Inlägg från: Familjetrollet |Visa alla inlägg
  • Familjetrollet

vi i linköping 1

Noblesse skrev 2009-09-15 17:10:34 följande:
    Oj, det låter inge kul för dom, hoppas dom mår bra nu i alla fall. Är Skäggetorp bra? som jag har fattat det så är det lite som Ryd, det kanske både finns bra och "dåliga" områden där?
    skäggetorp är 100 gånger bättre.i skäggetorp är stiglötsgatan och sörgårdsgatan bästa områden
    ryd levde upp till sina rykten
  • Familjetrollet
    AllieF skrev 2009-09-15 19:45:45 följande:
    Skäggetorp har dessutom blivit bättre, och de har satsat mycket på förskolor och skolor. Vi ska lägga ett skambud på en lägenhet på Skäggetorpsgatan. Vi har kollat på den två gånger förut och jag har protesterat vilt, men jag orkar inte stå utan längre. Den här lägenheten har stått ledig sen juli, så budet går nog hem, och då har vi råd att fixa till stället rätt ordentligt. Hatar balkongen som fan, men jag får försöka fixa till den så gott det går. Har iaf ett hem till mig och barnet. 2 rok, 71kvm. Hoppas den går att fixa till.
    det området är jättebra då det är köplägenheter
    Firstandhappy skrev 2009-09-15 19:35:44 följande:
    jag håller mig till lambohov....
    lambohov är bra det med
  • Familjetrollet
    LittleMee skrev 2009-09-15 15:53:20 följande:
    Vi har förresten gjort intresseanmälan på Luftvärnsgatan i Berga. Var där häromdagen och tittade. Verkade lugnt men jag kan ändå tyvärr inte låta bli att ha fördomar.Men två andra lägenheter i Lambohov kom ut idag
    styvsonen bor i berga c och de trivs där.däremot där buss 210 gick förr är som nygård
    AllieF skrev 2009-09-15 20:05:52 följande:
    Jo, jag har hört att bostadsrättsområden är lugnare, och det låter ganska logiskt. Håller tummen och hoppas på det bästa. Mycket som måste fixas; köksluckor, golv, väggar, köpa tvättmaskin och gärna diskmaskin också.  
    fast det är klart att det blir mysigare när man får renovera och bestämma hur hemmet ska vara.om vi flyttar i framtiden så blir det hus på landet.dock har vi redan nu bestämt att barnen ska gå på engelska skolan när det blir dags för högstadie
  • Familjetrollet
    MyPlace skrev 2009-09-15 15:26:01 följande:
    Ja ryd var då ingen hit, vill tillbaka till stan , men får nog se de på lång sikt då barnen trivs toppen här. Inte för att jag gör de så mkt men men allt för barnen heter de ju.
    kan bara hålla med.antastaren bor här numera,men än har har han inte gjort nått som tur är.beror nog mest på att han umgås med andra konstiga ungdommar numera
  • Familjetrollet
    HöstHäxa skrev 2009-09-16 13:11:50 följande:
    Vilket område är i ert tycker ni är bäst att bo på med barn här i Linköping? Vi har pratat lite löst om att flyttat till en 3:a med uteplats.Jag bor ju i Ryd och har inte uppfattat att det är så stökigt... Bor i Graflunds-Ryd och flyttade ifrån studentbostäderna då jag tyckte det var livat där..
    vi bodde där till maj iår.vi bodde vid villa blå,villket var värsta området i ryd
    de bä'sta områdena är vissa delar av skäggetorp,lambohov,hjulsbro,ullstämma,aspnäset,vidingsjö
    sämre områden är ryd,ekholmen,vissa delar av berga
  • Familjetrollet
    HöstHäxa skrev 2009-09-16 13:11:50 följande:
    Vilket område är i ert tycker ni är bäst att bo på med barn här i Linköping? Vi har pratat lite löst om att flyttat till en 3:a med uteplats.Jag bor ju i Ryd och har inte uppfattat att det är så stökigt... Bor i Graflunds-Ryd och flyttade ifrån studentbostäderna då jag tyckte det var livat där..
    kan tilllägga att vi bodde bara tre månader i ekhomen pga att det var rena gettot.vi har flyttat runt stan i många r.så vi vet villka områden som är bra för barnen.tyvärr lvere skäggetorp ryktena kvar från 70-80 talet.men om man jämnför skäggetorp med ryd/berga så är skäggetorp 100 gånger bättre för barnen
  • Familjetrollet

