• Anonym (Trött)

    Dåligt sexliv. Separation? Säga sanningen?

    Jag är i valet och kvalet om att ta upp frågan till min partner om separation.

    Egentligen så funkar vår relation relativt väl. Vi är bra vänner och har lika uppfattning om barnen m.m. Men problemet är att det inte känns som ett kärleksförhållande utan mer som ett vänskapsförhållande. Att vi lever ihop för att på bästa sätt ta hand om våra barn. Vi har ett barn med särskilda behov och det gör frågan ännu svårare, annars är det tveksamt om vi fortfarande hade levt ihop.

    Det största problemet är sexlivet, både hur ofta vi har det och hur. Jag tycker om långa sexstunder med mycket smek, slick/sug och att göra lite olika saker. För min partner är det att få orgasm så fort som möjligt och några avancerade lekar är inte att tala om. Oralsex är då avancerat. Har inte blivit avsugen på kanske 10 år eller mer (men har själv slickat). Det är alltid jag som tar initativ, både till sex eller bara att kyssas.

    Samtidigt känns det egoistiskt att separera bara för att sexlivet inte är som jag vill ha det. Eller är det? Jag vet att jag inte kommer få stöd från någon om jag separerar av den anledningen. Kan riktigt höra min frus hånfulla kommentarer "Han lämnar oss för att han inte får knulla tillräckligt mycket".

    Det jag vill säga är något i den här stilen, men det känns rätt brutalt:

    "Jag är trött på att alltid var den som tar initativ till sex och att så ofta få nobben av olika anledningar. Det finns alltid en anledning till att du nekar. Barnen är vakna eller ligger i sängen, stress du skall upp tidigt el. vad det nu är. Men det finns massor av tillfällen vi skulle kunna ha det men du vill inte bjuda till.

    Samma sak med att bara kyssas och smekas. Jag vill kyssa dig ofta och myclet, men får bara en artig puss tillbaka och du tycker "det kan väl räcka så". Jag vill att vi sitter och hånglar länge i soffan, blir upphetsade och att det kanske leder till sex, men det är inte alltid nödvändigt.

    Jag ger dig en massa av närhet, ger dig fotmassage, smeker dig, men det är sällan du tar initativ till närhet. Ofta anklagar du mig för att "du bara gör det för att få sex". Så är det kanske men jag tycker det är rätt trevligt att bara göra det lite skönt för dig och mysa lite.

    När vi väl har sex så är det bara jag som tar initativ. Det är jag som smeker dig, gör dig upphetsad. Den enda gång du rör mig är att få mig beredd för att tränga in i dig.

    Det är skönt, men samtidigt mekaniskt sex utan någon passion från din sida. Du har aldrig någon lust att göra något annorlunda. När jag frågar om du har några fantasier så har du inga. För dig räcker det med att få orgasm så fort som möjligt. För min del är det resan dit som är det intressanta. Med mycket ömsesidig smek med händer, mun och tunga. Vill ha lite olika lekar i sängen.

    Men allt sådant tycker du bara är "porrigt". Som att jag vill slicka dig, vilket jag närmast gjorde med tvång sist och det gillade du när du fick orgasm av det. Men det känns som att det är lite för vågat för din del. För min del är det ett självklart inslag i en sexakt.

    Jag vill att du skall ha en egen sexlust, ta initativ, känna samma lust som jag känner av att ge varandra njutning.

    Vi har haft det avsevärt bättre sista tiden än på flera år. Men det känns som för lite och för sent. Det är inte helt kalal handen som det var tidigare, men ändå inget större engagemang.

    Jag tror att antingen är du inte attraherad av mig rent sexuellt eller så har du bara en lägre sexlust. Men jag vill inte fortsätta att leva så här. Jag är i den åldern nu att skall jag kunan träffa en ny partner så är det nu det skall ske. Allt för många år har redan gått "förlorade".

