• MysTic PrincesS

    Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!

    Min son som snart blir 3 år höll på att kvävas idag av en guldtia! Vart han hittade den vet jag ej, men han hade den iaf och hade stoppat den i munnen, strax innan jag skulle byta blöja. När jag la honom ner så började han gräva i munnen och harkla/hosta. Sen fick han ingen luft alls! I länken nedan så visas det hur man ska göra, har memorerat detta sen innan enbart för ifalliatt och det är jag idag rent ut sagt jävligt glad för! Jag lyfte honom som på bilden för barn över 1 år och dunkade i ryggen och ut kom pengen. Han grät sen och hostade + lite kräk. Och jag fick ingen panik alls under eller efter.

    Spara länken, kolla på den, memorera, för man vet aldrig när man kan behöva kunskapen. Även om ditt/dina barn kanske aldrig behöver räddas, så kanske du kan rädda ett annat barn.

    http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=32606

    Det tog lite drygt 1 minut från det att han satte den i halsen tills den var ute, men den kom ut


    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-07 13:31
    Tack till alla som delat med sig av liknande situationer, det trillar en och annan tår, men mycket beror nog på att man vet hur det hade kunnat sluta för oss alla om vi inte kunnat hjälpa eller fått hjälp av nån som vet. Prata med erat BVC om det finns kurser, kolla med kommun eller räddningstjänst om de har kurser i livräddning. Uppdatera er ofta. En olycka händer så lätt och bättre att vara så förberedd man kan än inte alls. Jag hoppas min och andras upplevelser kan bidra till att ev rädda ett liv.
  • Svar på tråden Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!
  • Hejpådig

    min tvååriga dotter var nära att kvävas i februari av en stor bit kyckling. tack vare att jag lärt mig hur man gör, fick vi till slut ut den, hade 112 i luren då men vi klarade oss själva....har aldrig varit med om något så hemskt.

    skönt att det slutade väl ts! för oss båda =)

    kan tillägga att leksaker är mycket värre att sätta i halsen än mat- det är stumma ting o sätter sig värre.

  • norgesessan

    Jag hade med dottern på kursen...gick hur bra som hälst..(två träffar, 3.5 timme eller något...Var själv med henne på första, hennes farmor var med andra...hon var bara ett par månader då).


    Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • MysTic PrincesS
    snillis skrev 2009-09-07 13:19:55 följande:
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-07 12:43:51 följande: Jag vet, jag vet.Men jag har verkligen värsta nojan över just detta.Och som grädde på moset är det en av mina kollegor som förlorade sin son, då 1,5 år, på just det sättet.
    Usch

    Jag förstår din noja över det, bara tanken på att det kan hända och vad det kan sluta med kan få den starkaste att bryta ihop. Men om man lär sig hur och vad man kan och ska göra innan, så minskar man lite på risken att det ska sluta illa.

    Men spara iaf länken och läs och titta när du känner att du är redo för det eller kolla upp eventuella kurser, där du praktiskt kan öva.
    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • thecarseatlady

    Oj, så skönt att det slutade lyckligt för er TS! :o)

    Tackar så mycket för länken! Lägger den genast till mina favoriter. Jag har nog läst på innan också, men det är nästan bättre att se det på film. Och så behöver man "uppdatera" sig med jämna mellanrum för att inte glömma...

  • enny signatur

    Sorry men jag förstår inte issuen. Har ni inte lärt er hur man gör innan ni fått barn?

    Jag tycker snarare folk verkar rätt hysteriska kring det hela. Jätte bra att du visste hur du skulle göra ts men jag ser inte det som någon jätte bedrift utan snarare vanligt folkvett.

  • MysTic PrincesS
    enny signatur skrev 2009-09-07 14:38:58 följande:
    Sorry men jag förstår inte issuen. Har ni inte lärt er hur man gör innan ni fått barn? Jag tycker snarare folk verkar rätt hysteriska kring det hela. Jätte bra att du visste hur du skulle göra ts men jag ser inte det som någon jätte bedrift utan snarare vanligt folkvett.
    Nej alla har inte fått möjligheten eller vetskapen om det innan. Hysteriska?