Leos och Vincents mamma skrev 2009-09-16 14:02:41 följande:

Fast jag har bara bott här istan i 6 år o ändå så vet jag att skäggetorp inte är nåt bra ställe, har dels hört massor men oxå sett själv. Fast det är väl som i alla stadsdelar, att det beror på vart man bor.Fick höra att vi inte var kloka som skulle flytta till Lambohov, det var ju såå dåligt här o mycket slagsmål o rötägg. Men vi har varken sett eller hört nånting. Men det ska tydligen vara något stökigare vid centrumdelen.
    ja smaken är som baken.men här får barnen iallafall vara ute och leka utan att bli antastade och misshandlade osv

man kan inte dra hela skäggetorp över en kam,pga av 20-30 år gamla rykten.det som är stökigt är nygård i skäggetorp.här är det så lugnt och skönt,villket man aldrig upplevde i ryd
  • Familjetrollet
    HöstHäxa skrev 2009-09-16 14:21:57 följande:
    Okej, jag tycker man hör så mycket olika hela tiden... Blir alldeles snurrig av allt. Alla säger verkligen olika. :DJag är inne på mitt 4:e år här i Linköping och har bott i student-Ryd 2 ggr, Gottfridsberg (Flamman) och nu i Graflunds-Ryd. Det enda riktig negativa jag har om Ryd är ju att det är mycket studenter som flänger och far om kvällar/nätter och gapar mellan husen. Jag är visserligen student, men brukar visa lite respekt för min omgivning även om jag är påväg ut på krogen. Jag kanske har tur som bor i lugnt hus bara..
    våra grannar partade jämt,bilar som spränged.dagisfönstren slog sönder ständigt.
    My Place var ju grannar till oss så det vet villket helvete ryd var emellanåt
  • Familjetrollet
    HöstHäxa skrev 2009-09-16 15:29:17 följande:
    Fy vad jobbigt! :( Det är så tråkigt när man inte kan känna att ens barn är trygga.Jag vill inte direkt bo i Ryd hela mitt liv, har till och med funderat av och till om Linköping som stad alls är något för mig och sambon..
    vi fick nog till slut då våra barn inte vågade gå ut.grannarna i trappen brevid fick sina fönster krossade medans de var bortresta.listan kan göra lång.
    Noblesse skrev 2009-09-16 15:28:35 följande:
    Där vi bor i Ryd är det jättelungt. Vi bor på ryds allé och vårt hus ligger precis mot vägen till ryd centrum, uteplatsen är ut mot cykelbanan som går där. Vi har jättebra grannar och har haft det ända sedan vi flyttade hit för lite över 2 år sedan. Som jag har uppfattat det så är det mycket lugnare såhär på "utkanten" av området, om man går in bland alla husen där du familjetrollet bodde tycker jag verkar vara mycket mer liv. Det enda man märker av här är alla studeneter som cyklar fram och tillbaka från universitetet varje dag och när de gör det på kvällarna på helgerna eftersom vi bor precis vid cykelvägen Men jag tycker inte alls att det gör nått när man hör dom tjoa påväg till kravall och liknande, lite roligt ibland
    där vi bodde var det aldrig lugnt.man fick aldrig sova en hel natt utan att bli väkt.det finns fler som säger att det är lugnare på stångåstadensidan i ryd och där ni bor
  • Familjetrollet

läggen in länken jag skrev här på FL när vi fick nog av ryd
    www.familjeliv.se/Forum-4-288/m44030446.html

här har barnen jättebra kompisar som inte pratar fula ord,hånar andra.vi får sova hela nätter utan att bli väkta.man kan släppa ut barnen ut att vara rädd för att de ska bli kränkta osv.

vi bodde även i detta hus för 7 år sedan och då var denna gård den bästa gården då oxå.

Svar på tråden vi i linköping 1