Inlägg från: Maggis |Visa alla inlägg
  • Maggis

Aga?

Veladis skrev 2009-09-29 13:04:15 följande:
    Samtal med barn är defitnivt underskattade idag, och många forskare anser att vi pratar alldeles för lite med våra barn.Nu är jag lite miöjöskadad eftersom jag arbetar med barn, men jag måste säga att jag ofta hellre diskuterar med barn än med vuxna. >De har en fantastisk syn på världen som de delar med sig av så fort de kan kommunicera.Jag diskuterade döden och reinkarnation med min treåring häromveckan, och han kan inte ens prata "rent". Jag, sambon och sexåringen pratar vi mycket känslor och rädslor just nu, det är mycket som händer när man är sex år. Min barn får inte köra över mig, liksom att jag inte får köra över dem. Vi respekterar alal varandra som familjemedlemmar. Sedan har jag ett större asnvar som vuxen i deras vägledning, men då måste jag ju vara en god förebild själv. I många vuxendiskussioner är barnen med, och vi svarar på deras ev frågor som kan dyka upp. Ibland får de vänta, men inte per automatik för att de är barn. På samam sätt får jag se till att ha tålamod och vänta ifall de måste klippa klart en viktig grej eller vad det nu är, när jag tycker att det är dags att gå ut eller vad det nu kan vara.Ingen ska köra över någon. Alla ska respketera varandra.
    Du är så klok.
    //Maggis
  • Maggis

mamman2008;

"Hålla sig på mattan?" Usch, vilket fruktansvärt uttryck.

Det är barn vi pratar om här. Ja, barn behöver gränser och regler. Men de är inga monster som ska hålla käft tills mamma säger att det är okej för dem att öppna munnen. Barn ska lyssnas på i samma grad som man lyssnar på vad vuxna säger. Barn ska respekteras på precis samma sätt som man respekterar vem som helst.

De har ett egenvärde som är helt oberoende av dig eller mig eller någon annan människa. Det enda som ger föräldrar möjlighet att uppföra sig illa mot dem är att de är små och skyddslösa och att man själv är i avsaknad av spärrar eller har en skev syn på hur barn fungerar. Och att utöva den sortens makt över små och skyddslösa människor bara för att de är just små och skyddslösa är ett av de värsta övergreppen, tycker jag.

Man kan inte ställa samma krav på en 2-åring som på en tonåring. Man kan visa på vilka regler som gäller men det finns ingen rimlighet i att de ska lära sig "veta hut" när de inte ens har förmågan att fatta vad de gjort fel. Jag blir totalt mörkrädd när jag läser de inlägg du skrivit. Hujedamig.

//Maggis
  • Maggis
    Plutteli skrev 2009-09-29 17:40:44 följande:
    Precis, testa att "daska" en stark 15 åring och se om det får ett bra resultat eller om det inte bara ger en dask tillbaka?
    Jag gissar på en dask tillbaka.
    //Maggis
  • Maggis

En annan sak som slår mig, rent allmänt, är inställningen som lyser igenom i vissa inlägg. Man verkar gå in i föräldraskapet med inställningen att barn är tjatiga och gnälliga av naturen och att det till alla pris måste stävjas genom att, som någon uttryckte det, visa vart skåpet ska stå, annars blir de ouppfostrade och skrikiga.

Min blygsamma erfarenhet säger precis tvärtom. Barn blir tjatiga och gnälliga av för lite uppmärksamhet. Får de uppmärksamhet och blir lyssnade på, behöver de inte tjata eller gnälla. Får de vara med och hjälpa till så gör de gladeligen det och talar man till dem som intelligenta varelser, så svarar de på det.

Så gott som varenda människa på jorden ger en direkt respons i paritet med hur de bemöts. Barn är inte annorlunda i det; de är inte från någon annan planet. Jag har aldrig varit något övertygat Jesper Juul-fan men i en sak har han helt rätt. Tala till dina barn som du talar till vem som helst och du får respons i enlighet med det. Så jäkla enkelt. Men så svårt för vissa.

//Maggis
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-30 09:19:39 följande:
    Det finns ju alltid skillnader mellan föräldrar tots att ingen av dem slår sina barn och ja,jag har arbetat aktivt med gränssättning,absolut!Min åsikt är däremot att det finns vissa som INTE arbetar aktivt med gränssättning och förespråkar att barn skall vara med på alla fronter ,hörn och håll....i min uppfostran så är även sådana saker en gränssättning,att markera för barnen att nu är det vuxna som umgås med varandra,jag ränner inte på ditt rum när du har vänner här och då får du acceptera att jag vill prata vuxenprat med mina.Och i de flesta fall man hör att föräldrar skall ha barnen in i minsta del av livet,det är oxå i mina ögon de fall där jobbiga hängiga,gnälliga barn hänger över köksbordet och "förstör" en tex hel fika stund för både mamma och gäst.... dessa barn har ingen bra gränssättning och när det går så långt så skulle vissa av de barnen behöva en dask på handen när de kör ner den i kakfatet.....

Och så var vi där med den där dasken igen. Går det verkligen inte att ordna det där med att sätta gränser på annat vis? Och är det barnet som ska betala det fysiska priset för en förälders slapphet?

I övrigt så är det såhär hemma hos oss: Kommer vänner och hälsar på så vet de att barnen är med och innefattar dem i sin konversation (med oftast väldigt kuliga diskussioner som följd). Vill vi prata helt ostört, träffas vi utan barn. Inte så att de sitter och hänger och gnäller runt oss men de är trots allt inte så gamla och kan behöva hjälp med olika saker under tiden vi fikar. Och det måste de kunna få i så fall.

