• Nemiia

Hemsk dekorplast på köksluckor som inte går att få bort, HSB vill inte göra något. Någon som är nån smart idé vad man kan göra?? Är verkligen i behov av tips och råd!!

Ja såhär är det: vi bor i en HSB hyresrätt och hyresgästen som bodde här innan har satt upp plastdekor på köksluckorna, det är fastsatt med någon typ av kontaktlim. HSB kom hit och tittade och det bestämdes att vi både skulle få ommålat och få luckorna fixade eftersom det inte var snyggt gjort. Det kom hit en kille och målade och i samma veva rev han bort en större bit av plasten på en lucka för att sedan säga att det går inte att göra något åt detta.

Nu säger HSB att man inte har råd att fixa detta just nu eftersom deras budget är tajt. Dom har sagt att vi får vänta ett år och då ska dom renovera hela köket.

Alltså får dom göra så? Komma och riva bort och förstöra, så att det ser rent ut sagt förjävligt ut och sedan vägra att fixa till det? Jag känenr mig både ledsen, arg och besviken. Visst är det bra att få köket renoverat men vid den tidpunkten kommer jag att ha en liten bebis och vi bor bara i en etta.

Vad tycker ni om detta och är det någon som har tips på vad man själv kan göra för att fixa till a la budget? Limmet som sitter under plasten går alltså inte att få bort.

• Svar på tråden Hemsk dekorplast på köksluckor som inte går att få bort, HSB vill inte göra något. Någon som är nån smart idé vad man kan göra?? Är verkligen i behov av tips och råd!!
  • Nemiia
    CuteElliz skrev 2009-09-09 11:26:57 följande:
    kan säga att killen jag var ihop med då fick de grejerna fixade direkt... oftast behöver man inte gå till hyresnämnden... det räcker med att säga att man kommer göra det när tidsfristen går ut...
    Ja jag ska försöka med det.
  • CuteElliz
    Nemiia skrev 2009-09-09 11:31:42 följande:
    Sen undrar jag lite smått om man väntar på renoveringen, hur det sedan kommer att gå till. Detta är bara en etta och vart ska vi bo under tiden, kommer vi få en ersättningslägenhet, hur lång tid kommer det ta osv? För jag har ingen lust att bo hos någon släkting 4 veckor med ett spädbarn, kanske kan man tycka att det är lite att vara bortskämd men det kan ju inte vara för mycket begärt att dom ska fixa ett annat boende så länge eller?
    när dom tapetserade om i min etta fick jag ingen ersättningslägenhet... så jag fick snällt ordna ngn annan stans att bo under de dagarna... det handlade om två nätter tror jag det blev... eller om det blev tre nätter... i vilket fall som helst så hade de dragit bort lister o inte satt dit nya o plus att de stängt igen fönstren alldeles för snabbt efter målning så de hade fastnat o gick inte att öppna...
  • Nemiia
    CuteElliz skrev 2009-09-09 11:35:16 följande:
    när dom tapetserade om i min etta fick jag ingen ersättningslägenhet... så jag fick snällt ordna ngn annan stans att bo under de dagarna... det handlade om två nätter tror jag det blev... eller om det blev tre nätter... i vilket fall som helst så hade de dragit bort lister o inte satt dit nya o plus att de stängt igen fönstren alldeles för snabbt efter målning så de hade fastnat o gick inte att öppna...
    okej men en helrenovering av kök borde ju ta lite längre tid. Det är ju detta som oroar mig lite och gör att jag vill ha nya luckor istället, det är så mycket smidigare. Dom skiter väl fullständigt i om jag har en bebis hemma för tillfället eller inte tyvärr usch blir bara arg.
  • CuteElliz
    Nemiia skrev 2009-09-09 11:39:26 följande:
    okej men en helrenovering av kök borde ju ta lite längre tid. Det är ju detta som oroar mig lite och gör att jag vill ha nya luckor istället, det är så mycket smidigare. Dom skiter väl fullständigt i om jag har en bebis hemma för tillfället eller inte tyvärr usch blir bara arg.
    ja, det lär det ju göra... men som sagt... ligg på dom ordentligt om nya luckor... säg att du vill ha det istället för att dom helrenoverar köket om ett år... du kan ju vara så fräck så du säger att antingen fixar ni det NU eller så ger ni mej en hyressänkning...

en hyresvärd har som skyldighet att se efter att standarden på lägenheterna är bra...

