Inlägg från: Maggis |Visa alla inlägg
  • Maggis

Aga?

Aga går fetbort.
    Jag ser inte en enda vinst med att ge sina barn en smack på rumpan eller en "lavett" när de gör fel. Inte bara för att det är kränkande utan också för att jag vill kunna motivera dem till att inte slå sina vänner. Jag vill kunna föregå med gott exempel i hur man bemöter sina medmänniskor och det gör jag inte om jag slår mina barn. Vidare så är det olagligt. Det verkar som att många missar den detaljen.

Att inte aga sina barn innebär inte att de får göra som de vill eller att man är släpphänt eller curlar dem. Det innebär bara att man uppfostrar dem på ett annat, bättre sätt. Våld kan aldrig vara bättre än inget våld.

//Maggis
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-28 15:04:05 följande:
    Börja med att sköta alla aspekterna på ditt yrke istället för att hitta dina 1000 möjligheter att avleda barnet...Jag ser hellre ett friskt barn med varma kläder ute i höstkylan som ngn enstaka gång fått en liten dask på näven,än ett barn som har en pedagogisk ledare som så engagerat såååå förklarar att det är jajja medans de andra barnen kutar ut i kylan utan ordentligt med kläder på kroppen....
    !!!!! Menar du att du tycker man ska införa aga i förskolan för att få barnen att klä på sig ordentligt?!
    //Maggis
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-28 15:23:02 följande:
    Nä verkligen inte!!! Detta besvarar jag inte ens...läs mina inlägg,och med det senaste menade jag bara att man skall sköta ALLA åtaganden och inte leka moral kärring om man i nästa sekund kan missköta barn på andra sätt.
    Om du nu inte menar det så är det ett rätt knepigt sätt att uttrycka sig på. Inte tusan behöver man missköta sina åtaganden av den enda anledningen att man inte vill aga ett barn. I övrigt så har du väl knappast en enda susning om hur just Veladis eller landets övriga förskolepedagoger sköter sitt arbete. Så det känns oerhört märkligt att anklaga någon för att vara en moralkärring som missköter sitt arbete baserat på det enda faktum att den personen inte accepterar barnaga. Vilket jag, för övrigt, helt håller med henne om. Det ingår inte förskolepersonalens plikter att tillrättavisa barnen med kroppsbestraffning och det är dessutom olagligt. Och en dumboms utväg.

Dessutom så blir det lite roligt när du skriver att du inte ens besvarar mitt inlägg när det är just det du gör.
    //Maggis
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-28 16:11:37 följande:
    Ja,visst gjorde jag.iaf....kanske för att du verkade ha svårt att fatta annars.
    Trevligt med personliga angrepp, hör du. Är det dit man går när argumenten tar slut?

Eftersom du verkar försvara aga så vildsint så kan jag inte dra någon annan slutsats än att du tycker det är fint och bra och rätt att slå barn och att man är en moralkärring alt. korttänkt om man inte håller med. Och man av den anledningen har svårt att sköta sin föräldraroll eller sina åtaganden som förskolepersonal.
    Det är svårt att tolka dina ord annorlunda, vet du. 
    //Maggis
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-28 16:23:58 följande:
    Nej,jag har faktiskt skrivit det innan,jag har aldrig daskat mina barn,eller agat dem på ngt sätt,tack o lov har det inte behövts.Men jag står för att det finns vissa barn där föräldrarna brustit innan,där jag inte ser det som barnmisshandel att daska ett barn på näven!Och personangrepp...vem började?
    Var hittar du det? Skrev jag att du hade svårt att fatta? Eller att du är dum? Eller något annat vi kan tolka som personligt angrepp? Jag skrev att det var ett märkligt sätt att uttrycka det på. Det är inget personlig angrepp. Inte ens i närheten.

Skillnaden mellan oss är att jag inte kan se en enda situation där det är okej eller nödvändigt att slå ett barn. Inte för att jag nödvändigtvis måste skrika barnmisshandel om det händer men jag tycker det är onödigt och ett maktutövande som är felaktigt. Och har man väl börjat så tror jag det blir lättare att gå över gränsen igen.

