• bengke

Ska barn lära sig att följa regler?

Själv tycker jag det är väldigt viktigt att barn lär sig att ifrågasätta regler, De regler som man antingen har kommit överrens om i en grupp eller som de vuxna kan motivera väl ska följas, men jag tycker inte man ska lära barn att göra som de vuxna säger "bara för att det är så". Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-15 09:47
    www.familjeliv.se/Forum-5-109/m46926421.html

Det var tåden ovan som fick mig at starta denhär tråden. I korthet handlar det om att lågstadieflickor måste ha baddräkt (inte badbyxor) i simhallen. Den 7-åriga flickan villa ha badbrallor och mamman stöttade henne i det. I tråden förekom åsikten att flickan skulle gilla läget och ta på sig baddräkt, så var regeln och det ska man anpassa sig efter. Jag var mest nyfiken på om det var en utbredd uppfattning.

• Svar på tråden Ska barn lära sig att följa regler?
  • sakoline
    Bonanza skrev 2009-09-13 01:22:20 följande:
     Fast vi verkar inte riktigt leva i samma värld i övrigt heller så.
    :) Vet du, det tror inte jag heller...
  • Danitra
    mamman2008 skrev 2009-09-13 01:19:58 följande:
    JAG VILL skydda mitt barn från att förfrysa öron och fingrar därför så är det så att mina barn ska ha mössa och vantar vintertid... jag har andra viktigare saker att göra än att sitta på akuten med nedkylda barn eller vara hemma med sjukt barn! JAG VILL altså skydda mina barn från kyla och därför gör jag på det här viset.. Kan slå vad om att mina barn har varit mindre sjuka än dina... och VARFÖR? Jo för att jag har regler och jag skyddar mina barn från både uv strålar och kyla!
    Om mitt barn skulle ha ett handikapp eller sjukdom som gjorde att han inte kunde känna kyla så skulle jag givetvis tvinga honom att ha på sig vantar och mössa.
    Nu är han fullt kapabel till att känna när han fryser och vi har därmed aldrig varit på akuten pga nedkylning och det var över ett år sedan han hade feber senast.
  • MysTic PrincesS
    maadicken skrev 2009-09-13 01:20:52 följande:
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-13 01:04:43 fölBarn mår bra .av regler . Fasta rutiner, fast regler och rutiner är väl inte samma sak? i alla fall inte hemma hos oss.
    Regler är en sak, rutiner en annan.

Bara för sakens skull, jag skrev ej det inlägget, men det ser ut som det?
    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Hägris
    Bonanza skrev 2009-09-13 01:22:20 följande:
    Mina barn måste vara jävligt unika som klarar av att själva inse att det är skönt med mössa när det är kallt ute. Sen undrar jag lite smått i vilken del av Sverige du bor, om du behöver åka in till akuten med nedkylda barn för att de inte har haft mössa på sig. Fast vi verkar inte riktigt leva i samma värld i övrigt heller så.
    det SKULLE VI FAKTISKT BAHÖVA, DET KAN VARA -35 GRADER MED BLÅST HÄR PÅ VINTERN.

Någon på dagis resonerade som du ang, vantar förra vintern med resultatet att min då 2 åring grät hela vägen hem för att hon hade så ont i sina små frusna händer.