    Det är kanske så om vi är riktigt ärliga att det tyvärr inte finns någon genuin kärlek i förhållandet utan att vi bara lever tillsamans för att det är enklast så, bästa sättet att ta hand om barnen. Sen trivs vi ihop som vänner, men jag känner att det inte är tillräckligt.

    Det finns tre alternativ, a) vårt sexliv förbättras radikalt (och att du också vill, inte bara ställer upp för husfridens skull), b) vi har ett öppet förhållande där jag träffar andra som jag har sex med eller c) separation. "

    Kan man säga det? Kan man linda in det bättre? Är ganska övertygad om att det kommer att resultera i en massa motanklagelser varför hon inte känner mer lust.

  • Svar på tråden Dåligt sexliv. Separation? Säga sanningen?
  • Anonym (vill inte vilja)

    Ja du jag har det lika dant, känner igen ALLT du skrev men är tjej och det är min kille som aldrig vill. Tio år ihopa och det har varit så här i många, många, många år. Vi har separerat och börjat om, som separerade vill han plötsligt vara med mig men så fort det är vi igen slutar han vilja. Så det käns inte som att det kommer lösa sig om inte jag kan trolla bort lusten på ngt vis.

  • Anonym (hmmm)

    Ja, vad ska man säga... Jag håller med Snellens första inlägg, det angående stereotyper i förhållandet.
    Jag tänkte också så mycket förut, trots detta har jag typ alltid varit den mer pådrivande i mina förhållanden, men kunde höra hur förhållanden kraschade runt mig för att sexlivet inte fungerade, han ville för mycket, hon ville inte lika mycket.
    När jag träffade min nuvarande så fick jag höra mycket från hans sida hur sex var viktigt för honom och hur han aldrig fick det tillräckligt i sitt förra förhållande. Jag bestämde mig ganska tidigt att jag ALDRIG skulle säga nej till honom när han ville ha sex, aldrig. Det har jag aldrig gjort och han säger att det är det bästa han vet, hans behov blir tillgodosedda, jag blir mycket uppvaktad och får mina behov tillgodosedda då han är extra omtänksam, även om jag alltid inte är våt och kåt när vi börjar, så blir jag det under tiden. Det har aldrig slagit fel.

    Nu säger jag inte att det ska vara så för alla, men jag märker att kvinnor säger nej för mycket ibland utan att tänka efter, vad vi inte alltid ser är att om vi kräver att män ska tillgodose våra behov så borde vi ju också tillgodose deras!!! Vilket oftast är mycket sex. Inte alltid, men ofta. För min man är det iallafall..... :-P

    Ja, vet inte vad jag ville med det här inlägget, jag lider med dig. Lycka till, hoppas ni kan prata om det, kanske gå på familjerådgivning?

    Kram

  • Anonym (Strålande)

    Alltså, texten i inlägget är ju som en handbok för att bara lägga fram till sin sambo. Jag som också befinner i samma sits känner ju givetvis igen de olika beskrivna situationerna. Jag anser att det är strålande skrivet o tror att det ligger väldigt mkt "fintänkande" bakom texten. Har plankat texten o gjort någon justering, väntar nu stort sett endast på rätt läge att presentera det. Kommer nog förstås att bli ett kraftigt väsen av detta, men vad har man att förlora egntligen?

  • Anonym (rosa)

    Jag & min man hade det sådär förut. Han hade säkert kunna skriva det där brevet. Men vi kom över det! Så det är inte dömt att misslyckas, man måste bara hitta rätt.

    Nu vill jag ha sex med honom varje dag. Förut tyckte jag att sex var "onödigt & jobbigt".

    Jag hade dock haft svårt för att få ett brev där jag mer eller mindre kände mig anklagad för att vara en dålig fru och värdelös i sängen... det hade varit jobbigt att få ett bra sexliv efter ett sånt brev. Hade alltid ekat i bakhuvudet: Är han nöjd nu, eller? Nej, det hade inte funkat alls för mig.