Som förälder är man, faktiskt, skyldig att inte lägga hand på sitt barn. Att man brustit tidigare är ingen ursäkt för att plötsligt "ta i med hårdhandskarna" fysiskt. Det faller på sin egen orimlighet. Varför ska barnet lida för att föräldrarna misskött sin roll? Vi kanske ska aga mamma och pappa istället?
    //Maggis
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-28 16:36:52 följande:
    hela den här diskussionen började med att jag faktiskt hade inställning liknande din att man inte nödvändigtvis skriker barnmisshandel......
    Barnmisshandel är ett starkt ord som ska användas med förnuft, anser jag. Men jag menar att det definitivt handlar om aga och att det är tvärfel att ens daska en unge på handen. Och det är dit jag vill komma.
    Vad finns det för lägen när det kan vara berättigat med en dask på handen? Eller dask någon annanstans? Vad har barnet gjort för att få smäll? Kan man inte som vuxen hitta andra vägar istället? Hur rättfärdigar man det för sig själv att man slår sitt kött och blod? Skulle man göra likadant om Ingrid vid skrivbordet bredvid på jobbet gör fel? Eller, som i vårt fall (för jag såg att du är ssk), daska till någon patient som är otrevlig eller besvärlig? I samtliga fall (även vad gäller barnet) finns det bättre lösningar.

Vi hamnade i klinch med varandra från start men saken är den att jag är totalt allergisk mot aga och berättigandet av aga. Det gör mig lite halvknäpp att läsa att det finns människor som kan se det som en nödvändig och bra del av en uppfostran, eller "ingen big deal". För mig är det det enskilda barnets upplevelse som spelar roll och ingen kan på förhand säga att det inte är så farligt. Det kan sätta ordentliga spår eftersom det inte enbart handlar om fysisk smärta utan även den mentala biten. Och att man kanske blir rädd för den som ändå finns där för att skydda och älska.
    Varför vill man göra så mot sitt barn?
    //Maggis
  • Maggis
    Veladis skrev 2009-09-28 17:06:56 följande:
    ...och för att barnet ska växa upp till en sund individ bör du ju rimligtvis föregå med gott exempel - eller hur?Jag tycker för övrigt att det går utmärkt att prata med barn också. Prata, vägleda, visa på alternativ, etc. En väldigt god tumregel är att det man inte skulel göra mot en annan vuxen sla mn inte heller göra mot ett barn. varfö är det mer legitimt att daska på små, försvarslösa barn än på en jämnstor vuxen? Det är maktspel, övergrepp och kräkning, om än i "mild" form.
    Ungefär så.
    //Maggis
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-28 17:08:12 följande:
    Då kan du iaf hålla med mig om en sak? att det är i mild form...
    Det är i mild form. Men jag måste nog instämma med Veladis där .
    För mig är inte ens det ok. Jag känner lite såhär; om jag kan hitta en ursäkt eller situation där det kan vara ok så är det lättare att tänja den gränsen litegrann emellanåt. Och då hamnar man i just det där att det kan gå överstyr (som Plutteli skrev om). För mig börjar agerandet i tanken. Det är där min spärr sitter så den kompromissar jag inte med.
    //Maggis
  • Maggis
    sakoline skrev 2009-09-28 17:12:46 följande:
    Jag tror inte att de som använder dask på handen som sista utväg, faktiskt har det som sista utväg. Jag tror dasken kommer mycket tidigare, långt innan alla metoder faktiskt testats.
    Så tror jag med.
    //Maggis
  • Maggis
    Veladis skrev 2009-09-28 17:32:09 följande:
    Det är mer inställningen att barn är något som är OK att slå på (oavsett "mildhet") som får mig att kalla det barnmisshandel. Har man den inställningen, hur ser man på barn i övrigt då?
    Japp.
    //Maggis
Svar på tråden Aga?