• Yiskah

Sparkonto åt barnet

Kan man öppna ett sparkonto i barnets namn? Jag tänkte lägga undan lite pengar i månaden åt min dotter. Jag undrar om man har skulder till t.ex CSN eller kronofogden, kan de då gå in och ta av pengarna som jag sparar/sparat åt min dotter? Vill inte öppna ett konto till henne om det skulle hända att det töms pga att jag, hennes mamma har skulder. Kan jag öppna det i hennes namn, eller skall jag öppna det i mitt eget och sen undrar jag om nån vet vilket sätt som är bäst att göra detta på, t.ex vilken bank man skall ta och om man kan ha ett låst konto som inte ens jag kommer åt förrän den dag hon blir 18 år.
    Känner att det skulle vara bättre trots allt att spara pengar på ett annat ställe än under madrassen

• Svar på tråden Sparkonto åt barnet
  • Yiskah

Ebben: Jo det är kanske bättre om jag hade några skulder, nu har jag inte det, jag bara undrade hur det funkar rent generellt. Jag har bara lån till CSN och det betalar jag ju av enligt en årsplan, om jag skulle vänta med att spara åt lillan tills jag betalat av lånet så skulle hon inte få några pengar alls och jag skulle aldrig ta av barnbidraget i vilket fall för att betala av mina lån.

Jag har ensam vårdnad så då gör jag så att jag öppnar det i hennes namn då bara för säkerhets skull.
    Jag gör nog så då att jag knatar in till Föreningssparbanken och pratar med dem omgående. Tack för era svar!

• nattinattio

tänker du spara någorlunda mycket åt barnet, så skall du veta att dessa läggs i hop med dina tillgångar på deklarationen.

• turia

jag fick 100 kr för att jag öppnade konto åt sonen...
    På föreningssparbanken.
    Säg bara att ni hört....

• Lucylin

Mjo det stämmer. En kapitalförsäkring fungerar dock lite annorlunda, då kan man låsa den på ett annat sätt, skriva över den vid dödsfall etc. Men på ett vanligt sparkonto kan man inte välja bort den ena föräldern mer än att man har uttagsrätt var för sig. Man kan ju överförmyndarspärra ett konto men inte utan överförmyndarens tillstånd förstås.

• Yiskah

Turia: Hur menar du nu? Får man 100:- på kontot om man öppnar ett där?

• Yiskah

Men gud det verkar ju vara en hel vetenskap!! *jobbigt att veta vilket sätt man skall gå det finns ju aktie och fondsparande också och jag vet ingenting om sånt*

• Lucylin

Boka in en tid med en rådgivare så ni kan gå igenom aktier, räntor, olika konton etc från grunden, det är det allra bästa.

• turia

japp , jag fick då det.
    Hade nämligen hört att en kompis fått det. så det var tur jag sa det!
    Men de har kanske bara kampanjer ibland? men jag lyckades iaf..värt prova

• nattinattio

de nya som går väldigt bra nu är sk fond i fond, en fond som placerar i olika fonder å får därmed en väldigt bredare spridning och du slipper själv placera om!
    en vanlig fons plaserar i aktier därmed ökar risken, å rena aktier kan du naturligtvis köpa men med dem är risken ännu högre.
    dessa fond i fond finns i 100 % = investerar bara i olika fonder där de fonderna investerar i aktier. 50 % investerar i fonder där de fonderna investerar 50 av sina tillgångar på aktiefonder och andra 50 i räntebärande papper = lägre risk men lägre chsn till större pengar (räntebärande papper går nästan aldrig back men ger ändå lite mer än vanlig bakränta) finns oxå i 75 % = 75 % i aktier å 25 i räntefonder.
    på fsb kallas dessa för acces 100 / 75 /50 , på nordea heter de Stradega 50 / 75 / 100
    men prinsipen är den samma.

vill du vara ännu försiktigare och ditt val lutar åt vanligt bakkonto så välj då en vanlig fond som investerar bara i räntebärande papper, fonder som investerar i korta räntebärande papper svänger inte så mycket utan lämpar sig bra även vid korta placeringar som några månader. ( dessa ger högre avkastning när räntan är hög)
    Långa räntebärande papper svänger mer men ger lite bättre pengar på längre sikt, minst 3-5 år ( dessa går bättre än korta fonderna då räntan är lägre, som just nu men räntan bör vara på uppgång!!)

när du sparar på långsikt så tycker jag det är klokast att alltid välja en fond som återinvesterar pengarna, dvs du betalar vinstskatten först när du säljer dem (på så sätt får du pengarna att växa genmom åren även för pengar som du normalt redan skulle ha betalat i skatt)
    de finns fonder/aktier som ger avkastning 1 ggr år och denna vinsten förs alltså då över till ett vanligt bakkonto å du betalar skatt för den årligen..

ett annat sätt är att spela med pengarna på premieobligationer, då krävs att du köper för minst 5000,- och binder pengarna för 3-5 år framåt, typ som på ett vanligt bankkonto, men där räntan lottas ut bland alla som har andelar, ett par gånger varje år allt från 250,- upp till 1 miljon,. oavsett om du vinner eller ej så betalas alla pengar tillbaka efter tiden, å du har spelat utan att förlorat nått. å alla ev vinster är skattefria!

Naturligtvis köper du även fonderna i barnets namn!

• nattinattio

ja det är kampanjer bankerna har ibland, ibland får man pennor, ibland cd skivor för barn, ibland en extra slant osv... brukar stå i bankernas hemsider på nätet om någon sådan kampanj finns..

Svar på tråden Sparkonto åt barnet