  • Anonym (Trött)

    Om och bär jag lägger fram det så kommer jag nog att linda in det hela betydligt mer än som jag skrivit det. Det snarast beskriver hur jag känner i mitt inre snarare än att det är det mest lämpliga att säga. Håller nog med "rosa" att det kan kännas som en anklagelse. Dessutom är jag rätt säker på att jag skulle mötas av motanklagelser ("jag vill inte eftersom du ...").

    "Strålande" är du man eller kvinna? Kul att du tycker det var bra skrivet. Anledning till att jag frågar är att vi män kan tänka lite annorlunda därför är det intressant ifall du är kvinna.

  • Anonym (rosa)

    Det är svårt att ta upp ett ämne & diskutera/bråka om någonting som borde vara så självklart & vackert.
    Och det är ännu svårare att ta sig vidare _efter_ ett sånt samtal. Att ha sex igen utan att det ska kännas konstigt/konstlat för honom eller henne. Hur gör man det efter ett allvarligt samtal om ämnet? Ta dig en funderare på det.

    Jag röstar för att _göra_ saker istället. Men att göra rätt saker. Alla har knappar man kan trycka på. Det gäller bara att hitta dem.

    Lycka till!

  • Anonym (Strålande)

    Ja det hade ju vart intressant om även en kvinna tänkte så, men jag är man.
    Jag gillade att det var så retoriskt som det var. Lämnade faktiskt mitt brev igår hemma. Var införstådd med att det kunde bli ett satans liv när jag kom hem från jobbet men knappt ett ljud om det. Kanske blir värre idag när det hunnit sätta sig en aning.

  • Anonym (Strålande)

    Hm.... det är väl 3 veckor sedan jag lämnade bladen för henne att läsa. Då sade hon inget de 2 första veckorna. Vilket jag tyckte var mer än lovligt märkligt men jag spelade med o sade inte mycket om det. Fast det var en sön morg då sonen somnat o jag burit in honom till sitt rum när hon endast var iklädd morgonrock. Tog en chansning till sex med henne då, hon givetvis initiativlös men jag kunde banne mig se då jag kelade med henne att hon i sitt inre typ gick igenom vad som stod i bladen. Kraftigt bra sex då från bådas sida när det väl kom igång. Men det var väl endast nåt ryck hon fick, för nu i söndags o måndags blev det samtal om existensen på förhållandet. För min del var det här lite av att "hellre spänna bågen än att aldrig höra den sträng som brast" läge. Illa tydligt efter mån att det här inte fungerar för vår del längre iaf. Är man osäker på vad man själv verkligen vill bör man nog inte lämna över en ärlig text.
    Imorse lämnade jag sonen hos dagmamman och hade lite mer tid hemma på morgonen med sambon, nämnde då i förbifarten att jag tänkte träffa banken imorgon för lånesamtal för eget boende. Nähä....... då var det inte så värst brått längre att flytta isär, hon kramade tom om mig bara sådär utan vidare. Jag bidar min tid lite grand o ser vart det tar vägen.

  • Anonym (man)

    Säger som det brukar göras i otrohetstrådar och min-man-förstår-mig-inte-trådar .

    Lämna henne. Hon kommer inte att ändra sig. Inte med någon uthållighet iaf. Varje gång som du tar upp det kommer hon att ge dig en kram sedan glider det tillbaka i det vanliga. Du är värd mer. Du är värd bättre. Du är värd någon som tycker om hela dig. Det är ditt liv det handlar om och vill hon inte vara en del av hela ditt liv har hon ingen rätt till någon del av det.

