• Fiia85

Cavalier king charles spaniel

Vad kostade din Cavalier King Charles Spaniel när du köpte den???
    Och hur har det gått för er och eran hund???

*Saknaden,Tomheten och Längtan är smärtsam*
  • Svar på tråden Cavalier king charles spaniel
  • Mamma till R o A
    Vision400 skrev 2009-09-02 22:22:26 följande:
    Mamma till R o A skrev 2009-09-02 22:20:26 följande: Vilken är då denna hunden? Och vilken är uppfödaren?Jag säger inte att du har fel, jag blir helt enkelt bara nyfiken på siffrorna. Är du förövrigt insatt i rasens avelsprogram och de förändringar som gjort? Vad tycker du om det i sin helhet?
    Det är bara att söka på Avels data. Min uppfattning är att hjärt problematiken inte tas på allvar av uppfödare. Det ska ställas krav på valpköpare, och dom ska informeras om att hunden ska hjärt undersökas vid 2 års ålder. Utan valpköpare som hälsoundersöker sina hundar hur kan uppfödare utvärdera avels arbetet?

Vad är det för förändringar som dom har gjort?
    Aliquando et insanire iucundum est
  • hundpuss

Mamma till R o A skrev 2009-09-02 22:45:11 följande:

Det är bara att söka på Avels data. Min uppfattning är att hjärt problematiken inte tas på allvar av uppfödare. Det ska ställas krav på valpköpare, och dom ska informeras om att hunden ska hjärt undersökas vid 2 års ålder. Utan valpköpare som hälsoundersöker sina hundar hur kan uppfödare utvärdera avels arbetet?Vad är det för förändringar som dom har gjort?
    Det beror helt på vilken uppfödare du vänder dig till. Det finns "rötägg" överallt.

Jag blev informerad om att hjärtundersöka min hund, vi ska göra det till hösten/vintern. Jag vet fler med mig som ska /har undersökt sina hundar.

Jag träffar på regelbunden basis trevliga, seriösa, ärliga uppfödare.

Ja det är viktigt att undersöka hundarna för att utvärdera avelsresultatet. Därav både utställningar och undersökningar.
    De uppfödare jag känner uppmanar sina valpköpare till båda. Däremot så vet jag de valpköpare som köper sin valp och "sen är det bra med det". Det är en sällskapshund, de får sin vaccination regelbundet, men thats it.
    Det är synd.

Du kan läsa om förändringarna både i tidningen, på hemsidan eller om du använder dig av google.
    Synd att du inte vet om det då du uttalar dig ganska så kraftigt negativt och dessutom så pass generellt om en hel ras och alla dess uppfödare.
  • köttbullelydnad

*Kliar sig i huvudet* Ojdå... Tappade ni tråden lite?

• hundpuss
    köttbullelydnad skrev 2009-09-03 11:04:41 följande:
    *Kliar sig i huvudet* Ojdå... Tappade ni tråden lite?
    Jag kan inte hjälpa det!

Ber om ursäkt Ts,
    men det är faktiskt viktigt i valpköpartankar att få höra annat än "cavalieren är hjärtsjuk och dör innan 7 års ålder".
    (Vilket tyvärr tycks vara mer eller mindre den allmänna uppfattningen.)
  • Mamma till R o A
    Vision400 skrev 2009-09-02 22:58:26 följande:
    Mamma till R o A skrev 2009-09-02 22:45:11 följande: Det beror helt på vilken uppfödare du vänder dig till. Det finns "rötägg" överallt.Jag blev informerad om att hjärtundersöka min hund, vi ska göra det till hösten/vintern. Jag vet fler med mig som ska /har undersökt sina hundar. Jag träffar på regelbunden basis trevliga, seriösa, ärliga uppfödare. Ja det är viktigt att undersöka hundarna för att utvärdera avelsresultatet. Därav både utställningar och undersökningar.De uppfödare jag känner uppmanar sina valpköpare till båda. Däremot så vet jag de valpköpare som köper sin valp och "sen är det bra med det". Det är en sällskapshund, de får sin vaccination regelbundet, men thats it.Det är synd.Du kan läsa om förändringarna både i tidningen, på hemsidan eller om du använder dig av google.Synd att du inte vet om det då du uttalar dig ganska så kraftigt negativt och dessutom så pass generellt om en hel ras och alla dess uppfödare.
    Menar du RAS? Ja jag är negativ, jag står för mina åsikter om den rävsax som cavalier aveln befinner sig i och uppfödare som jag har varit i kontakt med som inte inser alvaret med hälsan.

Jag tycker att statistiken talar för sig själv 2004 föddes det 1240 valpar 324 av dom har blivit hjärt undersökta
  • hundpuss

Mamma till R o A skrev 2009-09-03 13:13:19 följande:

Menar du RAS? Ja jag är negativ, jag står för mina åsikter om den rävsax som cavalier aveln befinner sig i och uppfödare som jag har varit i kontakt med som inte inser alvaret med hälsan. Jag tycker att statistiken talar för sig själv 2004 föddes det 1240 valpar 324 av dom har blivit hjärt undersökta
    Samtidigt så undrar jag vilka uppfödare du pratat med då vi tycks ha olika syn på saken , samt pratat med helt olika uppfödare.
  • Mamma till R o A
    Vision400 skrev 2009-09-03 13:03:12 följande:
    Jag kan inte hjälpa det! Ber om ursäkt Ts,men det är faktiskt viktigt i valpköpartankar att få höra annat än "cavalieren är hjärtsjuk och dör innan 7 års ålder". (Vilket tyvärr tycks vara mer eller mindre den allmänna uppfattningen.)
    Du kan inte förneka den statistik som finns. 20-30% har blåsljud vid 5år ålder, vid 10år har mer än 90% blåsljud.

