr. Csn 553/månad.

Huslånet löser vi ju när vi säljer bosdadsrätten och dessutom kommer vi ha pengar till kontantinsattsen.

Vi har tre barn under 5 år.

Vi har fastnat för ett hus som kostar 900 000 och ansökte om lånelöfte på handelsbanken, men som sagt fick det inte beviljat pga finanskrisen och att vi inte var kunder hos dem sedan tidigare.

Blev som sagt lite förvånad ändå och det känns ju väldigt tråkigt. Vad tror ni om lånechanserna?

• Svar på tråden Avslag på lån- förvånad!
  • atelli

nej det var nog topplånen man inte kunde ta på alla banker. Och kolla att hur mycket av det husvärdet som ni får belåna, en del banker belånar bara upp till 60-70% av värderingen.

• Smurfen70

Låter som ni skulle klara klar boendekostnaderna utan problem. Jag skulle rekomendera Nordea i stället. Swedbank är också kända för att vara hårda. Kan nog vara bra att inte söka på för många ställen bara för att prova då det blir många kreditupplysningar som bakerna kan knorra om har jag för mig. Lycka till!

• Anonym (förvånad)
    atelli skrev 2009-08-26 12:47:03 följande:
    Vi var inte i samma sits som er, har både högre månadsinkomst och mindre skulder innan vi byggde hus. Men jag vill försvara Handelsbanken litegrann. Vi gjorde en ganska stor marknadsundersökning av lånebilden på vårt hus och Handelsbanken och Swedbank var billigast. Men då fick vi lov att exkludera en del av "internetbankerna" för att man inte kan ta nån del av lånen där (var det bottenlånen....?)
    Vad försvarar du dem i? Förstod inte riktigt nämligen. Visst är de kanske billiga, men det hjälper ju inte värst mkt om de ger avslag på lån pga finanskris och att vi inte är kunder hos dem sedan tidigare. Någon annan förklaring fick jag inte.
  • Anonym (förvånad)
    Smurfen70 skrev 2009-08-26 12:59:47 följande:
    Låter som ni skulle klara klar boendekostnaderna utan problem. Jag skulle rekomendera Nordea i stället. Swedbank är också kända för att vara hårda. Kan nog vara bra att inte söka på för många ställen bara för att prova då det blir många kreditupplysningar som bakerna kan knorra om har jag för mig. Lycka till!
    aha ok..jag trodde man fick kolla om lånelöfte för att jämföra vilka som kan erbjuda bäst ränteläge osv. Måste de ta upplysningar för ett lånelöfte..trodde det gjordes när man väl skulle ta själva lånet.
  • humma

Hakade upp mig lite på driftskostnaden, 74 000 låter mycket?

• atelli
    Anonym (förvånad) skrev 2009-08-26 13:01:30 följande:
    Vad försvarar du dem i? Förstod inte riktigt nämligen. Visst är de kanske billiga, men det hjälper ju inte värst mkt om de ger avslag på lån pga finanskris och att vi inte är kunder hos dem sedan tidigare. Någon annan förklaring fick jag inte.
    Det var nån som skrev att HB var både svåra att få lån hos och att de var dyra.
  • Anonym (förvånad)
    humma skrev 2009-08-26 13:07:17 följande:
    Hakade upp mig lite på driftskostnaden, 74 000 låter mycknet?
    Ja enl mäklaren ligger den på ca 31 000 för oss. De som bor där nu har knappt 20 000 /år.
  • Anonym (förvånad)
    atelli skrev 2009-08-26 13:10:18 följande:
    Det var nån som skrev att HB var både svåra att få lån hos och att de var dyra.
    ok..då är jag med =)
  • Skrutten74

Om du kan förklara varför det finns ett visst antal kreditupplysningar på er och kanske även visa upp ett urdrag där de kan se vilka krediter/lån ni har idag borde det inte vara något problem.
    Om ni får 300 000 för er bostadsrätt har ni ju gott och väl till kontantinsatsen och då blir det ju inget topplån, alltså inte ett problem med någon av bankerna.

Nordea var luriga när vi sökte hos dem! de hade en återbetalningstid på 40 år!! Vem kan betala av 2 mille på 40 år? De flesta har ju 75 år. Sedan kommer man kanske inte kunna betala av allt ändå, men då blir det ju att man löser lånet när man säljer och på så sätt får lite mindre i egen ficka. Men Nordea hävdade benhårt att om vi inte kunde det så var vi inte intressanta att ha som kunder.... Riktigt dåligt bemötande, men sånt är ju så olika på olika kontor/orter.

Visst låter 74 000 mycket! Men förmodligen oljeuppvärmning, eller? Då drar det ju iväg hur snabbt som helst.

• humma
    Anonym (förvånad) skrev 2009-08-26 13:11:38 följande:
    Ja enl mäklaren ligger den på ca 31 000 för oss. De som bor där nu har knappt 20 000 /år.
    Kan det inte vara där problemet ligger delvis då, att det är felaktiga värden eller liknande? Frågade ni om det beloppet?
Svar på tråden Avslag på lån- förvånad!