Inlägg från: Maggis |Visa alla inlägg
  • Maggis

Aga?

Vilket underbart uppfriskande påstående.

majess skrev 2009-09-28 17:44:21 följande:
    Det är svåra diskussioner detta,för jag måste i ärlighetens namn kalla mig själv för dubbelmoralist.
    //Maggis
  • Maggis
    mamman2008;

Men i ärlighetens namn så förstår du säkert att man inte måste vara en "låt gå"-förälder bara för att man inte daskar den 21:a gången?

Hur det nu än är så har det fungerat alldeles utmärkt att uppfostra två ystra och nyfikna killar utan dask och smäll. Jag hittar andra vägar och tycker inte det är det minsta beundransvärt att "visa både barn och vuxna var skåpet ska stå". Jag är inte allsmäktig här hemma och behöver inte alls visa något skåp var det ska stå någonstans. Mina barn får uttrycka sin egen vilja och sina känslor utan att få smäll. Det betyder dock inte att vi är gränslösa eller att de får som de vill i alla lägen. Det ena utesluter liksom inte det andra.
    //Maggis
  • Maggis
    mamman2008 skrev 2009-09-28 20:07:29 följande:
    Enligt alla moralkärringar i denna tråd som saramedM och velandis så är det såhär...Barn FÅR slåss det är helt okej "bara för att de är barn" - vuxna får INTE slå.Barn FÅR bitas, rivas, nypas och ha sönder grejer "bara för att de inte förstår bättre" - vuxna som gör detsamma blir avskydda,hatade och får pröjsa för saker de förstör.Barn ska man dalta med och jämka med...- men med vuxna så är det bara ett alternativ.Barn har all rättighet att få som de vill, stjäla saker, förstöra, misshandla - men vuxna som gör det dom får fängelse eller böter.Barn ska man avleda med roliga saker om det gör nåt dumt- vuxna får ta konsekvenserna, om jag stjäl pengar av någon inte fan blir jag avledd med en godispåse och ger tillbaka pengarna sen är allt lugnt... nej utan då blir de polisanmälan och böter....Barn FÅR så jävla mycket och barn har alla rättigheterna att bete sig illa och göra som man vill....Jag önskar fan att ja vore ett barn själv för då hade ja FÅTT slå ner nån som jag inte gillar, jag FÅR stjäla saker av andra, leksaker, pengar,cyklar osv.... jag blir avledd med roliga saker om jag gör fel... man kan även säga att jag blir "straffad" med en rolig lek om jag gör nåt dumt! Tänk va bra de vore om samma regler gäller för ALLA barn som vuxna!I dessa påståenden har jag tagit hela klungan med BARN dvs 0-18 år.
    Men så är det väl inte?

Klart barn måste få gränser men att slå dem för att sätta sådana är inte okej. Små barn har ju ingen impulskontroll, deras empatiska förmåga är inte utvecklad och de fattar helt enkelt inte att det är fel att bitas, ta saker, förstöra eller slåss när de är små om ingen lär dem det. Och hur ska de lära sig det genom att själva få pisk? Är det inte bättre att markera på annat vis istället? Hur är det att mjäka med barn? Måste de få stryk för att de ska bli uppfostrade rätt?