min fd hyresvärd försökte lägga skulden på mej på ett hål i sidan av en garderob... trots att det stod med i besiktningsprotokollet från hyresgästen innan mej...
  • Nemiia
    CuteElliz skrev 2009-09-09 14:41:33 följande:
    ja, det lär det ju göra... men som sagt... ligg på dom ordentligt om nya luckor... säg att du vill ha det istället för att dom helrenoverar köket om ett år... du kan ju vara så fräck så du säger att antingen fixar ni det NU eller så ger ni mej en hyressänkning... en hyresvärd har som skyldighet att se efter att standarden på lägenheterna är bra... min fd hyresvärd försökte lägga skulden på mej på ett hål i sidan av en garderob... trots att det stod med i besiktningsprotokollet från hyresgästen innan mej...
    ja men det där med att begära hyressänkning har jag faktiskt tänkt på, det vore ju faktiskt inte mer än rätt, eftersom standarden inte är vad den borde just nu. Vi saknar ju en lådfront också som vi fick i handen, som inte går att sätta fast. Mitt största problem just nu är att få tag på förvaltaren, honom får man verkligen jaga med blåslampa. Varje gång man ringer så säger dom att han kommer en annan tid. När man ringer den tiden så har han gått för dagen eller är på ärende. Idag när jag ringde för andra gången sa telefonsvararen att han inte kommer tillbaka för än på måndag. *suck*
  • CuteElliz
    Nemiia skrev 2009-09-09 15:40:55 följande:
    ja men det där med att begära hyressänkning har jag faktiskt tänkt på, det vore ju faktiskt inte mer än rätt, eftersom standarden inte är vad den borde just nu. Vi saknar ju en lådfront också som vi fick i handen, som inte går att sätta fast. Mitt största problem just nu är att få tag på förvaltaren, honom får man verkligen jaga med blåslampa. Varje gång man ringer så säger dom att han kommer en annan tid. När man ringer den tiden så har han gått för dagen eller är på ärende. Idag när jag ringde för andra gången sa telefonsvararen att han inte kommer tillbaka för än på måndag. *suck*
    finns det ingen mailadress till honom...??
    för vi hade samma problem när jag hjälpte exet att få lite fixat i sin lgh...
    så då mailade jag till dem o då blev det fart på dem...

lycka till...
  • Nemiia
    CuteElliz skrev 2009-09-09 15:51:50 följande:
    finns det ingen mailadress till honom...?? för vi hade samma problem när jag hjälpte exet att få lite fixat i sin lgh... så då mailade jag till dem o då blev det fart på dem... lycka till...
    Ska kolla upp det, deras hemsida är lite rörig eller man kanske ska säga att deras organisation är lite rörig. Verkar som om det är för mycket folk som jobbar med för lite saker. Men jag ska skicka ett mail för börjar bli måttligt irriterad nu. Jag ringde honom förra veckan och då sa han att han skulle ringa mig denna veckan när han kollat upp lite grejer, nu har onsdag gått och ingen har ringt. Så det blir nog ett mail.
  • CuteElliz
    Nemiia skrev 2009-09-09 15:58:42 följande:
    Ska kolla upp det, deras hemsida är lite rörig eller man kanske ska säga att deras organisation är lite rörig. Verkar som om det är för mycket folk som jobbar med för lite saker. Men jag ska skicka ett mail för börjar bli måttligt irriterad nu. Jag ringde honom förra veckan och då sa han att han skulle ringa mig denna veckan när han kollat upp lite grejer, nu har onsdag gått och ingen har ringt. Så det blir nog ett mail.
    lycka till...

har haft det ganska stressigt i skolan så har inte haft tid tyvärr till att kolla tråden...
  • Nemiia
    CuteElliz skrev 2009-09-17 16:16:46 följande:
    lycka till... har haft det ganska stressigt i skolan så har inte haft tid tyvärr till att kolla tråden...
    Jag ju uppdatera läget lite. Jag har nu lyckats få igenom att dom ska fixa luckorna, så nu väntar jag bara på att snickaren ska komma hit och hämta dom. :)
  • Nemiia
    jassikan skrev 2009-09-27 18:23:47 följande:
    Så bra att det äntligen blir fixat
    Ja super skönt!
  • CuteElliz
    Nemiia skrev 2009-09-27 15:10:17 följande:
    Jag ju uppdatera läget lite. Jag har nu lyckats få igenom att dom ska fixa luckorna, så nu väntar jag bara på att snickaren ska komma hit och hämta dom. :)
    vad skönt för dig... hoppas det blir bra också...
Svar på tråden Hemsk dekorplast på köksluckor som inte går att få bort, HSB vill inte göra något. Någon som är nån smart idé vad man kan göra?? Är verkligen i behov av tips och råd!!