• Anonym (fattar inget)

frågor om alfakassan!

Har lite funderigar kring detta med alfakassa... Jag har jobbat bredvid mina studier, ungefär 20 h per månad i ett år. Inte tjänat speciellt mycket alltså, och inte varit med i nån a-kassa eller så.
    Vi ska ha barn i september och har jag tidigare planerat att fortsätta mina studier efter ett år men nu vet jag inte.
    Känns som om jag kanske inte valt rätt och att jag vill testa att jobba ett tag istället...

Hur blir med pengar för mig? Kan jag få alfakassa då, om jag inte får något jobb?
    Kan man jobba lite och få alfakassa samtidigt?
    Det blir väl den lägsta ersättningen för mig på några tusen?

Jag har varit inne på alfakassan och sökt men jag har så svårt att hitta information och att läsa där...

Visst måste man vara inskriven på arbetsförmedlingen och sånt?

• Svar på tråden frågor om alfakassan!
  • sasssyy

Anonym (#10) skrev 2009-08-28 16:14:03 följande:

Vad säger Arbetsförmedlingen då?
    Arbetsförmedlingen har INGET med a-kassa eller alfakassan att göra mer än att de intygar att man är inskriven där.
    De vet INGET om besluten och kan inte svara på några frågor om stämplingen förutom att de rapporterar om man uteblivit från möten eller sagt nej till arbeten man blivit erbjuden.

Det var INTE den inkomstbeprövade delen jag sökte utan grundersättningen.
    Med det sagt anser jag ändå att man SKA söka.. för ibland kan man slinka mellan stolarna och ha tur och få sin stämpling godkänd fast någon annan med samma utgångsläge inte fått det.

SÖK men bli inte besviken om du INTE får...
  • sasssyy
    pussgurkan86 skrev 2009-08-28 16:18:47 följande:
    annars kan du ju alltid gå på jobbgaranti på arbetsförmedlingen. grundersättningen där är 134 kr tror jag. ett alternativ då jag tror att du har jobbat för lite för att få alfakassa.
    Men det är väl en åldersgräns på den.. vet inte hur gammal TS är.. men någon jobbgaranti finns inte för oss 35+ kan jag ju säga.
  • Anonym (fattar inget)
    pussgurkan86 skrev 2009-08-28 16:18:47 följande:
    annars kan du ju alltid gå på jobbgaranti på arbetsförmedlingen. grundersättningen där är 134 kr tror jag. ett alternativ då jag tror att du har jobbat för lite för att få alfakassa.
    Ok, jobbgaranti innebär?
  • pussgurkan86
    sasssyy skrev 2009-08-28 16:20:53 följande:
    Men det är väl en åldersgräns på den.. vet inte hur gammal TS är.. men någon jobbgaranti finns inte för oss 35+ kan jag ju säga.
    ok jag vet inte hur gammal man måste vara men det finns iaf.
  • Anonym (fattar inget)
    sasssyy skrev 2009-08-28 16:20:53 följande:
    Jag kommer vara tjugotre när det eventuellt bli aktuellt om jag inte får jobb.
  • pussgurkan86

Anonym (fattar inget) skrev 2009-08-28 16:22:36 följande:

Ok, jobbgaranti innebär?
    innebär att man får 134 kr/dag 5 dagar i veckan och du går på möte hos arbetsförmedlingen, söker aktivt jobb.

men som någon skrev så är det kanske någon sorts åldersgräns på jobbgaranti
  • pussgurkan86

Anonym (fattar inget) skrev 2009-08-28 16:24:57 följande:

Jag kommer vara tjugotre när det eventuellt bli aktuellt om jag inte får jobb.
    aha ok men för att få det så måste man ha avslutat sin gymnasieutbildning men du kan isf få jobbgaranti för ungdomar.
  • sasssyy

jag tror 23 är åldersgränsen.. men är inte säker. Kolla på ams hemsida så står det nog där.. eller ring arbetsförmedlingen. Men jag tror väl att man måste ha varit arbetslös en tid innan man kommer in i garantin..men jag är ju gammal tant och inte värt något för arbetsförmedlingen helt klart...

• pussgurkan86
    sasssyy skrev 2009-08-28 16:26:09 följande:
    jag tror 23 är åldersgränsen.. men är inte säker. Kolla på ams hemsida så står det nog där.. eller ring arbetsförmedlingen. Men jag tror väl att man måste ha varit arbetslös en tid innan man kommer in i garantin..men jag är ju gammal tant och inte värt något för arbetsförmedlingen helt klart...
    25 är åldergränsen för ungomsgaranti iaf. min sambo 24 fick det innan han fick jobb.
  • Anonym (#10)
    pussgurkan86 skrev 2009-08-28 16:26:54 följande:
    25 är åldergränsen för ungomsgaranti iaf. min sambo 24 fick det innan han fick jobb.
    Precis, sen när man fyllt 25 år så flyttas man automatiskt över till jobbgarantin och den tror jag inte det finns någon övre åldersgräns på, men är inte 100% då jag själv är 24 och har gått jobbgarantin för ungdomar.
Svar på tråden frågor om alfakassan!