• bengke

    Ska barn lära sig att följa regler?

    Själv tycker jag det är väldigt viktigt att barn lär sig att ifrågasätta regler, De regler som man antingen har kommit överrens om i en grupp eller som de vuxna kan motivera väl ska följas, men jag tycker inte man ska lära barn att göra som de vuxna säger "bara för att det är så". Vad tycker ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-15 09:47
    www.familjeliv.se/Forum-5-109/m46926421.html

    Det var tåden ovan som fick mig at starta denhär tråden. I korthet handlar det om att lågstadieflickor måste ha baddräkt (inte badbyxor) i simhallen. Den 7-åriga flickan villa ha badbrallor och mamman stöttade henne i det. I tråden förekom åsikten att flickan skulle gilla läget och ta på sig baddräkt, så var regeln och det ska man anpassa sig efter. Jag var mest nyfiken på om det var en utbredd uppfattning.

  • Svar på tråden Ska barn lära sig att följa regler?
  • Hertha
    Danitrass skrev 2009-09-13 02:15:26 följande:
    Många sociologer har svarat på följande fråga: Hur kunde det som hände i Tyskland under 2:a världskriget ske?

    Jo, grunden låg i den väldigt auktoritära uppfostran som var standard. Fler generationer fick lära sig att blint lyda regler och order.

    Men det är ju bara en teori..
    Absolut och det här var ju en av anledningarna till att den svenska skolan reformerades. Problemet är bara det att många föräldrar idag inte klarar av balansgången mellan ifrågasättande, kritiskt tänkande och granskande samt normer och lagar.

    Mitt mål när jag jobbade som lärarare var att "lära" eleverna att tänka själva. Att inte köpa allt de såg, hörde och läste rakt av. Ytterst få av dem hade det med sig hemifrån. Nackdelen var att undervisningen tyvärr väldigt ofta fick stå tillbaka för "petitesser" pga av elever som istället ägnade sig åt att ifrågasätta vanligt hyfs, dvs att man måste räcka upp handen vid diskussioner för det funkar inte med 25 elever som ex skriker rakt ut, respektera andras åsikter (och det finns många ex här på FL att vissa aldrig lär sig det) eller inte lyssnar innan någon talat färdigt.

    Jag vill absolut att mina söner ska lära sig att tänka själva men vissa saker behöver vi inte ägna tid och kraft att tjafsa om och där ingår det bland annat att jag har sista ordet när det gäller kläder (den äldsta är snart 3,5), man har alltid säkerhetsbälte och man tvättar fingrarna innan och efter man har ätit. Istället kan vi "argumentera" om att cykla till Öppna förskolan, gräva i landet eller rita på sig själv.
  • Tygtiiger

    Intressant tråd det här, för dels får jag se hur andra resonerar och dels måste jag fundera igenom varför jag själv tycker som jag gör.

    Allmänt angående hyfs, regler, uppfostran osv - alla har väl som mål att ens barn ska bli någorlunda välfungerande, vänliga, trevliga och självständiga människor som kan försörja sig själva och leva med andra. Själv tror jag inte att man uppnår det genom att ha rigida regler och tukta sina barn tills de motståndslöst följer de regler som föräldrarna satt upp - då tror jag att man snarare lägger upp för att få barn som blir efterföljare á la nazityskland.
    Om man vill lära sina barn respekt och omtanke är väl det bästa att försöka möta dem med respekt och omtanke? Det innebär ju inte att man ska låta sina barn tillfredsställa sina omedelbara behov hela tiden, det är de inte så betjänta av. Min son är fyra och ett halvt och vi har haft förmånen att få en verbal och resonabel son, han går ofta att resonera med även i en konflikt (och om inte annat så går det oftast att resonera efteråt). Vi vuxna i familjen gör inte allting på samma sätt alla gånger (vi äter i soffan ibland, tex, för att ta ett exempel från tidigare i tråden) och därför kan vi inte kräva det av honom heller, men då resonerar vi om saken.