Det är otroligt viktigt att valpköpare är medvetna om rasens för och nackdelar.
  • köttbullelydnad

Mamma till R o A skrev 2009-09-03 18:35:44 följande:

Du kan inte förneka den statistik som finns. 20-30% har blåsljud vid 5år ålder, vid 10år har mer än 90% blåsljud.Det är otroligt viktigt att valpköpare är medvetna om rasens för och nackdelar.
    Jag har hittat relativt ny info där det avslöjades att 50-60% av alla hundar som undersökts de senaste 10 åren hade fått blåsljud innan 5 års ålder. Tyvärr hittar jag inte tillbaka till källan då det var när jag försökte hitta svar på varför Ola blev sjuk, men det såg onekligen inte bra ut :-0
  • nerica

Våran Oscar är 2år och Han kostade 850? Han var lite större än alla andra i kullen så han blev kvar till sist och vi som inte är intresserade att gå på utställningar med honom så tyckte att vi kunde ta honom fast han inte var "perfekt" (i mina ögon är han vackrast)

Största problemet med denna ras är att dom får för lite motion och för mycket mat...

Vi går MINST raskt 1 timme om dagen med våran och han är 100 gånger piggare då än om man inte hinner gå länge med honom, då är han som en 90-års gubbe... och det märks på en gång och magen växer på en gång om man inte går minst 1 timme...

Du skall ha tid med denna hund, (alla hundar) det mår dom bäst av!

Lycka till! :)

• gnilmre

Mamma till R o A skrev 2009-09-02 22:20:26 följande:

Vad jag vet så har hjärt undersökningar varit obligatoriska för avels hundar sedan 2001 och antalet hundar som har blivit undersökta är skrämmande lågt. Ett exempel en hane född 2004 är pappa till 17! valpkullar 60st valpar. Han är hjärtundersökt UA varje år sedan 2006. Men tittar man på stamtavlan så har hans mamma konstaterat biljud 2008, ändå fortsätter han i avel. I stamtavlan så finns 4st hundar med konstaterat biljud (3 led). Att använda en hane till 36 kullar med resultatet 135st valpar där pappan till hanen har konstaterat biljud är inte att arbeta för att minska antalet hjärtsjuka hundar!
    om hans mamma nått pensionärsålder (över 7 år) då hon blir sjuk är det omöjligt att avgöra om det är pga. ålder (vilket kan förekomma hos alla typer av hundar) eller om det är den typiska ärftliga varianten.

När jag köpte min första 2004 kostade hon 8500, när jag köpte min andra 2005 kostade hon 9500 och när jag köpte min tredje 2009 kostade hon 12000. 12000 var även vad vi tog för våra valpar som såldes vid årsskiftet.

När det gäller hälsa så börjar man komma i fas när det gäller hjärtproblem tack vare ett strikt avelsprogram sedan 2000-talets början. Rasen har även problem med ögon och patella som sällan nämns men även där har rasklubben rekommendationer - dock är det upp till uppfödaren att se till att man följer dessa så visst är det viktigt med en seriös uppfödare och gärna medvetna valpköpare. En sjukdom som också finns hos cavalierer är sm som även finns hos andra dvärghundsraser med kupolformade huvuden. Efter dokumentären där cavalierern var exempel är det många som tror att det är en rassjukdom men den finns alltså hos flera olika raser bl.a. taxar. Man arbetar nu för att avelsprogram för att stoppa spridningen av sm men det finns rätt lite forskning inom ämnet och det försvårar arbetet.

När man läser det där låter det som att alla cavalierer är sjuka och så är det absolut inte. Däremot finns det cavalierer som är sjuka och det är viktigt att man ser till att de inte går i avel osv. Där ligger skk och cavaliersällskapet långt fram när man jämför med många andra raser...

Cavalieren är en underbar ras men man bör vara lite påläst som valpköpare också - inte bara köpa den billigaste/närmaste hund man hittar utan att kolla upp vad det egentligen är man får. Jag gjorde det misstaget då jag köpte min första hund. Hennes uppfödare är idag avstängd från all hunduppfödning efter fusk med hälsointyg och besiktningsprotokoll och vår tjej har patellaluxation grad 2 på ena knäet. Hon lider inte av det än, men kommer antagligen att behöva en operation då hon blir gammal och musklerna inte är lika starka längre.

Som uppfödare är det svårt att tvinga valpköpare att undersöka hundar men vi har skrivit avtal med alla våra att de ska undersökas åtminstone vid 2,4 och 7 års ålder samt ögon och knäundersökas efter 1 års ålder. Tyvärr är det nog oftast bara uppfödare som tänker på att göra dessa undersökningar hos specialveterinärerna (däremot tror jag fler cavalierer undersöks än vad som bokförs eftersom man kan hjärtundersöka hos alla cavalierer men får bara intyg från ett fåtal). Att skylla de låga antalet undersökningar på uppfödare känns omotiverat för om du är insatt i ämnet vet du kanske att man som uppfödare inte på något sätt kan tvinga sin valpköpare till detta - inte ens genom att skriva avtal som vi har gjort därför att dessa avtal inte är något värda pga. hur de svenska lagarna ser ut. Vi har valt att skriva dem ändå för att på så vis visa att det är viktigt för oss men om dom vägrar finns det inget vi kan göra.
Svar på tråden Cavalier king charles spaniel