• Nemiia

Hemsk dekorplast på köksluckor som inte går att få bort, HSB vill inte göra något. Någon som är nån smart idé vad man kan göra?? Är verkligen i behov av tips och råd!!

Ja såhär är det: vi bor i en HSB hyresrätt och hyresgästen som bodde här innan har satt upp plastdekor på köksluckorna, det är fastsatt med någon typ av kontaktlim. HSB kom hit och tittade och det bestämdes att vi både skulle få ommålat och få luckorna fixade eftersom det inte var snyggt gjort. Det kom hit en kille och målade och i samma veva rev han bort en större bit av plasten på en lucka för att sedan säga att det går inte att göra något åt detta.

Nu säger HSB att man inte har råd att fixa detta just nu eftersom deras budget är tajt. Dom har sagt att vi får vänta ett år och då ska dom renovera hela köket.

Alltså får dom göra så? Komma och riva bort och förstöra, så att det ser rent ut sagt förjävligt ut och sedan vägra att fixa till det? Jag känenr mig både ledsen, arg och besviken. Visst är det bra att få köket renoverat men vid den tidpunkten kommer jag att ha en liten bebis och vi bor bara i en etta.

Vad tycker ni om detta och är det någon som har tips på vad man själv kan göra för att fixa till a la budget? Limmet som sitter under plasten går alltså inte att få bort.

• Svar på tråden Hemsk dekorplast på köksluckor som inte går att få bort, HSB vill inte göra något. Någon som är nån smart idé vad man kan göra?? Är verkligen i behov av tips och råd!!
  • Nemiia
    CuteElliz skrev 2009-09-09 09:18:18 följande:
    kika in denna länk... kan tipsa dej om att hota med hyresnämnden... det fick fart på hyresvärden som ett av mina ex har... han hade blivit lovad omtapetsering i sovrum o kök plus att ugnsluckan hamnade i handen om man inte visste det när man öppnade den... jag blev till slut så irriterad på att det inte hände ngt så jag mailade dem, precis innan en storhelg, o hotade med att anmäla dom till hyresnämnden om dom inte snarast åtgärdade det som var fel i lägenheten samt det som de hade lovat när han flyttade in... när storhelgen var slut så kom dom upp o mätte spisen o tre dagar senare så hade han en ny ugn o spis... samtidigt lämnade dom in en tapetbok som vi kunde välja en tapet ur... www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____914.a...
    ahh tack ska prova det om det inte löser sig men en fråga var ditt ex med i hyresnämnden/hyresgästföreningen? Jag är ju inte det men man kanske kan hota iaf?
  • Angel1978

när vi tog bort lim på vår trappa så använde vi värmepistol och en färgskrapa. Mycket jobb, men det gick bort.
    Ett annat tips är, beroende på vilken lucka det är, ta bort luckan och ha ett öppet skåp. Oftast kan man ju flytta runt luckorna så att även om det är en nederlucka så går det att sätta dit en överlucka..
    I det öppna skåpet kan du ju sen ha t.ex. kokböcker eller nån fin skål eller lampa..

• CuteElliz
    Nemiia skrev 2009-09-09 10:57:08 följande:
    ahh tack ska prova det om det inte löser sig men en fråga var ditt ex med i hyresnämnden/hyresgästföreningen? Jag är ju inte det men man kanske kan hota iaf?
    hyresnämnden är till för alla som hyr av ngn... så det spelar ingen roll om du är med i hyresgästföreningen... det var inte han o jag var det inte heller... om du kollar länken jag gav dej i mitt inlägg så står det lite mer om hyresnämnden...

ett tips är att säga till dom att dom har t ex 3 veckor på sig att ordna det som dom sagt dom ska ordna... om dom inte gjort ngt på den tid du ger dem så kommer du att anmäla dom till hyresnämnden... de flesta hyresvärdar brukar passa sig noga för att hamna i en sån konflikt... så de brukar ta tag i saken...
  • Äppelskrutt
    oj ja det kan ju funka men då får jag nog ta hjälp av någon, inte så bra att lattja med sånt när man är gravid. tack för tipset.
    Fast om du går vidare med ett par luckor så kan du nog räkna med att INTE få köket helt renoverat om ett år som de har sagt. Får nog fundera på vad som är värt mest, nya luckor nu och ingen renovering av resten sen, eller en helrenovering om ett år....