Och nej. Samma regler kan inte gälla för alla barn 0-18. Du bemöter väl inte en bebis på samma sätt som du bemöter en 14-åring? 14-åringen är ju lååångt framför när det gäller världsuppfattning och mognad. Då kan du väl inte ha samma regler för honom/henne som du har för en nyfödd (har du förresten regler för nyfödingar? Får de en dask på handen om de tar tag i din näsa lite hårt?).
    //Maggis
  • Maggis
    Plutteli skrev 2009-09-28 20:26:33 följande:
    Ja dasken kanske hjälper just då, men nästa gång barnet är i blomkrukan då? eller gången där på? Hur många gånger ska du daska om barnet inte slutar, och när kommer du börja slå för hårt? All typ av fysisk bestraffning borde vara förbjudet eftersom det lätt leder till hårdare nästa gång, och nästa och nästa....
    Det tror jag med. Har man gått över gränsen en gång så...
    //Maggis
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-28 20:54:44 följande:
    men jag måste säga att jag tar bestämt avstånd från sådana situationer som plutteli skriver om!!Jag är snarare på andra sidan rinken:om man har de stackars påhoppade ,nedtryckta ,slagna barnen utan tillstymmelse till egenvärde eller självkänsla på ena sidan så har vi på den andra:bortskämda(på fel sätt) elaka,stygga,illa uppfostrade rent av skitungar, där blir jag lite mentalt robin hood,de kunde gott behövt en dask för 1 dask till ett sådant barn hade varit nog,det är jag säker på!
    Nej. De behöver gränssättning! För det är ju inte så sällan just det som fattas dem. De blir ju inte sådana bara för att de aldrig fått en dask. De blir sådana eftersom de har föräldrar som inte klarat av att sätta gränser; det är inte barnen som gjort sig sådana själva så varför ska de bli smällda?

Och som sagt, det ena utesluter inte det andra. Man är inte en mindre uppfostrande förälder för att man tar avstånd från aga.
    //Maggis
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-28 21:03:33 följande:
    Med risk att få varenda kotte härinne på mig nu svarar jag så här;)Man kan inte generalisera vare sig uppfostran eller barn.Enligt mig så funkar tillrättavisande metoden på vissa barn bara!Och där är det bara att gratulera och känna lättnad(som jag)På andra barn fungerar det INTE att bara tillrätta visa tror inte jag,där behövs det en dask.För det finns faktiskt föräldrar som tilrättavisar och tillrättavisar men det händer iaf inte ett smack.
    Ja, men det finns väl inte bara ett standardsätt att tillrättavisa? Alla barn är olika, det är sant. Men inget barn tillrättavisas på ett bra sätt med aga. De allra, allra flesta barn reagerar positivt på tillrättavisning utan aga; det gäller bara att hitta sättet och att ha orken. Det är ingen som säger att det måste vara enkelt; att vara förälder kan vara skitsvårt. Men oavsett så finns det ingen unge som mår bra av att få stryk.
    //Maggis
  • Maggis
    mamman2008 skrev 2009-09-28 21:53:05 följande:
    Jo så är det för man FÅR ju inte ha regler som jag nämnde enligt MÅNGA härinne.. du får inte ha en enda regel för barn är barn och ska härja fritt....Jo jag kan ta den åldersgruppen för om man ska hårddra det hela så kallas barn för just barn när det är under 18 år.. DÄRFÖR tog jag det alternativet samt lite olika påståenden i mitt inlägg både gällande äldre barn och mindre barn...Nej ja slår inte ett spädbarn för att de tar tag i min näsa... men jag blir arg OM det gör ont...Gäller det äldre barn som mina då.. och de gör mig illa så sätter jag ner dom på golvet och låter dem vara och förklarar att mamma vill inte leka /gosa/ ha dig i knät mm o du gör så för mamma får ont.. sen blir barna lessna och skriker för att de blir arga men inte fan tar ja upp dem då med en gång för lite pip!Deras bestraffning blir att de inte får vara nära mamma OM de gör mig illa.Men däremot vill ja inte låta mitt hem förfalla i 6 månader för att jag får barn... dvs skita i att städa, diska, laga mat.. mm.... för om ja ska leva på hämtmat och ha ett hus som förfaller och mat som ruttnar och disk som luktar och smutsiga kläder i 6 månader nej då vill ja inte va med längre.. därför så låter jag mitt spädbarn kortare stunder få ligga själva på filt eller i babysitter och sedan drygar jag ut tiden ju äldre de blir..... JAG tänker då rakt inte låta mitt liv gå i spillror för en liten bebis skull. Mitt liv lever kvar fortfarande och jag är en egen människa och individ jag MÅSTE få tid för mig själv eller få rena kläder, eller få lagad mat, eller slänga i en tvätt som tar 1 min kanske, eller skita ifred på toa! Sån är jag... bara att acceptera!
     Jag kan inte ens bli arg när en 4 månaders bebis tar ett hårt tag i min näsa eftersom bebisen inte förstår att det gör ont. Då plockar jag helt sonika bort handen och så är det bra med det. En tvååring som tycker om att tugga på toaborsten stänger jag toadörren för och om han gärna vill plocka i något han inte ska, tar jag bort honom och markerar starkt med röst och ansiktsuttryck att det inte är okej. Gör han det igen så gör jag likadant igen. Och till sist går det in.

