Veladis skrev 2009-09-13 01:15:34 följande:
När barn förstår en regel kan de ocks ibland argumentera både för och emot den. Och ha koll på huroch när man kan göra
undantag.Vi har som grundregel att vi äter vid köksbordet. En kväll tittade dottern på ett mycket intressant TV-program och ville äta sin kvällsmacka i soffan. ja sa först nej "du vet att vi äter i köket!" men hon argumenterade för sin sak och sa "Bara den här gången vill jag äta i soffan! Jag vet att du inte vill ha smulor i soffan, men jag ska vara försiktig och om det kommer smulor i soffan tar jag lilla dammsugare och suger upp dem direkt".På detta sätt visade hon att hon förstod regeln, visste varför den fanns och gav ett förslag på hur hon skulle lösa situationen om problem uppstod. Hon fick äta i soffan. Hon smulade inte en smula men dammsög ändå soffan efteråt. i fall att. Hon har inte haft behov av att äta i soffan efter det, inte bett elelr tjatat om det.Och nej, jag är inte städfanatiker, men jag gillar inte smulor i soffan...
Och det programmet var bollibompa antar jag..... där blev du en låt gå förälder... vänta bara tills hon kommit underfund med att du släpper efter när hon säger att ett program är viktigt för henne.....
om du annars har grundregeln att man äter vid köksbordet och sedan släpper på det så kommer det sluta med smulor i soffan och att dina barn aldrig sitter vid bordet.. men det är ju ditt eget val.. du skriver själv att du inte gillar smulor i soffa..
kan jämföras med att ja inte gillar att ha sjuka barn för det är slöseri med tid I ALLAFALL om jag har slarvat med vinterkläder på mitt barn!
Samma sak med att jag inte gillar att bli anklagad för allt bonanza har anklagat mig för i alla andra trådar och tyvärr du med för den delen.... och då ger jag igen med samma mynt!
Jag gillar inte att mina barn hoppar i soffan för då kan den gå sönder alternativt att barnen ramlar och slår sig därför är det en regel för oss...
Jag gillar inte att ungarna sitter och blänger på dumburken när de ska äta för det blir mat på golv och soffa då samt att de koncentrerar sig på teven och glömmer äta därför är det en regel...
När man går ut så har man kläder efter vädret annars får man stanna inne... man går inte naken ute eller för tunnt klädd så man blir sjuk, Hellre ett plagg för mycke än ett för lite. Oxå en regel hos oss.
Man uppför sig om man ska umgås med andra annars får man vara på sitt rum och bete sig illa... det är för att det inte blir trevlig stämmning om man är elak, ful i mun eller bara skriker och gapar för att man inte får som man vill. Det är en regel hos oss.
Man slår inte syskon eller andra folk för det är elakt, gör ont och är ett onormalt beteende. Slåss man får man inte vara med och leka.. vill man vara med någon så är man snäll... oxå en regel!
det finns en hög till med regler som helt enkelt hör till SUNT FÖRNUFT men det är mycket att skriva...