• Sofie

Hur ofta tvättar ni gosedjuren?

- hur ofta bör man tvätta dem när man har en bebis som suger och dreglar på dessa stackars kramdjur? 1 ggn/vecka?

• Svar på tråden Hur ofta tvättar ni gosedjuren?
  • Jossebell

gick det skulle jag nog vara anonym här men ok.

Dammsuger gardiner... aldrig
    Dammsuger barnens gosedjur....aldrig
    Tvättar barnens gosedjur.... har hänt. (när de blir smutsig eller kommit spya på dem)
    Tvättat lego och andra leksaker.... samma som ovan

Min åttaåriga dotter gråter fortfarande över sin älsklingsnalle som hennes pappa tvättade och den blev sig inte lik....

• skidan

Sofie: Jag var tvungen att diska Amelies fina spegel idag. Tänkte på din tråd Den fick lite fina vattendroppar i sig. Undrar om det inte är mer bakterier i det om någon vecka? Ska nog kolla upp hennes prylar nu när hon sover.

Hur ofta kokar ni nappar då? Jag kokade napparna till flaskorna och sugnapparna varje dag eller ibland flera gånger. Nu blir det kanske 1g i veckan. Brukar mest hålla dem under kranen.

• Sannah

Oj, då klassas jag nog som en "äckelmamma"!
    Har aldrig tvättat några av gosedjuren (kanske för att min son aldrig har "lekt" med dem, han är helt ointresserad ) och napparna kokar jag bara innan första gången de används! (Iofs så byter jag till nya nappar rätt ofta)
    Legobitarna leker han med dagligen, men de tvättar jag bara av vid behov.

• Anderssonskan

När min dotter var liten mellan 0 och 1år så tvättade jag gosedjuren varannan vecka för att dom låg både här o där och sen in i munnen.

Nu när hon är 4 så tvättar jag favoriten 1ggr/mån och dom andra 3 gånger om året ca!

• Zizzla

Tvätta gosedjur?! Nä det har aldrig hänt och är fundersam på om det kommer att hända. Skulle väl vara om det kommer spya på dom i så fall.

Napparna kokade jag när dom var nya men inte sen.

Jag gör inget annorlunda till min son än vad jag gör till mig själv beträffande renlighet. Jag kokar t. ex inte mina tallrikar och glas.
    Det är inte bra att leva i en steril värld för barn, det frodar allergier tror jag. Lika bra att vänja sig vid bakterier från början för dom finns överallt.

• Mamma på heltid

Oj, har aldrig tvättat gosedjuren. Men min dotter leker inte heller med dem utan de står på en hylla som hon ej når upp till själv.
    Har inte heller tvättat andra leksaker om de inte varit lortiga.
    Usch man får ju dåligt samvete!!!Tycker man städar och grejar förjämnan än då.

• Sofie

Viktor är inne i den åldern nu när han undersöker allt med munnen (han är 5½ månad), så de blir ju lite ansatta för tillfället. Han brukar ligga på en lekfilt med mjuka skallror, gosedjur, tygböcker m.m. framför sig, och då smakar han på det som ligger närmast

Nappar kokar vi ca 1 ggn/vecka, gillar att ha många så att man inte behöver koka så ofta, för tillfället används 12 nappar (brukar köpa Bambinos 4-pack).

• skidan

Nu har de leksaker som används tvättats i diskhon med såpa. Känns bra

• Sofie

Men Skidan - låt inte mina nojjor drabba dig!!

• Jessica med Ebba

Tvätta gosedjur? Näe, händer aldrig här! Kommer det synligt äckel på dem, så okej! Leksakerna tvättar jag av om det är damm och "gucka" på dem.

Napparna kokar jag ibland, när andan faller på! Kan tillägga att min 3 åring har ett enormt bra immunförsvar, ingen allergi, Sjuk 2 gånger på sina första två levnadsår (tredagarsfeber och förkylning) Hon gick på dagis i 7 månader innan hon ens fick en förkylning...

Jag tror nog att litet skit inte är hela världen.