  • Anonym (...)
    Anonym (Strålande) skrev 2009-10-01 13:11:05 följande:
    Hm.... det är väl 3 veckor sedan jag lämnade bladen för henne att läsa. Då sade hon inget de 2 första veckorna. Vilket jag tyckte var mer än lovligt märkligt men jag spelade med o sade inte mycket om det. Fast det var en sön morg då sonen somnat o jag burit in honom till sitt rum när hon endast var iklädd morgonrock. Tog en chansning till sex med henne då, hon givetvis initiativlös men jag kunde banne mig se då jag kelade med henne att hon i sitt inre typ gick igenom vad som stod i bladen. Kraftigt bra sex då från bådas sida när det väl kom igång. Men det var väl endast nåt ryck hon fick, för nu i söndags o måndags blev det samtal om existensen på förhållandet. För min del var det här lite av att "hellre spänna bågen än att aldrig höra den sträng som brast" läge. Illa tydligt efter mån att det här inte fungerar för vår del längre iaf. Är man osäker på vad man själv verkligen vill bör man nog inte lämna över en ärlig text. Imorse lämnade jag sonen hos dagmamman och hade lite mer tid hemma på morgonen med sambon, nämnde då i förbifarten att jag tänkte träffa banken imorgon för lånesamtal för eget boende. Nähä....... då var det inte så värst brått längre att flytta isär, hon kramade tom om mig bara sådär utan vidare. Jag bidar min tid lite grand o ser vart det tar vägen.
    Alltså om hon inte knappt reagerar på ditt brev så förstår jag inte hur hon är funtat?
    Alltså jag lider också av brist på sexlust, men nog skulle jag dra öronen åt mig om min man skrev ett brev som det du skrivit.
    OM jag älskade min man och ville få det att funka.
    Kanske beror hennes brist på lust helt enkelt på att hon tröttnat hon med?
    Ska ni inte försöka att gå och prata med någon innan ni spikar sista spiken i kistan.
    Det kan om inte annat vara ett bra sätt att få ett avslut.
  • Anonym (Strålande)

    Det är då själve fan att man inte kan få tag på en ny lägenhet fort som skam.
    Har inte tänkt riktigt så innan men nu börjar jag göra det efter att någon skrev här innan "förstår inte hur hon är funtad" när man fått sånt presenterat för sig.

  • Myndighetschefen

    Jag kan tala om för dig att sådana ultimatum knappast fungerar.

    Tror du att din kvinna pga brevet ska få högre sexlust? Snarare tvärtom. Och om hon ställer upp så gör hon det för att hon inte vill förlora dig, eller snarare att inte få träffa barnen, om ni skulle separerat.

    Att ni skulle ha ett öppet förhållande tror jag knappast fungerar om din kvinna är så torr som hon är. Sen handlar det också om en ytterliggare person som kommer in i båda era liv och inte en madrass som du har sex med någon gång i månaden.

    Jag tycker att du ska köra på alternativ C på en gång om du inte vill bli förnedrad. Försök annars med familjerådgivning innan ni bestämmer er.

    Jag har ALDRIG hört eller sett lyckade förhållanden efter att en part har ställt ultimatum på att sexlivet ska bli bättre och att förslaget om öppet förhållande (pga sexbrist) har tagit emot med öppna armar.

  • Anonym (stackars kvinna)

    Du om jag fått detta brev av min make/maka skulle han blivit så otroligt lämnad av mig! Det hade varit som att gå bärsärkagång på min sexlust! Jag tycker uppriktigt synd om denna kvinna som säkert kämpar med dåligt samvete, stress och andra känslor som du tvingar på henne!!! Att du tar ett tillfälle till sex när hon har morgonrock på sig, usch. Fatar du att hon inte känner sig bekväm i sitt eget hem med någon som bevakar henne i ögonvrån och letar tillfällen till sex??? Om du skulle slappnat av och gett henne ett halvår utan sex skulle hennes lust komma om hon älskar dig! Hon skulle börja ta initiativ om du hade haft tålamod att vänta och inte ställa ultimatum!
    Jag tycker du ska skriva ut mina ord och ge till henne istället så ska du se att hon börjar gråta istället för att hon inte känner att det är okej att vara den hon är i sitt eget hem!

    Gör det och berätta om reaktionen!

Svar på tråden Dåligt sexliv. Separation? Säga sanningen?