Ett år är inte såååå lång tid att vänta heller, jag skulle tagit bort alla luckor och satt något snygg tyg som draperi för medan jag väntade på renovering! Lycka till....
  • Äppelskrutt

Oj, skulle citera inlägg #19, blev fel :D

• Nemiia
    CuteElliz skrev 2009-09-09 11:13:56 följande:
    hyresnämnden är till för alla som hyr av ngn... så det spelar ingen roll om du är med i hyresgästföreningen... det var inte han o jag var det inte heller... om du kollar länken jag gav dej i mitt inlägg så står det lite mer om hyresnämnden... ett tips är att säga till dom att dom har t ex 3 veckor på sig att ordna det som dom sagt dom ska ordna... om dom inte gjort ngt på den tid du ger dem så kommer du att anmäla dom till hyresnämnden... de flesta hyresvärdar brukar passa sig noga för att hamna i en sån konflikt... så de brukar ta tag i saken...
    Ja jag kan ju försöka. grejen är att HSB inte verkar vara rädda för att ta en konflikt eftersom hyresgästerna här i huset har bråkat om hyrehöjningar etc. tidigare och det har gått till rätten m.m. så dom tar fajten verkar det som.
  • CuteElliz

kan säga att killen jag var ihop med då fick de grejerna fixade direkt... oftast behöver man inte gå till hyresnämnden... det räcker med att säga att man kommer göra det när tidsfristen går ut...

• Nemiia
    Äppelskrutt skrev 2009-09-09 11:21:49 följande:
    Fast om du går vidare med ett par luckor så kan du nog räkna med att INTE få köket helt renoverat om ett år som de har sagt. Får nog fundera på vad som är värt mest, nya luckor nu och ingen renovering av resten sen, eller en helrenovering om ett år.... Ett år är inte såååå lång tid att vänta heller, jag skulle tagit bort alla luckor och satt något snygg tyg som draperi för medan jag väntade på renovering! Lycka till....
    Ja det där är ju som man själv tycker men jag prioriterar nog faktiskt nya luckor just nu eftersom att köket i sig inte är i dåligt skick. Ett år kan ju vara både vara en lång tid och en kort tid, för mig är det en lång tid, då vi har tänkt att byta den här lägenheten så snart vi får möjlighet. Det är ju visserligen en fördel att säga att det ska renoveras men det är också svårare att byta för det första folk ser är felen.
  • Nemiia

Sen undrar jag lite smått om man väntar på renoveringen, hur det sedan kommer att gå till. Detta är bara en etta och vart ska vi bo under tiden, kommer vi få en ersättningslägenhet, hur lång tid kommer det ta osv? För jag har ingen lust att bo hos någon släkting 4 veckor med ett spädbarn, kanske kan man tycka att det är lite att vara bortskämd men det kan ju inte vara för mycket begärt att dom ska fixa ett annat boende så länge eller?

• CuteElliz
    Nemiia skrev 2009-09-09 11:26:44 följande:
    Ja jag kan ju försöka. grejen är att HSB inte verkar vara rädda för att ta en konflikt eftersom hyresgästerna här i huset har bråkat om hyrehöjningar etc. tidigare och det har gått till rätten m.m. så dom tar fajten verkar det som.
    ja, hyreshöjningar tror jag många är beredda att ta... men de vill nog inte riskera att få t ex vite för att de inte renoverar om de har sagt att de ska det... så dokumentera all kontakt ni har med hyresvärden, och det noga... det kan vara bra att ha om det skulle gå vidare...
Svar på tråden Hemsk dekorplast på köksluckor som inte går att få bort, HSB vill inte göra något. Någon som är nån smart idé vad man kan göra?? Är verkligen i behov av tips och råd!!