    Det allra mesta har jag vetorätt på för att jag anser att jag vet bättre om många saker, jag är äldre och har mer kunskap, bättre förmåga till impulskontroll och kan väga för- och nackdelar mot varandra över tid, vilket min son inte alls kan lika bra - det beror inte på uppfostran utan på att hans hjärna inte har växt färdigt. I vår uppfostran ingår ju att ÖVA på sådana saker så att han ska bli bättre på det, naturligtvis inom de ramar som biologin sätter (att tex förvänta sig att en stickrädd treåring ska ta en spruta NU glatt för att slippa bli sjuk SEDAN är lika orimligt som att förvänta sig att en ettåring ska spela tennis på korpnivå. Förmågan saknas.).

    Så vi försöker öva på så många beslut som möjligt - kläder är tex inget problem härhemma, om min son inte vill klä på sig så får han gå ut på loftgången och känna om det skulle vara behagligt att åka till dagis naken. Vi har ibland fått klä av honom eftersom han älskar varma kläder så till den grad att han kan vackla runt tydligt överhettad och envist hävda att mössan ska vara kvar på.

    Saskia hade intressanta frågor om vilka lagar jag tycker att min son kan bryta mot och om han isåfall ska fråga mig först. Ja du - nu är han som sagt fyra år så det är lite tidigt att planera för tonåren men när jag var i fjorton - femtonårsåldern var jag kapabel att föra ett etiskt resonemang och kunde utmärkt ifrågasätta regler och lagar. Min mamma var klok, hon lyssnade och ifrågasatte det jag sa, undrade hur jag skulle vilja ha det istället och visade på olika konsekvenser av beteenden. Om min son när han är sexton ansluter sig till AFA kommer det att bli ett jävla liv här hemma eftersom jag inte tycker om deras metoder eller värderingar - jag är övertygad demokrat och anser att våld mot andra inte ska få förekomma, att den som går maskerad i ett demonstrationståg per definition är en buse och idiot och liknande saker - det vill jag så klart ha överfört till honom. Om han blir kommunist blir jag besviken (för jag är inte det) men om han följer de demokratiska spelreglerna så får vi argumentera för våra respektive åsikter. Om han blir plogbillsaktivist och bryter sig in på JAS fabriker och förstör vapenfästen på flygplan så blir jag inte arg och skäms inte - det är en i grunden fredlig protest och det ingår att ta det straff som mäts ut i domstolen. Då följer han sitt samvete men försöker inte komma undan konsekvenserna. Det är schysst, tycker jag.

    Jag hoppas att han kommer att testa sina åsikter och planer på mig innan han sätter dem i verket under hela sin tonårstid, och gärna efteråt, men det hänger ju lite på hurdan JAG är, eller hur? Om jag bemöter honom så att han är övertygad om att jag är klok, pålitlig, trygg, vänlig, har goda grunder för mina åsikter och ställer upp kloka regler, då kommer han också att komma till mig för att diskutera INNAN han vill bryta mot de regler han stöter på som han ogillar.

    Just nu är han som sagt liten och då får han besluta utifrån sina förutsättningar. Om han har tillräckligt goda argument så ändrar vi oss, precis som jag förväntar mig att han ska ändra sig om jag har goda argument. Jag ser det inte som att vi "viker oss" - det handlar inte om absolut lydnad. Det handlar om att vi har ansvaret för hans hälsa och säkerhet likaväl som för hans känslomässiga välfärd, och det viker jag mig aldrig ifrån. Att äta i soffan då och då för att man har goda skäl till det står inte i konflikt med resten

  • Danitra

    TygTiger: Kloka tankar som vanligt och jag håller med. Men jag har EN invändning:


    Alla som maskerar sig i demonstrationståg gör det inte pga av kriminella intentioner utan pga att motdemonstranter (ofta nynazistiska) fotar och videofilmar för att sedan hitta identiteten hos demonstranten och "hälsa på" vid ett senare tillfälle.
  • Saskia

    Tygtiger - ska jag tolka det som att du inte vill att din son ska välja vilka lagar och regler han vill följa förrens han är tonåring?