• Anderssonskan

Skrev lite tidigare här och ville bara tillägga att min stumpa har inga alergier eksem, är friskast på hela sitt dagis. Fast jag är noga med att tvätta gosedjur och leksaker.

Tror visst att lite skit rensar magen, men all skit rensar inte magen!

Så renlighet med måtta, men fakta är att barn stoppar allt i munnen och det bör vi hålla rent, liksom när våra barn har varit i sandlådan så är det ett måste att tvätta händerna tycker jag, för svinkoppor är inte trevligt!

Och många gånger när vi/barnen är dåliga i magen, tex har diarre´och spyr beror det ofta på att vi kanske inte tvättat händerna och fått i oss just "skit" bakterier.

Men för renlig får man inte vara för då tål vi snart ingenting!

• skidan

Sofie: Det var nog dax. Tur att du började den här tråden så att jag fick tummen ur

• Zizzla

Hm, nä det är ju ingen som sagt att alla som har tvättade gosedjur är allergiska och sjuka ofta.
    Men det KAN leda till överkänsligthet vid överdriven renlighet.

Sen om man ska säga så så har jag inte haft diarré eller magsjuka mer än en gång på 10 år.
    Och nog är det väl så att magsjuka är bakterier och inte "smuts"?!

Nåja, var och en gör som den vill och tvättar och gnor både leksaker, gosedjur och kokar nappar och allt vad det må vara. Men packa inte in alla i "våra" barn och "vi".

Förmodligen tror väl alla att jag är en skitgris nu *flin*
    Nej så farligt är det inte utan jag har normal renhållning här hemma, varken åt det ena eller andra hållet.

• Anderssonskan

Zizzla!

Inte tror jag du är en skitgris inte

Och jag hoppas inte du tog mitt inlägg som ett påhopp.
    För det var inte menat spec. till dig utan kom att tänka på det jag skrev när jag läste ditt inlägg.
    MVH Eva

• Sanna Marie

Jag tvättar inte gosedjuren men så plockar jag bort dem också då min dotters jämnåriga kusin kommer på besök.

Jag vill inte någons annans barns saliv och tuggande på gosedjuren. Min svägerska berättade för en tid sedan också att sonen fått svinkopper och då fick jag riktig bacill skräck. Diskade alla stora legobitar som pojken varit på trots att han då åt pencillin och inte var smittsam.

Men jag har kommit på mig själv flera gånger då jag är i BVC väntrum, då har jag låtit min dotter leka med leksaker där och inte förren efteråt tänkt -javisst ja det är nog fler som har tuggat på dessa leksaker.

• Jessica med Ebba

Jag tycker inte heller om mina barn stoppar saker i munnen som andra barn har haft och tuggat på. Sen är det ju självklart att man tvättar händerna när man varit ute i sandlådan, eller ute överhuvudtaget.

• Mumin

Oj, jag är väl också en äckelmamma. Vår dotter och hunden leker ibland med samma leksaker men hittills har jag aldrig tvättat dotterns gosedjur. Hundens gosedjur tvättar vi då och då eftersom Johanna leker med dem också men de är ju jätteäckliga, Tilda (hunden) gräver ner dem i trädgården och sånt.

• Zizzla

Nä då Anderssonskan, jag tog inte det som ett påhopp.
    Det ska till mycket innan jag gör det!
    Som jag skrev innan så gör ju alla som dom vill.

Jag har två katter också och det händer ju att jag pussar på dom och en av min mammas väninnor fick syn på det och tyckte det var äckligt med tanke på att jag sen pussar Rickard.
    Inte pussar dom på munnen alltså, blääärk, men på huvudet och så.

Dom är levande gosedjur men dom tvättar sig själv!

• eccobell

Tvättar ungefär var tredje månad eller oftare om det är mycket dregel och kräk på dom.

• Villes mamma

Tvättar gosedjuren två gånger per år! Till julen och till sommaren, men gossen min har inte heller aldrig vart så där drägglig av sig...

Svar på tråden Hur ofta tvättar ni gosedjuren?