• Nemiia

Hemsk dekorplast på köksluckor som inte går att få bort, HSB vill inte göra något. Någon som är nån smart idé vad man kan göra?? Är verkligen i behov av tips och råd!!

Ja såhär är det: vi bor i en HSB hyresrätt och hyresgästen som bodde här innan har satt upp plastdekor på köksluckorna, det är fastsatt med någon typ av kontaktlim. HSB kom hit och tittade och det bestämdes att vi både skulle få ommålat och få luckorna fixade eftersom det inte var snyggt gjort. Det kom hit en kille och målade och i samma veva rev han bort en större bit av plasten på en lucka för att sedan säga att det går inte att göra något åt detta.

Nu säger HSB att man inte har råd att fixa detta just nu eftersom deras budget är tajt. Dom har sagt att vi får vänta ett år och då ska dom renovera hela köket.

Alltså får dom göra så? Komma och riva bort och förstöra, så att det ser rent ut sagt förjävligt ut och sedan vägra att fixa till det? Jag känenr mig både ledsen, arg och besviken. Visst är det bra att få köket renoverat men vid den tidpunkten kommer jag att ha en liten bebis och vi bor bara i en etta.

Vad tycker ni om detta och är det någon som har tips på vad man själv kan göra för att fixa till a la budget? Limmet som sitter under plasten går alltså inte att få bort.

• Svar på tråden Hemsk dekorplast på köksluckor som inte går att få bort, HSB vill inte göra något. Någon som är nån smart idé vad man kan göra?? Är verkligen i behov av tips och råd!!
  • Nemiia
    Bonanza skrev 2009-08-31 13:15:44 följande:
    Sätt över ny, snyggare dekorplast?
    Alltså jag har funderat på det men problemet är att man måste fästa den nya på en slät yta och det är det ju inte. Så jag tror att det skulle bli ojämt och inte fästa ordentligt
  • Rokka Jill

hyresgästförening.. Om färg har flagnats bort kan träet förstöras, och då får de byta luckorna..

• Nemiia

Rokka Jill skrev 2009-08-31 13:20:48 följande:

hyresgästförening.. Om färg har flagnats bort kan träet förstöras, och då får de byta luckorna..
    Fast färgen sitter ju fast under. Det som händer eller har hänt när dom har dragit bort en bit av plasten är att limmet blir kvar som ett lager över färgen och luckorna är så pass tunna att det inte går att ta bort limmet, det går inte heller att slipa bort det eftersom det är kontaktlim och liksom aldrig riktigt torkar.
  • skogsgrodan

Ta och slipa bort det och sätt sedan upp en ny finare dekorplast

• Nemiia
    skogsgrodan skrev 2009-08-31 13:24:08 följande:
    Ta och slipa bort det och sätt sedan upp en ny finare dekorplast
    Men det går inte att slipa på. Det var vad målaren sa när han var här iaf. Luckorna är som sagt väldigt tunna och limmet blir bara som en kletig massa.
  • skogsgrodan

Allt går ju att slipa på, är väl inte papper som du har till luckor, det beror ju helt på hur mkt du slipar. Om jag slipar typ en lucka med färg så slipar jag bara färgen och inte så att luckan slipas. Prova med tinner sen
    allt går

• Nemiia
    skogsgrodan skrev 2009-08-31 13:36:22 följande:
    Allt går ju att slipa på, är väl inte papper som du har till luckor, det beror ju helt på hur mkt du slipar. Om jag slipar typ en lucka med färg så slipar jag bara färgen och inte så att luckan slipas. Prova med tinner sen allt går
    Tack för tipset men jag är lite skeptisk. Om du skulle se hur det ser ut så skulle du förstå att det inte går. Jag har ju haft både målare och snickare här, som båda säger samma sak. Sedan är ju frågan man man skulle slipa med. En maskin skulle garanterat gå sönder, så limmet inte är torrt. Skulle sandpapper funka? Jag menar det är inte lite lim vi snackar om. Nästa fråga blir ju om man kan fakturera HSB för det är väääldigt många luckor och kommer bli dyrt. Sedan undrar jag ungefär hur lång tid det skulle kunna ta med tanke på att vi ska ha bebis om 12 veckor.
  • jassikan

Är plasten verkligen fastsatt med extra lim? Dekorplast är ju självhäftande så den som satte upp det borde inte ha använt kontaktlim också. Men det kanske inte är den vanliga dekorplasten utan någon snarlik plast som inte var självhäftande.

Tror att det kan vara en nackdel att han som skulle måla redan har varit där och slitit i plasten, åtminstone om det är självhäftande dekorplast i varje fall. Dekorplast kan man ofta ta bort genom att värma plasten försiktigt med en fön innan man försöker dra bort den.

Något som kanske kan vara värt ett försök är att ta bort limmet/kletet med hjälp av tejp. Tejpa på ex.vis packtejp och tryck fast, dra sedan bort tejpen. Då borde åtminstone en del av limmet följa med.

T-röd kan man använda om man tar bort limrester från metall eller fönster, men vet inte om det fungerar på luckor. Vågar varken säga bu eller bä om det.

Fråga i en färgbutik, de kanske har något bra tips.

Svar på tråden Hemsk dekorplast på köksluckor som inte går att få bort, HSB vill inte göra något. Någon som är nån smart idé vad man kan göra?? Är verkligen i behov av tips och råd!!