• Fiia85

Cavalier king charles spaniel

Vad kostade din Cavalier King Charles Spaniel när du köpte den???
    Och hur har det gått för er och eran hund???

*Saknaden,Tomheten och Längtan är smärtsam*
  • Svar på tråden Cavalier king charles spaniel
  • gnilmre

Mamma till R o A skrev 2009-09-03 18:35:44 följande:

Du kan inte förneka den statistik som finns. 20-30% har blåsljud vid 5år ålder, vid 10år har mer än 90% blåsljud. Det är otroligt viktigt att valpköpare är medvetna om rasens för och nackdelar.
    Samtidigt är avelsprogrammet bara 8 år gammalt vilket innebär att man kanske inte ska dra allt för stora växlar när man kikar på dom siffrorna som till största del bygger på hur situationen såg ut innan man tog tag i problemet. Man har ju gjort det man kan för att se till att cavalieren ska bli friskare och det säger sig självt att resultaten inte syns över en natt. De senaste siffrorna som publicerades i cavalierbladet visade att siffrorna var på väg åt rätt håll och det är väl ett bra bevis på att de flesta (tyvärr inte alla) tar sitt ansvar
  • gnilmre
    köttbullelydnad skrev 2009-09-03 18:46:36 följande:
    Mamma till R o A skrev 2009-09-03 18:35:44 följande: Jag har hittat relativt ny info där det avslöjades att 50-60% av alla hundar som undersökts de senaste 10 åren hade fått blåsljud innan 5 års ålder. Tyvärr hittar jag inte tillbaka till källan då det var när jag försökte hitta svar på varför Ola blev sjuk, men det såg onekligen inte bra ut :-0
    Hänvisar även där till att avelprogremmet infördes 2001 - då fanns till en början bara krav på mamman och pappan eftersom det var svårt att fastställa hjärtstatus på äldre generationer och många gavs undantag (rätt eller fel kan man ju undra). relativt ny undersökning innebär att den var från vad 2007? 2008? och den hade pågått 10 år på hundar upp till fem år (eller var dom äldre men hade blivit sjuka innan 5 år?)... det innebär att majoriteten av dessa hundar antagligen var födda innan 2001 och vissa kanske så tidigt som 1992? Det viktiga är väl vad de nya siffrorna visar - de som visar hur utvecklingen ser ut nu? Att cavalierer hade STORA problem förr är det väl ingen som tvivlar på?
  • Mamma till R o A
    gnilmre skrev 2009-09-03 19:34:23 följande:
    Mamma till R o A skrev 2009-09-02 22:20:26 följande: om hans mamma nått pensionärsålder (över 7 år) då hon blir sjuk är det omöjligt att avgöra om det är pga. ålder (vilket kan förekomma hos alla typer av hundar) eller om det är den typiska ärftliga varianten. När jag köpte min första 2004 kostade hon 8500, när jag köpte min andra 2005 kostade hon 9500 och när jag köpte min tredje 2009 kostade hon 12000. 12000 var även vad vi tog för våra valpar som såldes vid årsskiftet.När det gäller hälsa så börjar man komma i fas när det gäller hjärtproblem tack vare ett strikt avelsprogram sedan 2000-talets början. Rasen har även problem med ögon och patella som sällan nämns men även där har rasklubben rekommendationer - dock är det upp till uppfödaren att se till att man följer dessa så visst är det viktigt med en seriös uppfödare och gärna medvetna valpköpare. En sjukdom som också finns hos cavalierer är sm som även finns hos andra dvärghundsraser med kupolformade huvuden. Efter dokumentären där cavalierern var exempel är det många som tror att det är en rassjukdom men den finns alltså hos flera olika raser bl.a. taxar. Man arbetar nu för att avelsprogram för att stoppa spridningen av sm men det finns rätt lite forskning inom ämnet och det försvårar arbetet.När man läser det där låter det som att alla cavalierer är sjuka och så är det absolut inte. Däremot finns det cavalierer som är sjuka och det är viktigt att man ser till att de inte går i avel osv. Där ligger skk och cavaliersällskapet långt fram när man jämför med många andra raser...Cavalieren är en underbar ras men man bör vara lite påläst som valpköpare också - inte bara köpa den billigaste/närmaste hund man hittar utan att kolla upp vad det egentligen är man får. Jag gjorde det misstaget då jag köpte min första hund. Hennes uppfödare är idag avstängd från all hunduppfödning efter fusk med hälsointyg och besiktningsprotokoll och vår tjej har patellaluxation grad 2 på ena knäet. Hon lider inte av det än, men kommer antagligen att behöva en operation då hon blir gammal och musklerna inte är lika starka längre.Som uppfödare är det svårt att tvinga valpköpare att undersöka hundar men vi har skrivit avtal med alla våra att de ska undersökas åtminstone vid 2,4 och 7 års ålder samt ögon och knäundersökas efter 1 års ålder. Tyvärr är det nog oftast bara uppfödare som tänker på att göra dessa undersökningar hos specialveterinärerna (däremot tror jag fler cavalierer undersöks än vad som bokförs eftersom man kan hjärtundersöka hos alla cavalierer men får bara intyg från ett fåtal). Att skylla de låga antalet undersökningar på uppfödare känns omotiverat för om du är insatt i ämnet vet du kanske att man som uppfödare inte på något sätt kan tvinga sin valpköpare till detta - inte ens genom att skriva avtal som vi har gjort därför att dessa avtal inte är något värda pga. hur de svenska lagarna ser ut. Vi har valt att skriva dem ändå för att på så vis visa att det är viktigt för oss men om dom vägrar finns det inget vi kan göra.
    Hanens mor var 6år när hon blev avels spärrad. Jag vet att det inte går att tvinga en valpköpare att hjärtundersöka sina hundar, inom andra raser så finns det uppfödare som står för kostnaden vid tex MH el HD/AD.
    Det är synd att problemen med hälsan hos Cavalierer inte lyfts fram mer och att det förs en ärlig och öppen diskussion hur aveln ska se ut.