Men. Mitt hus är städat, jag får skita ifred, jag hinner laga mat, tvätta och umgås massor med mina barn. Och hinner umgås med vänner på egen hand. Utan att slå mina barn eller ens tycka det är en god idé. Varför klarar inte du det?

Är det så att du tycker det är bra med en dask när barnen inte lyder blint så kan jag tyvärr inte acceptera det. Man kränker sina barn med den handlingen och man gör något olagligt. Det kan jag stå för att jag tycker. Man behöver inte slå sina barn för att ha en fungerande vardag. Punkt. Regler kan man ha ändå.

Och det är där, tror jag, som ditt problem visar sig. Du verkar tro att man antingen måste aga sina barn eller inte ha några regler alls. Och så är inte fallet.
    //Maggis
  • Maggis
    majess;

En fråga av ren nyfikenhet. Vad är det för skillnad mellan dig och alla andra föräldrar som inte slår sina barn? Är dina barn väluppfostrade enbart för att de är födda sådana eller för att du aktivt arbetat med gränssättning? Varför är då alla andra föräldrar som gör samma sak, slappa? För att de har nolltolerans ang. aga i tanken medan du inte har det? Eller vad?
    //Maggis
  • Maggis
    mamman2008 skrev 2009-09-29 11:10:43 följande:
    Nä för ett barn på 2- 4 år fattar inte sånt..... du hör väl själv hur det låter... barn som man knappt kan diskutera med vad har de i en "vuxen" diskussion att göra?Jag kommer iaf göra som denna mamman.. be mitt barn vara tyst och leka själv för att mamma pratar... jag komemr även vara noga med att tala om för mitt barn att de får vänta på sin tur om mamma är upptagen eller pratar i telefon. Nä mina barn ska inte få köra över mig så enkelt är det!
    Mina barn får också vänta när jag talar i telefon eller om jag har en diskussion med någon om något viktigt. Precis som min sambo får vänta om jag pratar i telefon eller för den delen, mina arbetskamrater.

I övrigt så pratar jag med dem som jag pratar med vem som helst och de fattar utmärkt. 2-åringen kan tillochmed svara relevant i de allra flesta fall. 

Låter jobbigt att hela tiden se sina barn som några som "inte får köra över en". Varför är det så viktigt att ha den makten?
    //Maggis
  • Maggis
    Plutteli skrev 2009-09-29 11:17:43 följande:
    Varför är allt så svart och vitt? Man KAN tala med sitt barn om att det får vänta istället för att ignorera och slutligen klappa till ungen.Jag fick diskutera allt från naturkunskap till politik med mina föräldrar från jag var ca 3 år och det gick bra, man får ta det på en lägre nivå när det behövs bara.
    Jupps, så är det ju. Vi pratade om krig här om dagen, min 6-åring och jag. Och han är så klok, så klok. Han fattar det där precis, på sin nivå.

Samtal med barn är underskattade idag. Det är hur roligt som helst att diskutera med små barn. De är skitsmarta om man bara låter dem komma till tals.
    //Maggis
Svar på tråden Aga?