  • Tygtiiger
    Saskia skrev 2009-09-13 15:17:18 följande:
    Tygtiger - ska jag tolka det som att du inte vill att din son ska välja vilka lagar och regler han vill följa förrens han är tonåring?
    Jag tror inte att han är kapabel att göra det valet förrän i tonåren. Innan dess kommer han såklart att bryta mot ett antal regler, både motiverat och omotiverat ("trotsåldern" tar ju inte slut när man fyller tre), och jag ser egentligen inget stort fel i det - det är ju så han lär sig vilka regler som är viktigast och hur man argumenterar för sin sak. I skolan kan han stöta på en del regler som han upprörs över om han har otur, och då hoppas jag att han protesterar. Men jag hoppas också att han GENOM ATT HA RESONERAT KRING VÅRA REGLER kommer att ha en förståelse för att det är självklart enklare om alla sitter på sin plats och räcker upp handen innan de talar. Och, för att ta ett extremt exempel, att han förstår att man självklart bryter mot de reglerna om man tex ser att det brinner i gardinen.

    Danitrass: jo, sant. Men min högst personliga erfarenhet är att de flesta som maskerar sig gör det för att kunna panga rutor och kasta sten i lugn och ro, och skyller på att de heeeemska nynassarna fotar dem annars.
  • Danitra

    TygTiger: Ok. Min erfarenhet är den motsatta. Jag umgicks med många politiskt engagerade ungdomar under min gymnasietid och ingen av dom smällde några rutor trots att dom täckte sitt ansikte under demonstrationer. 


    Det enda som någon hade sönder var en kamera som en nazist hade fotat med.
  • Saskia
    Tygtiiger skrev 2009-09-13 15:39:59 följande:
    Jag tror inte att han är kapabel att göra det valet förrän i tonåren. Innan dess kommer han såklart att bryta mot ett antal regler, både motiverat och omotiverat ("trotsåldern" tar ju inte slut när man fyller tre), och jag ser egentligen inget stort fel i det - det är ju så han lär sig vilka regler som är viktigast och hur man argumenterar för sin sak. I skolan kan han stöta på en del regler som han upprörs över om han har otur, och då hoppas jag att han protesterar. Men jag hoppas också att han GENOM ATT HA RESONERAT KRING VÅRA REGLER kommer att ha en förståelse för att det är självklart enklare om alla sitter på sin plats och räcker upp handen innan de talar. Och, för att ta ett extremt exempel, att han förstår att man självklart bryter mot de reglerna om man tex ser att det brinner i gardinen. Danitrass: jo, sant. Men min högst personliga erfarenhet är att de flesta som maskerar sig gör det för att kunna panga rutor och kasta sten i lugn och ro, och skyller på att de heeeemska nynassarna fotar dem annars.
    Ja men dåså, han ska alltså fråga dig först om det är ok att bryta mot en regel. Låter vettigt för en 4 åring.
  • Tygtiiger
    Saskia skrev 2009-09-13 15:58:22 följande:
    Ja men dåså, han ska alltså fråga dig först om det är ok att bryta mot en regel. Låter vettigt för en 4 åring.
    DEN regeln kan jag säga att han bryter mot dagligen och stundligen! Om han medvetet vill ändra på något här hemma, tex att man bara får spela tvspel på söndagar, eller vill äta i soffan eller sängen, så får han diskutera det med oss, och det gör han.

    Men de flesta gånger han bryter mot regler så resulterar det i hederlig gammaldags konflikt, som nyss, när han istället för att svara står och gör grimaser.
  • Saskia
    Tygtiiger skrev 2009-09-13 15:59:59 följande:
    DEN regeln kan jag säga att han bryter mot dagligen och stundligen! Om han medvetet vill ändra på något här hemma, tex att man bara får spela tvspel på söndagar, eller vill äta i soffan eller sängen, så får han diskutera det med oss, och det gör han. Men de flesta gånger han bryter mot regler så resulterar det i hederlig gammaldags konflikt, som nyss, när han istället för att svara står och gör grimaser.
    Vi försöker att inte ha så många regler. Det tror jag underlättar.
  • Veladis
    Saskia skrev 2009-09-13 16:32:05 följande:
    Vi försöker att inte ha så många regler. Det tror jag underlättar.
    Det är ju en del av kärnan. Det finns ingen anledning att ha en massa regler i onödan, bara för att barn ska lyda och lära sig veta hut.
Svar på tråden Ska barn lära sig att följa regler?