• Yiskah

Sparkonto åt barnet

Kan man öppna ett sparkonto i barnets namn? Jag tänkte lägga undan lite pengar i månaden åt min dotter. Jag undrar om man har skulder till t.ex CSN eller kronofogden, kan de då gå in och ta av pengarna som jag sparar/sparat åt min dotter? Vill inte öppna ett konto till henne om det skulle hända att det töms pga att jag, hennes mamma har skulder. Kan jag öppna det i hennes namn, eller skall jag öppna det i mitt eget och sen undrar jag om nån vet vilket sätt som är bäst att göra detta på, t.ex vilken bank man skall ta och om man kan ha ett låst konto som inte ens jag kommer åt förrän den dag hon blir 18 år.
    Känner att det skulle vara bättre trots allt att spara pengar på ett annat ställe än under madrassen

• Svar på tråden Sparkonto åt barnet
  • turia

men det borde vara lika för alla tycker jag o någonting som de borde upplysa om. Många har nog missat dessa kampanjer..

• delifi2

se till att när hon kan ta ut pengaran att hon INTE behöver betal skatt på dom.

Vi öppnade ett konto till Elliot å litade på banken, sen så var vi på samma bank fast ett annat kontor å dom frågade om vi var medvetna om att Elliot skulle behöva betala skatt på dom pengar vi skulle sara till honom när han var vuxen å skulle plocka ut dom

• clinan

om du sätter pengarna i fonder så skattar du för reavinsten.

• Yiskah

Det bästa är kanske att bara spara de pengar man vill, sätta in lite då och då utan att behöva tänka på sånt här med fonder, aktier, skatt och ränta. Jag tycker det verkar för bökigt och jag kan ju inte tänka nu heller när man ammar *brrr*

• Nika75

Delifi2: Det är väl ingen konstigt att man skattar. Man skattar alltid på sin VINST när man sparat i fonder och eller köpt rena aktier. Dvs om man sparat så att summan av det man sparat 10000 kronor, men att "anskaffningsvärdet" är 8000, då skattar man för de 2000 man "tjänat". Rikare har man ju blivit ändå. Skulle värdet sjunka betalar man inte heller någon skatt eftersom man inte tjänat något...

Jag rekommenderar aboslut fonder. På ett sparkonto vinner man som mest några få procent. Om man sprider sitt sparande i olika fonder (sprider ut risken, dvs att man inte satsar bara på ett geografiskt område, en bransch osv - det finns också redan blandfonder som är tryggare i sig) då är är det ganska säkert. Själv har jag placerat mina sparpengar i tre olika fonder varav en är en ganska "trygg" fond och de andra "högriskfonder". Om man hänger med lite (som jag gör) då lönar det sig verkligen. Mina fonder har gått upp med ganska mycket pengar senaste året, vilket räcker till en resa i vår.

Om man inte orkar lägga ner så mycket tid att tänka rekommenderar jag att pratar med en rådgivare på banken som kan rekommendera några blandfonder. Och kanske någon fond som är mer "riskabel" men ger högre avkastning...

• nattinattio

DU kan köpa fonder då å då, behöver inte ha så de dras månadsvis.

• nattinattio

dom fonderna skulle jag vela se! alltingen skattar man årligen ( görs automatiskt) eller när man säljer ( tex om 1-20 år)
    går de back så skattar man naturligtvis inte...

• delifi2

det är nån fond man inte behöver skatta på, men då ska man inte spara så länge

• nattinattio

du tänker inte på o listans aktier som skattas med 0 % vid förmögenhetsskattningen?, men för att ha nån nytta av de måste du ha över 1,5 miljon i förmögenhet eller 3 milj för gifta... många köper sånna över nyår alltså bara för en korty stund för att slippa förmögenhetsskatten helt lagligt

• nattinattio

man skattar ju även räntan på vanliga bankkonton

• clinan

okej då man SKATTAR för ALL reavinst oavsett om det är fonder eller konto.

• Yiskah

nattinattio: kan du berätta lite mer o premieobligationer? *nyfiken* men hur kommer det sig att du verkar veta så mycket inom området?

