• amorosa

Äppelris?

När jag var liten och var hos dagmamma, så fick vi ofta nån slags risgröt som jag har för mig att vi kallade äppelris. Det var supergott! Har dock inte ätit det sen dess, men skulle väldigt gärna vilja prova det igen. Tyvärr har jag ingen möjlighet att kontakta min gamla dagmamma och fråga, men kanske någon här vet vad jag pratar om och kan ge mig recept?

Jag hittade ett recept på coop.se, som jag provade. Men det var verkligen inte samma sak som jag åt som liten. Det var väldigt blaskigt och smaklöst...

• Svar på tråden Äppelris?
  • Salmiak73

Åhhh!!! Äppelris Minns också att jag fick det hos min dagmamma och det var såååå gott!
    Har precis som du ts försökt hitta receptet, men ej lyckats
    Vi får hoppas att ngn sitter på kunskapen om hur man får till äppelris som det ska smaka?

• Flyssel

Är det risgrynsgröt som är kokat med äpple? Eller har ni något annat gottis på gång?!

• amorosa

Jag vet inte riktigt om det verkligen var risgrynsgröt i botten, eller vad det var. Är det nåt du känner igen?

• Flyssel

Vet inte om det var så gott, det var sådant vi brukade få när vi hade varit magsjuka för att det skulle vara milt för magen
    Tänkte bara om det var någon variant på det? Kanske som risifrutti med äpple?

• sanna88a

risgrynsgröt + äppelmos?

• Flyssel

Såg receptet på COOP nu och det låter ungefär som gröten vi fick, men utan sockret.
    Kan tänka mig att det skulle vara gott att göra gröten och sedan blanda i vaniljsötad vispgrädde eller något sådant.

• Trolltoka

Kan det vara

"Om ingen vet vad äppelris är, kan jag tala om att det är rundkornigt grötris som man kokar med vatten, lite salt och hel kanel till en gröt. När gröten är klar blandar man i äppelkompott eller hemgjort äppelmos och ev lite socker och vaniljsocker. Serveras med iskall mjölk, mmmm, det smakar underbart gott och går väldigt snabbt att göra:)" ?

annashuspalandet.blogspot.com/2007/09/hstmys-med-ljus-och-pplen.html

trolltoka.blogg.se *~*Novah 13/3-07♥BF 23/1-10*~* novahpantera.bilddagboken.se
  • Sindri

Det vi kallar äppleris hos oss tillagar vi såhär Ett gammalt recept från min mormor
    En kaffekopp grötris + en nypa salt, täck med vatten och sjud sakta i 10-15 min ungefär, späd med mer vatten om det behövs. Rör under tiden så det inte bränner fast. Rör sen i ca. 2 liter äpplen i bitar + 1 hel kanelstång, gärna svenska äpplen som inte är så hårda, de ska koka sönder lätt. Koka lätt/sakta i ca. 30-40 min, rör under tiden så det inte bränner. Smaka av med socker när det är färdigt, ca 2 msk brukar jag tycka är lagom. Serveras ljummen eller kall med kanel och mjölk Håller sig några dagar i kylskåp, perfekt mellanmål. Mina barn älskar det. Går att göra lika fast med rabarber, blir då rabarberris Också himla gott! (fast utan kanelen då )

• amorosa

Era recept låter ju faktiskt som de som fanns på coop. Men det var verkligen ingen hit, tyckte jag. Smakade inte alls som det jag åt som liten. Det smakade liksom ingenting. Trodde nästan de skrivit fel att det skulle kokas med vatten. Kan tänka att det blir godare om man kokar riset i mjölk... Slängde faktiskt allt jag gjort...

• Trolltoka
    amorosa skrev 2009-08-28 10:56:41 följande:
    Era recept låter ju faktiskt som de som fanns på coop. Men det var verkligen ingen hit, tyckte jag. Smakade inte alls som det jag åt som liten. Det smakade liksom ingenting. Trodde nästan de skrivit fel att det skulle kokas med vatten. Kan tänka att det blir godare om man kokar riset i mjölk... Slängde faktiskt allt jag gjort...
    Kan det inte vara så att ditt smaksinne faktiskt ändrat sig sedan du var liten? En del saker smakar inte alls som man tyckte det gjorde när man var barn
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 13/3-07♥BF 23/1-10*~* novahpantera.bilddagboken.se
  • amorosa

Trolltoka: kan ju iofs vara så , men det såg inte heller ut som jag minns det...

• spike

Tillhör också skaran av personer som åt äppelris när jag var liten.
    Så här gjorde min mormor äppelris.

1 kkp långkornigt ris. Fyll upp med vatten så att det precis täcker riset. Koka en stund men inte så att riset är färdigkokt. Skala och klyfta 8-10 äpplen och lägg ner i riset. Koka tills äpplena är mjuka. Tillsätt ca 1 kkp socker och låt allsammans koka ihop.

Mormor använde inte kanelstång men det är ju frivilligt. Receptet är för 6 portioner.

Lycka till.

Svar på tråden Äppelris?