Cavalier king charles spaniel
Vad kostade din Cavalier King Charles Spaniel när du köpte den???
Och hur har det gått för er och eran hund???
Vad kostade din Cavalier King Charles Spaniel när du köpte den???
Och hur har det gått för er och eran hund???
Mamma till R o A skrev 2009-09-03 21:18:01 följande:
Jag köpte min cavalier 1998 och då kostade hon 6000 kr. Dock var hon rätt ofta sjuk och behövde mycket veterinärvård. Tyvärr så blev hon tvungen att avlivas förra året då hon hade hjärtsvikt, lungödem, njursvikt och vätska i lederna , hon blev 10 år. Det är fortfarande mycket tomt efter henne...
Vår första cavalier köpte min mormor till mig 1990, han kostade 5500:-
Den andra cavalieren kom ½ år senare och var den förstas kullbroder, han kostade då 3500:-
Vår 3:e cavalier kostade 10000:- och det var år 2002.
Har aldrig ångrat valet av ras.
Vår första cavalier fick ett blåsljud på hjärtat vid 9 års ålder och levde frisk som en nötkärna i totalt 12,5 år då han hastigt fick njursvikt och inte gick att rädda.
Vår andra cavalier dog när han satte ett grisöra i halsen och vi inte hann till vet. Han var då 11,5 år
Vår 3:e cavalier är nu 7½ år. har aldrig varit sjuk men han skadade sig när vi tränade agility och har inte blivit riktigt bra sedan dess. Han har 9 kullar efter sig.
Sedan har vi en cavalierblandning som är 9½ år och som för 2 veckor sedan fick diagnosen diabetes och får nu insulin 2 ggr/dag. För övrigt har han varit frisk hela sitt liv.
Har tränat (och tävlat lite) lydnad, agility, rallylydnad och spår med mina genom åren.
Angåene vad någon skrev om foder så skulle jag aldrig använda ett lågkalorifoder till en hund i normalhull!
Jag fick en med röd rosett runt halsen när jag fyllde 10. Han blev 16 år utan blåsljud. Det allvarligaste felet på honom var att han med tiden blev besatt av sin egen snopp, så vi kastrerade honom vid 10 års ålder. Han levde hela sitt liv på samma mat som vi åt, inte en chans att han åt torrfoder. Han älskade mest räkor och pizza samt ärtor och morötter på fryspåse. Han gick upp 1 kg vid kastrering men var helt normalviktig hela livet. Så nej alla ckcs är inte feta med hjärtfel. Vi hade väl tur antar jag. Nu flera år efter han är borta drömmer jag fortfarande om hans mjuka päls och glada blick. För ingen hund är så glad som en ckcs
Våran kosta runt 8000 tror jag.
Tycker Cavalierer är lätta att ha göra med, lätt att lära och väldigt anpassnings bara. En super hund om jag får säga mitt!