Man vill ju inte bli blåst, även om man pratar med en rådgivare på banken så vill ju banken tjäna på att man sparar hos dem, hur kan man veta egentligen när man som jag inte är insatt i det här.
    Är lite misstänksam av mig då jag blev blåst på ett par tusen i en säker investering för några år sedan - vill tillägga att det var mer privat men man har ändå börjat tänka sig för.

• Yiskah

Så rent generellt, vilket vore det bästa sättet för mig att spara åt dottern? Jag har ca 6000:- i kontanter att sätta in direkt, sen tänkte jag dra 250:- av barnbidraget varje månad. Jag hade inte heller tänkt att röra pengarna, eventuellt nån enstaka gång om man skall köpa henne t.ex en cykel.

• nattinattio
    jo jag vet en del... å litar heller inte på bankens taskiga råd!

hur du skall placera beror på hurdanna risker du kan tänka dig att ta och hur länge du skall placera, för barn blir det ju länge och det gör inget om det svänger lite, men som jag förtod på dig så vill du hellre vara mer försiktigare med pengarna än vad banken och många rådgivare tycker?

premieobligationer, är egentligen ingen bra placering utan ett lotteri där du lånar ut pengar till staten på 3-5 år och räntan lottas sedan ut som vinst bland alla deltagre, varje "lott"kostar 1000,- men de minsta antal man måste köpa brukar vara 5 st = 5000.- å sedan i jämna 1000.- lappar, köper man 50 lotter på rad (dvs 50 000,- ) så har man även en garantivinst på 250,- 2-3 ggr /år.
    du kan även när som hellst sälja tillbaka dina lotter men får du summan som de är värda just den dagen (brukar ligga på 900-1100,-) annars betalas allt tillbaka till dig den dagen låtteriet tar slut.
    svesnka staten säljer dessa obligationer några gånger per år, så när du ser annonser om sådanna i tidningen, banken å dyl så går du in på banken å frågar mer å köper.
    Som med alla lotterier så vinner man sällan men här har du chansen samtidigt som du får tillbaka pengarna!

Ett annat väldigt trygg placering men ändå med bättre ränta än vanlig bankkonto är att köpa räntefonder, dessa går inte mycket upp men nästintill aldrig ner heller. å du har pengarna tillgängliga alltid. Korta räntefonder kan väll jämställas med bankkonto, ur plaserings synpunkt.

OM du köper premieobligation eller placerar i räntefond tex 5000,-
    så tycker jag att du skall ta lite större risk på den sista 1000,- lappen och välja en fond i fond 100%

de månatliga sparandet skulle jag ha på ett vanligt e-sparkonto ( fsb) alltingen i ditt eget eller barnets namn ( är osäker om man kan ha sånt till barn, varför inte?) den har ändå 0,85% ränta mot 0% i vanliga konton, för att sedan 1-2 ggr/år placera tex i nån fond.
    eller ha direkt överföring tex till fond i fond 50 %

fond i fonder = Nordea - stratega 100 % , 75% , 50%
    på fsb heter de Access 100% 75% 50 %

100% = fonden köper olika fonder som placerar i aktier,
    75% = fonden köper olika aktie fonder för 75% och räntefonder för 25%
    50% = 50 aktiefonder + 50 räntefonder

då fonden köper andra fonder som i sin tur köper aktier, blir spridningen mycket större än om du köper en ren aktiefond som köper bara några aktier.. eller om du själv skulle köpa aktier i visst bolag.
    Bra om man inte vill placera om stup i kvarten och inte är så haj eller intresserad av sånt!

Du måste nog oftast ha pengarna minst 30 dagar, innan du kan sälja för att slippa avgifter. men sparar du åt barn å kanske köper nått större nångong så behöver du ju inte vara där å ta innan 30 dagar gått...

Som räntefond kan jag rekommendera Nordeas Sekura, alla räntefonder går dock lite knapert nu när räntorna är så låga, men ger ändå som sagt mer än vanlig bakkonto..

När du sedan har lite mer pengar (typ 5000,- 7000,- till) så finns det mer alternativ men jag tror att du vill ha dessa första i allafall lite mer tryggt placerade?

Svar på tråden Sparkonto åt barnet