• TyskMamma

Ni som fastar

hjälp mig!
    Jag är såååå..... hungrig! Allting frestar!
    Hur gör ni inbitna fastande för att stå emot när ni känner att hungern tär?
    Kan ni ge några tips till en utsvulten nybörjare?

• Svar på tråden Ni som fastar
  • Jmia
    Melike skrev 2009-09-08 22:52:26 följande:
    jmia kan inte du ta den medicinen till frukosten? savur??? för visst blir din fasta bruten om du nu tvunget måste ta din medicin den tiden, vad jag vet behöver du inte fasta om du tar medicin, men måste då mata fattiga under ramadan... men om du nu verkligen ändå vill fasta får vi hoppas att allah godkänner den det är som du säger avsikten som räknas.
    Jag måste medicinera helst på morgonen, det kan jag inte ändra på Givetvis är det avsikten som spelar roll, iallafall enligt mig. Sen finns det kanske nån faste-expert som anser nåt annat men, men..
    Men visst var detta en intressant fråga. Kanske någon annan som vet mer än du och jag om saken?
  • Regndroppe

Ett tips är att fundera på varför man fastar?
    För att utan avsikt och utan mål är det svårt. Fasta är inte bara att avstå från mat och dryck. det är mycket mer än så. Försök att alltid att åminnas Gud.
    Kolla gärna min ramadan blogg:
    www.regndroppe.me/index.php/category/min-ramadan-blogg/

• castillo
    oOHalalOo skrev 2009-09-08 11:18:59 följande:
    TyskMammaSaargr är absolut inne på rätt spår som jag ser det. Bön och åkallan till Allah (swt) är något av stor vikt. Att visa att du vill göra Hans vilja, be Honom att acceptera din fasta och din strävan osv. Sen rent praktiskt, låt bli köket. Har man barn som äter, ja det kan vara svårt förstås, för då måste man dit. Men försök att när du själv får äta på kvällen att förbereda så mycket som möjligt för nästkommande dag för den eller de som äter i ditt hushåll, så du inte behöver frestas av aromiska dofter när du tillagar mat. Så förebered i största möjliga mån och i så fall att det bara sen snabbt går att värma på. För min del gjorde jag så tidigare, nu har jag ju fastat rätt många gånger så alhamdulillah klarar av att både laga mat och baka fast jag fastar. Men jag gjorde så att jag 'stängde köket'. Plockade undan allt, diskade bort all disk och rena fina bänkar med ingenting 'lockande' som stod framme. Det hjälpte lite i alla fall tyckte jag. Hoppas det kommer att gå bättre för dig, och se det som en prövning att du testas när du fastar. Efter regn kommer sol brukar man säga.
    salam,

ja vist kan man vara heltolika.
    när jag fastar så älskar jag att både baka och laga mat länge. tycker att det håller mig bra syselsatt och tiden går fort.
    har inga hälst problem eller känner mig frestad och blir mer hungrig. snarare tvärt om.
    första dagen jag fasta så laga jag mat halva agen och bakade allt möjligt .

Men ett annat tips är att man vilar sig om man känner att man är jätte hungrig och frestad av allt då man inte gör av med så mycket energi och bir mer hungrig.
  • castillo
    Jmia skrev 2009-09-08 16:10:56 följande:
    Jag har nog aldrig svalt tandkräm i hela mitt liv... så jag kan inte svara på den frågan men fann den lite udda. Händer det ofta? Kan säga att såvitt jag vet är det avsikten som är den absolut viktigaste. Jag tar t ex medicin varje morgon, det måste jag göra med en klunk vatten. Jag ser inte min fasta som bruten.
    jag har läst att man får inte svälja mediciner eller tableter under fastan,. har tyvär ingen källa på det . men skulle vilja veta vart du har hört motsatsen .
  • Jmia
    castillo skrev 2009-09-10 03:06:17 följande:
    jag har läst att man får inte svälja mediciner eller tableter under fastan,. har tyvär ingen källa på det . men skulle vilja veta vart du har hört motsatsen .
    Skulle snarare vilja höra vart du hört motsatsen. Hälsan går före fastan, men som sagt jag ser inte min fasta som bruten.
    Fråga din man?
  • petrina

as-salamu akeykum (hej hej) till frågan om tandkrämen så är inte din fasta bruten, du svalde inte med mening. (har tyvärr inte i minne vart det finns bevis för detta)

sen något underbart att höra det är att om du råkar äta eller dricka alltså du glömmer att du fastar så är maten/drycken något gud ger dig!

(men om du kommer ihåg att du fastar och har något i munnen måste du spotta ut detta. )

att smaka av maten och tugga maten till småbarn utan att svälja är ok.

www.darulhadith.com/fiqh/index.html

på denna sida hittar man mycket och det finns källor till allt vad jag vet!

kram må allah underlätta och acceptera er fasta ameen

• Dilong
    Jmia skrev 2009-09-08 23:11:01 följande:
    Jag måste medicinera helst på morgonen, det kan jag inte ändra på
    Det beror nog på att läkemedlet verkar bäst på fastande mage, då man normalt inte äter på natten.
    Alltså kan du ta pillret när du vill under dygnet! (kolla med läkaren för säkerhets skull, eller titta själv i FASS: www.fass.se/LIF/home/index.jsp
  • Jmia
    Dilong skrev 2009-09-10 03:40:34 följande:
    Det beror nog på att läkemedlet verkar bäst på fastande mage, då man normalt inte äter på natten. Alltså kan du ta pillret när du vill under dygnet! (kolla med läkaren för säkerhets skull, eller titta själv i FASS: www.fass.se/LIF/home/index.jsp
    Intressant.
  • Dilong
    Jmia skrev 2009-09-10 03:42:21 följande:
    Intressant.
    Tänk bara på att vissa läkemedel är tänkta att verka under dagen, de kanske inte ens gör någon nytta då man sover. Som sagt, kolla med just ditt läkemedel.
  • petrina

hejsan hej igen, läste lite och den sidan jag va på tyckte att tandkräm om de kommer i magen så bryter det fastan...

så jag är en stor ? när det kommer till denna fråga.

ps. vet att min man inte använder tandkräm under ramadan och han gör det bara för att minska risken att bryta fastan.

så hoppas du hittar ditt svar angående allt gällande ramadan

natti natti

Svar på tråden Ni som fastar