//Maggis
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-30 09:19:39 följande:
    Det finns ju alltid skillnader mellan föräldrar tots att ingen av dem slår sina barn och ja,jag har arbetat aktivt med gränssättning,absolut!Min åsikt är däremot att det finns vissa som INTE arbetar aktivt med gränssättning och förespråkar att barn skall vara med på alla fronter ,hörn och håll....i min uppfostran så är även sådana saker en gränssättning,att markera för barnen att nu är det vuxna som umgås med varandra,jag ränner inte på ditt rum när du har vänner här och då får du acceptera att jag vill prata vuxenprat med mina.Och i de flesta fall man hör att föräldrar skall ha barnen in i minsta del av livet,det är oxå i mina ögon de fall där jobbiga hängiga,gnälliga barn hänger över köksbordet och "förstör" en tex hel fika stund för både mamma och gäst.... dessa barn har ingen bra gränssättning och när det går så långt så skulle vissa av de barnen behöva en dask på handen när de kör ner den i kakfatet.....

Och så var vi där med den där dasken igen. Går det verkligen inte att ordna det där med att sätta gränser på annat vis? Och är det barnet som ska betala det fysiska priset för en förälders slapphet?

I övrigt så är det såhär hemma hos oss: Kommer vänner och hälsar på så vet de att barnen är med och innefattar dem i sin konversation (med oftast väldigt kuliga diskussioner som följd). Vill vi prata helt ostört, träffas vi utan barn. Inte så att de sitter och hänger och gnäller runt oss men de är trots allt inte så gamla och kan behöva hjälp med olika saker under tiden vi fikar. Och det måste de kunna få i så fall.

//Maggis
  • Maggis
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:51:20 följande:
    Nej precis. Allmänna utrymmen är allmänna utrymmen och där har alla rätt att vistas
    SaramedM skrev 2009-09-30 10:47:56 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:46:17 följande: ja så santMen säg tex att M har en kompis hemma, om det nu någon gång kommer att ske, och de leker i vardagsrummetDå kan hon inte kräva att jag ska hålla mig därifrån av princip
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:46:17 följande:
    För mig är det stor skillnad på kök och vardagsrum som är allmänna utrymmen i vårat hem och på barnens rum respektive mitt sovrum som är mer privata.
    Ni är så kloka. Instämmer.
    //Maggis
  • Maggis
    Maggis Nervis skrev 2009-09-30 17:30:47 följande:
    Här slåss ingen. Man kan inte lära ett barn att hen gör fel genom våld. Man lär barn visa respekt genom att respektera dem. Den här tråden gör mig ärligt talat fysiskt illamående
    Mig också i vissa avsnitt. Kanske inte enbart detta med att daska eller ej utan mer den syn på sina barn en del uttrycker. Daskandet är bara en del i det hela; jag undrar mer hur ett barn som aldrig får komma till tals utan att få tillåtese från mamma och pappa, mår efter ett tag. Vilket människovärde de anser sig ha när de upplever att de inte är lika viktiga som alla andra att lyssnas på utan måste lära sig från bebistiden var skåpet ska stå och hålla sig på mattan.
    //Maggis
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-30 17:50:03 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-30 17:47:04 följande: nope,men enligt min åsikt så är det de barn med föräldrar som låter barnen tänja alla gränser som finns som har barn som slåss(han/hon biter för att känna,det är åldern osv osv.........undanflykter
    Och då lär man barnet att inte daska andra på handen genom att... daska på handen? Ja, det låter logiskt.
    //Maggis
  • Maggis
    majess skrev 2009-09-30 19:46:07 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-30 19:39:07 följande: därför att de barn som får från start vara med o delaktiga i precis allt ,där föräldrarna aldrig låter barnet vänta,ger dem en tillsägelse för att de tar ur kakfatet utan att de ens kanske är hemma.......de barnens föräldrar sitter härinne o predikar för att barn ska va me på allt och i geb´ngäld får de jobbiga,bitande,rivande ,nypande barn.De barnen skulle behövt en dask på handen som en akutåtgärd.För det handlar om i mina ögon att om man har den ideologin som förälder att ungar skall synas först o främst,det är de ungarna som gör dumheter.För mig är det tvärtom än för dig,jag anser att det är de barnen som får för mycket uppmärksamhet,o blir felaktigt bortskämda på det sättet,det är de barnen som beter sig illa....
    Att vara delaktig har ingenting med att bli bortskämd att göra. Du får ursäkta men hör du inte själv hur bakvänt det låter? Alla har väl för sjutton behov av att bli sedda, få vara med och känna sig duktiga? Även om det säkert finns de som förnekar den saken.

Ungar ska inte synas först och främst; de ska synas lika mycket som alla andra i omgivningen. De ska tillåtas att synas och få vara med. Hur hade du själv reagerat om du inte fick vara delaktig i det din familj pysslar med? Om någon sa till dig att du inte fick vara med för att inte bli bortskämd? Att du blir en bortskämd skit om dina barn och din man lyssnar på vad du säger och låter dig ta del av deras tankar och känslor?

För det är just precis den typen av retorik du använder och den faller av den enkla anledningen att barn fungerar som vem som helst i sociala sammanhang om de bemöts som de små människor de är.

Fast det känns som att det kvittar precis vad man skriver; för dig verkar det endast finnas två lägen. Antingen stenhårt hållna, alternativt daskade rara små barn eller snorungar som blivit sådana för att de är gränslösa. Mellantingen tycks inte ens existera och föreställningen om att barn som blir sedda, blir felaktigt bortskämda känns så skruvad att jag inte ens orkar kommentera den biten.
    //Maggis
Svar på tråden Aga?