Jag kanske är känslig då sorgen efter min hund fortfarande gör ont, jag önskar att ingen hund och ägare får gå igenom samma helvete som vi gjorde.

Att se sin älskade hund inte kunna sova pga hosta, kissa på sig pga all diuretika, inte orka gå promenader, få kramanfall, skrika av smärta. {#lang_emotions_frown}
    Aliquando et insanire iucundum est
  • köttbullelydnad
    gnilmre skrev 2009-09-03 19:49:31 följande:
    Hänvisar även där till att avelprogremmet infördes 2001 - då fanns till en början bara krav på mamman och pappan eftersom det var svårt att fastställa hjärtstatus på äldre generationer och många gavs undantag (rätt eller fel kan man ju undra). relativt ny undersökning innebär att den var från vad 2007? 2008? och den hade pågått 10 år på hundar upp till fem år (eller var dom äldre men hade blivit sjuka innan 5 år?)... det innebär att majoriteten av dessa hundar antagligen var födda innan 2001 och vissa kanske så tidigt som 1992? Det viktiga är väl vad de nya siffrorna visar - de som visar hur utvecklingen ser ut nu? Att cavalierer hade STORA problem förr är det väl ingen som tvivlar på?
    Som sagt - hittar inte tillbaka till sidan jag såg det på tyvärr. Och satte mig inte in i det enormt mycket heller då det var Syringomyeli jag var ute efter då Ola står under utredning för det. Hur de som gjort undersökningen jag fann har gått till väga eller tänkt har jag heller ingen aning om. Minns bara att jag ryggade av siffrorna.
  • hundpuss

Mamma till R o A skrev 2009-09-03 18:35:44 följande:

Du kan inte förneka den statistik som finns. 20-30% har blåsljud vid 5år ålder, vid 10år har mer än 90% blåsljud.Det är otroligt viktigt att valpköpare är medvetna om rasens för och nackdelar.
    Jag har aldrig förnekat något.
    Jag menar bara att det negativa ofta har en förmåga att ta över,
    samt att de förändringar som gjorts ofta glöms bort i debatten.
  • hundpuss

Mamma till R o A skrev 2009-09-03 21:18:01 följande:

Det är synd att problemen med hälsan hos Cavalierer inte lyfts fram mer och att det förs en ärlig och öppen diskussion hur aveln ska se ut.
    Det senaste snacket jag hört är att det ska startas (har startat?)en fond för sjuka cavalierer, eller de under utredning.
    Dvs dyra undersökningar ska kunna finansieras av denna fond,
    något jag tycker är ett fint (och seriöst) initiativ.
  • hundpuss
    nerica skrev 2009-09-03 18:46:57 följande:
    Största problemet med denna ras är att dom får för lite motion och för mycket mat...
    Både jag personligen och uppfödare av rasen har upplevt problem med det speciella cavalierfodret, (royal canin)
    Fodret är baserat på "tjocka hundar" och är därför låg i fett o protein.
    Min unghund rasade i vikt av det fodret.

Det om något är en tydlig bild av att de flesta cavalierer (tyvärr) är tjocka eller lönnfeta, när man tom gör ett foder för hela rasen som baseras på tjocka hundar...
  • köttbullelydnad
    Vision400 skrev 2009-09-03 22:52:06 följande:
    Mamma till R o A skrev 2009-09-03 21:18:01 följande:
    Det senaste snacket jag hört är att det ska startas (har startat?)en fond för sjuka cavalierer, eller de under utredning.Dvs dyra undersökningar ska kunna finansieras av denna fond,något jag tycker är ett fint (och seriöst) initiativ.
    Du har inte telefonnumret?!
  • hundpuss

gnilmre:

Det står inget i vårt köpeavtal heller om röntgen eller liknande, jag kommer göra vissa av de sakerna till "självkostnadspris" då jag vill veta.
    Men jag vet att uppfödaren uppmuntrar mig till att göra testerna, hon vill ju såklart få veta eftersom det är hennes avel.

"Min" uppfödare är väldigt öppen. En seriös och ärlig uppfödare, det är det intrycket jag har fått. Det var också därför jag valde henne.
    Tyvärr finns det många oseriösa människor inom hundaveln, inte bara inom vår ras, överallt.

Och det är så fruktansvärt tråkigt. När man själv är engagerad i rasen blir man både förtvivlad och förbannad när man hör saker som man vet kommer skada hunden , antigen direkt eller indirekt (via rykten osv).

Svar på tråden Cavalier king charles spaniel