Barn SKA ha vantar och mössa när det är vinter!
    Nåt kul, fyndigt och smart!
  • Senap
    siamusen skrev 2009-09-13 01:24:01 följande:
    Spelar det nagon roll vems barn som varit sjukt mest? Handlar fortfarande inte om vem som haft mössa pa sig för man blir inte sjuk av att inte ha mössa pa sig om man inte är nedkyld.
    Annars kan jag nog anmäla mig där. Sonen verkar vara öronbarn och har varit mycket sjuk i öroninflammationer - trots mössa.
    För man blir (återigen) inte sjuk av nedkylning utan pga andra faktorer.
    My sugar is raw
  • Bonanza
    Shoegirl skrev 2009-09-13 01:30:08 följande:
    Annars kan jag nog anmäla mig där. Sonen verkar vara öronbarn och har varit mycket sjuk i öroninflammationer - trots mössa. För man blir (återigen) inte sjuk av nedkylning utan pga andra faktorer.
    Vanvård!
  • Veladis
    Hägris skrev 2009-09-13 01:29:51 följande:
    det SKULLE VI FAKTISKT BAHÖVA, DET KAN VARA -35 GRADER MED BLÅST HÄR PÅ VINTERN.Någon på dagis resonerade som du ang, vantar förra vintern med resultatet att min då 2 åring grät hela vägen hem för att hon hade så ont i sina små frusna händer. Barn SKA ha vantar och mössa när det är vinter!
    Om barnet gråter och uppenbarligen fryser - så kan man ju defintivt argumentera för vantar. Men att tvinga på ett barn som INTE fryser vantar "bara för att" är övertramp. Barn är olika, även när det gäller värmereglering och behov av kläder.
  • Danitra
    det SKULLE VI FAKTISKT BAHÖVA, DET KAN VARA -35 GRADER MED BLÅST HÄR PÅ VINTERN. Någon på dagis resonerade som du ang, vantar förra vintern med resultatet att min då 2 åring grät hela vägen hem för att hon hade så ont i sina små frusna händer. Barn SKA ha vantar och mössa när det är vinter!
    Det som är viktigt är ju att om barnet inte vill ha vantar så måste man ju kolla till barnet då och då för att se om händerna blivit för kalla. (Dom gånger som temperaturen antyder detta men barnet inte själv kommit på det - har bara hänt mig en gång) Barn kan ju glömma bort sig i leken.
    Men mer än en gång så har min son varit alldeles lagom varm utan mössa trots att det har varit vinter. Han har alltså varit mer kompetent att bedöma sin kroppstemperatur och därmed sin klädsel än jag.
  • mamman2008
    Veladis skrev 2009-09-13 01:15:34 följande:
    När barn förstår en regel kan de ocks ibland argumentera både för och emot den. Och ha koll på huroch när man kan göra undantag.Vi har som grundregel att vi äter vid köksbordet. En kväll tittade dottern på ett mycket intressant TV-program och ville äta sin kvällsmacka i soffan. ja sa först nej "du vet att vi äter i köket!" men hon argumenterade för sin sak och sa "Bara den här gången vill jag äta i soffan! Jag vet att du inte vill ha smulor i soffan, men jag ska vara försiktig och om det kommer smulor i soffan tar jag lilla dammsugare och suger upp dem direkt".På detta sätt visade hon att hon förstod regeln, visste varför den fanns och gav ett förslag på hur hon skulle lösa situationen om problem uppstod. Hon fick äta i soffan. Hon smulade inte en smula men dammsög ändå soffan efteråt. i fall att. Hon har inte haft behov av att äta i soffan efter det, inte bett elelr tjatat om det.Och nej, jag är inte städfanatiker, men jag gillar inte smulor i soffan...
    Och det programmet var bollibompa antar jag..... där blev du en låt gå förälder... vänta bara tills hon kommit underfund med att du släpper efter när hon säger att ett program är viktigt för henne.....
    om du annars har grundregeln att man äter vid köksbordet och sedan släpper på det så kommer det sluta med smulor i soffan och att dina barn aldrig sitter vid bordet.. men det är ju ditt eget val.. du skriver själv att du inte gillar smulor i soffa..

kan jämföras med att ja inte gillar att ha sjuka barn för det är slöseri med tid I ALLAFALL om jag har slarvat med vinterkläder på mitt barn!

Samma sak med att jag inte gillar att bli anklagad för allt bonanza har anklagat mig för i alla andra trådar och tyvärr du med för den delen.... och då ger jag igen med samma mynt!

Jag gillar inte att mina barn hoppar i soffan för då kan den gå sönder alternativt att barnen ramlar och slår sig därför är det en regel för oss...

Jag gillar inte att ungarna sitter och blänger på dumburken när de ska äta för det blir mat på golv och soffa då samt att de koncentrerar sig på teven och glömmer äta därför är det en regel...

När man går ut så har man kläder efter vädret annars får man stanna inne... man går inte naken ute eller för tunnt klädd så man blir sjuk, Hellre ett plagg för mycke än ett för lite. Oxå en regel hos oss.

Man uppför sig om man ska umgås med andra annars får man vara på sitt rum och bete sig illa... det är för att det inte blir trevlig stämmning om man är elak, ful i mun eller bara skriker och gapar för att man inte får som man vill. Det är en regel hos oss.

Man slår inte syskon eller andra folk för det är elakt, gör ont och är ett onormalt beteende. Slåss man får man inte vara med och leka.. vill man vara med någon så är man snäll... oxå en regel!

det finns en hög till med regler som helt enkelt hör till SUNT FÖRNUFT men det är mycket att skriva...
  • Bonanza
    det SKULLE VI FAKTISKT BAHÖVA, DET KAN VARA -35 GRADER MED BLÅST HÄR PÅ VINTERN. Någon på dagis resonerade som du ang, vantar förra vintern med resultatet att min då 2 åring grät hela vägen hem för att hon hade så ont i sina små frusna händer. Barn SKA ha vantar och mössa när det är vinter!
    Oj, var bor du?

Vad tråkigt att din tvååring fick ont.
Svar på tråden Ska barn lära sig att följa regler?