    Jag bidrar till att sprida folkvett isf men jag tror de flesta har vett, men en påminnelse om vad som kan hända är aldrig fel i dessa situationer. Och hur man kan göra för att hjälpa.

    Nu iväg och hämta prinsen på dagis
    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Mollie77
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-06 23:55:12 följande:
    Min son som snart blir 3 år höll på att kvävas idag av en guldtia! Vart han hittade den vet jag ej, men han hade den iaf och hade stoppat den i munnen, strax innan jag skulle byta blöja. När jag la honom ner så började han gräva i munnen och harkla/hosta. Sen fick han ingen luft alls! I länken nedan så visas det hur man ska göra, har memorerat detta sen innan enbart för ifalliatt och det är jag idag rent ut sagt jävligt glad för! Jag lyfte honom som på bilden för barn över 1 år och dunkade i ryggen och ut kom pengen. Han grät sen och hostade + lite kräk. Och jag fick ingen panik alls under eller efter.Spara länken, kolla på den, memorera, för man vet aldrig när man kan behöva kunskapen. Även om ditt/dina barn kanske aldrig behöver räddas, så kanske du kan rädda ett annat barn.www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=32606Det tog lite drygt 1 minut från det att han satte den i halsen tills den var ute, men den kom ut TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-07 13:31Tack till alla som delat med sig av liknande situationer, det trillar en och annan tår, men mycket beror nog på att man vet hur det hade kunnat sluta för oss alla om vi inte kunnat hjälpa eller fått hjälp av nån som vet. Prata med erat BVC om det finns kurser, kolla med kommun eller räddningstjänst om de har kurser i livräddning. Uppdatera er ofta. En olycka händer så lätt och bättre att vara så förberedd man kan än inte alls. Jag hoppas min och andras upplevelser kan bidra till att ev rädda ett liv.
    Tack för att du delar med dig o påminner om vad som faktiskt kan hända...skönt att ditt barn mår bra o att denne har en så handlingaktig mamma{#lang_emotions_flower}
    Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • Lussekatten87

    Min son satte en bit Mariekex i halsen när han var ca 14 månader.
    Han blev helt plötsligt tyst,kunde knappt kippa efter luft,han började bli blå och jag gjorde så gott jag kunde av det jag lärt mig på BVC.Han hostade upp biten,men alla vi tre var chockade.Vi trodde vi skulle förlora honom!Det pågick i ca 20 sek att han inte andades.
    Efter det har han inte fått mer av dessa hemska kex förrns nu(20 mån).


    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • clembke

    Jag och min sambo gick en kurs i första hjälpen/ABC-kurs för barn i våras. Mest för att vi vill veta hur man ska göra om olyckan är framme (fick barn i nov-08).
    Jag blev förundrad över hur hårt man skulle slå o trycka. Trodde aldrig att man skulle det så hårt, hade ju aldrig vågat göra det. Men nu när man har testat på dockor o sett o lärt sig hur man ska göra så vet man, man ska inte trycka o slå löst utan lite hårdade.
    Tycker att det är en kurs som alla borde gå eller BVC ha. Det är nåt man kan ha nytta av hela livet. Jag kommer gå om kursen senare bara för att ha det kvar i minnet hur man ska göra.

  • Lussekatten87
    clembke skrev 2009-09-07 16:30:48 följande:
    Jag och min sambo gick en kurs i första hjälpen/ABC-kurs för barn i våras. Mest för att vi vill veta hur man ska göra om olyckan är framme (fick barn i nov-08).Jag blev förundrad över hur hårt man skulle slå o trycka. Trodde aldrig att man skulle det så hårt, hade ju aldrig vågat göra det. Men nu när man har testat på dockor o sett o lärt sig hur man ska göra så vet man, man ska inte trycka o slå löst utan lite hårdade. Tycker att det är en kurs som alla borde gå eller BVC ha. Det är nåt man kan ha nytta av hela livet. Jag kommer gå om kursen senare bara för att ha det kvar i minnet hur man ska göra.
    När jag fick lära mig det var jag den enda av 6 mammor som klarade av att få upp klossen ur dockan för ingen annan vågade snärta så hårt!Så alla sa att min son kunde känna sig trygg
    Man måste våga,annars kan man inte rädda livet på barnet..
    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!