• Anonym (fattar inget)

frågor om alfakassan!

Har lite funderigar kring detta med alfakassa... Jag har jobbat bredvid mina studier, ungefär 20 h per månad i ett år. Inte tjänat speciellt mycket alltså, och inte varit med i nån a-kassa eller så.
    Vi ska ha barn i september och har jag tidigare planerat att fortsätta mina studier efter ett år men nu vet jag inte.
    Känns som om jag kanske inte valt rätt och att jag vill testa att jobba ett tag istället...

Hur blir med pengar för mig? Kan jag få alfakassa då, om jag inte får något jobb?
    Kan man jobba lite och få alfakassa samtidigt?
    Det blir väl den lägsta ersättningen för mig på några tusen?

Jag har varit inne på alfakassan och sökt men jag har så svårt att hitta information och att läsa där...

Visst måste man vara inskriven på arbetsförmedlingen och sånt?

• Svar på tråden frågor om alfakassan!
  • Anonym (fattar inget)

puffar...

Snälla någon?

• Anonym

Tyvärr har du jobbat för lite för att få Alfa-kassa (lägstaersättningen). Man måste ha jobbat 80 timmar månad i 12 månader eller 480 timmar i 6 månader och då minst 50 timmar/månad.

Även om du fått ersättning så hade du inte kunnat jobba och få ersättning samtidigt.

• Anonym

För att få A-kassa måste du vara ativt arbetssökande vilket bla innebär att vara inskriven på arbetsförmedlingen.

Du har dock inte rätt till något birag eftersom du jobbat för lite så vill du jobba istället för att läsa vidare så får du arbeta för att få pengar. A-kassa är alltså för in del inte en möjlig väg att förlänga föräldraledigheten.

• dendertina

A-akassa och alfakassa är väl inte samma sak? Att få grundersättning?
    Måste man verkligen ha jobbat så mycket för att få lägstaersättningen?
    En kompis till mig läste på högskola och slutade, han fick alfakassa? Han hade inte arbetat...

• Anonym (fattar inget)

Här står det inget om att man måste ha jobbat för att få lägsta ersättningen, alltså grundersättningen.

"För att ha rätt till ersättning måste vissa grundvillkor vara uppfyllda, du måste

- kunna och vilja ta ett arbete på minst tre timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan

- kunna och vilja ta lämpliga arbeten, inget hinder får finnas för att ta dessa arbeten

- vara anmäld som helt eller delvis arbetslös och arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen

- tillsammans med arbetsförmedlingen upprätta en handlingsplan inom tre månader från arbetslöshetens inträde

- aktivt söka arbete."

• ardath bey

Det bästa för dig är att gå till AF eller alfa-kassan och fråga, de bör kunna vad som gäller för dig.

• Anonym

Anonym (fattar inget) skrev 2009-08-28 15:04:41 följande:

Här står det inget om att man måste ha jobbat för att få lägsta ersättningen, alltså grundersättningen."För att ha rätt till ersättning måste vissa grundvillkor vara uppfyllda, du måste - kunna och vilja ta ett arbete på minst tre timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan - kunna och vilja ta lämpliga arbeten, inget hinder får finnas för att ta dessa arbeten - vara anmäld som helt eller delvis arbetslös och arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen - tillsammans med arbetsförmedlingen upprätta en handlingsplan inom tre månader från arbetslöshetens inträde - aktivt söka arbete."
    Det var grundvilkoren det ja, men sedan måste du också uppfylla arbetsvilkoren om du läser vidare:

Du har rätt till grundersättning om du
    uppfyller följande villkor:

Grundvillkoren - som bland annat innebär att du ska vara anmäld som arbetssökande på arbetsförmedlingen
    Arbetsvillkoret - som anger i vilken omfattning du måste ha arbetat för att söka ersättning
  • sasssyy
    dendertina skrev 2009-08-28 15:02:11 följande:
    A-akassa och alfakassa är väl inte samma sak? Att få grundersättning? Måste man verkligen ha jobbat så mycket för att få lägstaersättningen? En kompis till mig läste på högskola och slutade, han fick alfakassa? Han hade inte arbetat...
    Var det nyligen?

Det kan ha varit så att han jobbat FÖRE studierna, i en del fall får man tillgodoräkna sig det då.. sen var det för några år sen att man kunde få alfa-kassan om man hade pluggat, men det togs bort för ett tag sen.
  • Anonym (fattar inget)

Ja men jag hade tänkt uppfylla det villkoret? Alltså skola in mitt barn och söka jobb?
    Vill bara veta om jag får grundersättningen om jag INTE får jobb. Det optimala är givetvis att jobba... Och sen om jag jobbar lite, som jag gjort under studierna och tjänat typ 2000 efter skatt, kan man fortfarande få lite alfakassa då eller?
    För 2000 efter skatt skulle vi ju inte klara oss på...

• Anonym
    Anonym skrev 2009-08-28 14:58:35 följande:
    Tyvärr har du jobbat för lite för att få Alfa-kassa (lägstaersättningen). Man måste ha jobbat 80 timmar månad i 12 månader eller 480 timmar i 6 månader och då minst 50 timmar/månad.Även om du fått ersättning så hade du inte kunnat jobba och få ersättning samtidigt.
    Grundersättningen kan man ju få från att man är 20 år och inte jobbat något så den har nog TS rätt till.
Svar på tråden frågor om alfakassan!