Mamma till R o A skrev 2009-09-02 22:20:26 följande:
Vad jag vet så har hjärt undersökningar varit obligatoriska för avels hundar sedan 2001 och antalet hundar som har blivit undersökta är skrämmande lågt. Ett exempel en hane född 2004 är pappa till 17! valpkullar 60st valpar. Han är hjärtundersökt UA varje år sedan 2006. Men tittar man på stamtavlan så har hans mamma konstaterat biljud 2008, ändå fortsätter han i avel. I stamtavlan så finns 4st hundar med konstaterat biljud (3 led). Att använda en hane till 36 kullar med resultatet 135st valpar där pappan till hanen har konstaterat biljud är inte att arbeta för att minska antalet hjärtsjuka hundar!
om hans mamma nått pensionärsålder (över 7 år) då hon blir sjuk är det omöjligt att avgöra om det är pga. ålder (vilket kan förekomma hos alla typer av hundar) eller om det är den typiska ärftliga varianten.
När jag köpte min första 2004 kostade hon 8500, när jag köpte min andra 2005 kostade hon 9500 och när jag köpte min tredje 2009 kostade hon 12000. 12000 var även vad vi tog för våra valpar som såldes vid årsskiftet.
När det gäller hälsa så börjar man komma i fas när det gäller hjärtproblem tack vare ett strikt avelsprogram sedan 2000-talets början. Rasen har även problem med ögon och patella som sällan nämns men även där har rasklubben rekommendationer - dock är det upp till uppfödaren att se till att man följer dessa så visst är det viktigt med en seriös uppfödare och gärna medvetna valpköpare. En sjukdom som också finns hos cavalierer är sm som även finns hos andra dvärghundsraser med kupolformade huvuden. Efter dokumentären där cavalierern var exempel är det många som tror att det är en rassjukdom men den finns alltså hos flera olika raser bl.a. taxar. Man arbetar nu för att avelsprogram för att stoppa spridningen av sm men det finns rätt lite forskning inom ämnet och det försvårar arbetet.
När man läser det där låter det som att alla cavalierer är sjuka och så är det absolut inte. Däremot finns det cavalierer som är sjuka och det är viktigt att man ser till att de inte går i avel osv. Där ligger skk och cavaliersällskapet långt fram när man jämför med många andra raser...
Cavalieren är en underbar ras men man bör vara lite påläst som valpköpare också - inte bara köpa den billigaste/närmaste hund man hittar utan att kolla upp vad det egentligen är man får. Jag gjorde det misstaget då jag köpte min första hund. Hennes uppfödare är idag avstängd från all hunduppfödning efter fusk med hälsointyg och besiktningsprotokoll och vår tjej har patellaluxation grad 2 på ena knäet. Hon lider inte av det än, men kommer antagligen att behöva en operation då hon blir gammal och musklerna inte är lika starka längre.
Som uppfödare är det svårt att tvinga valpköpare att undersöka hundar men vi har skrivit avtal med alla våra att de ska undersökas åtminstone vid 2,4 och 7 års ålder samt ögon och knäundersökas efter 1 års ålder. Tyvärr är det nog oftast bara uppfödare som tänker på att göra dessa undersökningar hos specialveterinärerna (däremot tror jag fler cavalierer undersöks än vad som bokförs eftersom man kan hjärtundersöka hos alla cavalierer men får bara intyg från ett fåtal). Att skylla de låga antalet undersökningar på uppfödare känns omotiverat för om du är insatt i ämnet vet du kanske att man som uppfödare inte på något sätt kan tvinga sin valpköpare till detta - inte ens genom att skriva avtal som vi har gjort därför att dessa avtal inte är något värda pga. hur de svenska lagarna ser ut. Vi har valt att skriva dem ändå för att på så vis visa att det är viktigt för oss men om dom vägrar finns det inget vi kan göra.