• Anonym (förvånad)

Avslag på lån- förvånad!

Vi fick i veckan avslag på lånelöfte och jag blev faktiskt rätt förvånad.

Vi har runt 30 000 ihop efter skatt/ månad. (räknat på att jag bara jobbar 75 %) Vi har sparande på 40 000 i ett sparkonto, Aktier 7000 och fonder 15 000.

Vi äger en bostadsrätt som vi köpte för 200 000, men som nu är värderad till 300 000.

Lån på bilen på 45 000 som vi amorterar 1503 kr i månaden exkl ränta-
    Lån på bostadsrätten 63 330, amorterar 1667/mån och ränta 255 kr. Csn 553/månad.

Huslånet löser vi ju när vi säljer bosdadsrätten och dessutom kommer vi ha pengar till kontantinsattsen.

Vi har tre barn under 5 år.

Vi har fastnat för ett hus som kostar 900 000 och ansökte om lånelöfte på handelsbanken, men som sagt fick det inte beviljat pga finanskrisen och att vi inte var kunder hos dem sedan tidigare.

Blev som sagt lite förvånad ändå och det känns ju väldigt tråkigt. Vad tror ni om lånechanserna?

• Svar på tråden Avslag på lån- förvånad!
  • jen78

Kanske har bankerna blivit hårdare med bolånen nu. Vi lånade 3,2 msek i maj och det var inga problem trots att jag är mammaledig och vi bodde i HR innan.

• Anonym (förvånad)

Anonym (tricky) skrev 2009-08-26 20:44:27 följande:

Det låter inte illa att ha kvar minst 25 000/mån när allt är betalt för boendet. Förstår inte hur dom tänker om de nekar lån särskilt som ni har till kontantinats och pantbrev, lagfart. Håller tummarna för er!
    Nej jag fattar inte heller faktiskt. Tyckte vi hade det bra ekonomiskt men tydligen inte..
    Tack för att du håller tummarna. känner att vi verkligen vill ha detta huset =)
  • Jonki

Bankerna har blivit extremt nogranna med sina kalkyler nu strax innan sommaren och de flesta bankerna har blivit mycket strängare. Vi fick lätt lånelöfte på 2milj för 1½ år sedan, nu när vi ökat vår inkomst med 7000:- i månade vill de knappt låna ut 1,8.

• ardath bey

Anonym (förvånad) skrev 2009-08-26 20:29:43 följande:

Nej men vi har till både pantbrev, lagfart och kontantinsats.
    Men det har ni ju inte? Ni har 40 000 kontant och 22000 i lättsålda investeringar = 62000.
    Kontantinsats 10% = 90 000. Lagfartsavgift 1,5% av 900 000 = 13 500. = 103 500.
    Det diffar 41 500.
    Bostadsrättens värde kan ni aldrig ta med i kalkylen som kontantinsats innan den är såld och pengarna kommit in.
  • Zelmilainen
    Joual skrev 2009-08-26 18:33:11 följande:
    Vi har haft Swedbank i många år, men i samband med ett husköp nu i sommar har vi bytt till Länsförsäkringar. Swedbank kunde inte alls matcha det vi erbjöds från LF. Vi skulle t ex få lägga 25% i topplånet hos Swedbank, men bara 10% hos LF. Det är stor skillnad!Som bonus får vi också rabatt på försäkringarna, som vi hade där redan innan. Försäkringarna på våra två bilar gick ner från 800 till 650 kr/mån. Det är 2000 kr på ett år. Hemförsäkringen är också mycket förmånlig. Precis som många andra rekommenderar jag personliga besök på banken - inte ansökningar via nätet. Läs på, gör en ordentlig budget och ta med er den. Visa banken att ni vet vad ni pratar om. Jag tycker inte att det verkar orimligt att ni ska få låna 900" till husköp
    vi hade bara behövt lägga 10% på topplån med swedbank, så det kan vara lokala skillnader med.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Anonym (förvånad)

Nej just det..det har du ju rätt i. Tänkte ju inte så långt. Fasiken också..det var ju inte bra alls.

• Cuthalion

Pratade ni inte om vad de 25 000 skulle räcka till?

Vanligen brukar man få en kalkyl där det står exakt vad man får över en månad och vilket belopp banken kräver ska finnas kvar.

• Cuthalion

Tänk också på att även om huset ligger ute för 900 000 så kan det mycket väl gå upp till åtminstone 1,2-1,3. Man ska inte räkna med att det går för utgångspriset även om man ibland kan ha tur.

• Anonym (klart ni kan)

Klart ni kan räkna med bostadsrätten som kontantinsats! Om inte bostadsrättsmarknaden är stendöd i er stad, fast då är den ju inte värd 300 000 utan ingenting.
    Sen är Handelsbanken generellt lite hårda med utlåning, de har klarat finanskrisen väldigt bra just på grund av det.

• Anonym (förvånad)
    Cuthalion skrev 2009-08-26 21:02:01 följande:
    Pratade ni inte om vad de 25 000 skulle räcka till? Vanligen brukar man få en kalkyl där det står exakt vad man får över en månad och vilket belopp banken kräver ska finnas kvar.
    Nej det pratade vi inte om på swedbank.
Svar på tråden Avslag på lån- förvånad!