• TyskMamma

Ni som fastar

hjälp mig!
    Jag är såååå..... hungrig! Allting frestar!
    Hur gör ni inbitna fastande för att stå emot när ni känner att hungern tär?
    Kan ni ge några tips till en utsvulten nybörjare?

• Svar på tråden Ni som fastar
  • castillo
    Jmia skrev 2009-09-10 13:59:24 följande:
    Menade inget nedvärderande ukhti, men vad jag erfarit brukar du ju hänvisa till din man alltså kändes det inte alltför dumt att ställa frågan på detta vis. Jag tycker du borde leva som du lär i det här fallet. Jag behöver inte förklara min medicinering för dig eller någon annan på FL.
    sen får du juh ursäkta min man då.
    att han faktist är en god muslim tack vare gud att han försöker läsa sin fru allt om islam han kan. eftersom det är endå hans plikt att lära sin fru islam.

Sen att jag frågar min man är att han oftas kan citaten(tack vare gud) från koranen på arabiska och han översätter dem till svenska eller säger vart i koranen jag kan hitta dem . och jag älskar att lära mig om islam och jag har inga muslimska kompisar förutom en och hon är bortrest just nu så kan inte fråga henne så jag frågar oftas min man, antingen så svarar han med citat från koranen eller ibland händer det att han har ingen kunskap om det och säger hur han har hört men han vet inte om det är helt sant så jag får forska mer om det.
    men det finns inget fel i min passion till islam att jag frågar flera gånger per dag om isalm och om sådant jag har hört och jag har läst om för att få mer kunskap. Nej för det är våran pikt som muslimer att söka kunskap.

Men du värkar juh ha problem med att jag ibland säger min man har sagt eller förklarat för mig på det hära sättet. Han är just nu den enda lärda inom islam som jag kan fråga vardagligen om islamska frågor.
  • The straight way

Mommie

Det är utan tvekan ett påbud i islam att ge sina syskon råd. Profeten saw sade "Islam är att ge råd" men när det känns att den andra som man försöker ge råd till uppfattar det som något nedvärderande så skall man avstå från att ge honom/henne dessa råd. Man ska liksom känna på pulsen först och se om personen är verkligen redo att ta till sig råd eller inte. Vad jag kan se är att Jmia missuppfattade detta om fastan och trodde att en klunk vatten för att svälja tabletten inte avbryter fastan. Enligt Allah är det hennes avsikt som hon blir belönad för, det är avsikterna som räknas. Så vad jag kan se är att de dagar hon fastat hela dessa dagar som hon intog vatten för att svälja sin medicin är fulla dagar och hon behöver inte ta igen dem.

Märker du att dina syskon inte vill ta till sig dina råd eller missförstår din avsikt är det bäst att göra det privat. Alla gillar inte att få råd inför andra.

• The straight way
    castillo skrev 2009-09-11 00:30:11 följande:
    Men du värkar juh ha problem med att jag ibland säger min man har sagt eller förklarat för mig på det hära sättet. Han är just nu den enda lärda inom islam som jag kan fråga vardagligen om islamska frågor.
    Jag tror nog att det är bäst man refererar till koranen och sunnah när man diskuterar islam. Jag irriterar mig också när jag hör ett argument och när jag frågar efter källan hör jag "min man/hustru sade det". Det är mer säkert att citera koranverser, hadither eller de lärdas uttalande än att säga att det är ens partner som sagt det.
  • castillo

The straight way skrev 2009-09-11 00:31:02 följande:

MommieDet är utan tvekan ett påbud i islam att ge sina syskon råd. Profeten saw sade "Islam är att ge råd" men när det känns att den andra som man försöker ge råd till uppfattar det som något nedvärderande så skall man avstå från att ge honom/henne dessa råd. Man ska liksom känna på pulsen först och se om personen är verkligen redo att ta till sig råd eller inte. Vad jag kan se är att Jmia missuppfattade detta om fastan och trodde att en klunk vatten för att svälja tabletten inte avbryter fastan. Enligt Allah är det hennes avsikt som hon blir belönad för, det är avsikterna som räknas. Så vad jag kan se är att de dagar hon fastat hela dessa dagar som hon intog vatten för att svälja sin medicin är fulla dagar och hon behöver inte ta igen dem. Märker du att dina syskon inte vill ta till sig dina råd eller missförstår din avsikt är det bäst att göra det privat. Alla gillar inte att få råd inför andra.
    jag käne mig väldigt dåligt bemöt då jag skrev så här.

jag har läst att man får inte svälja mediciner eller tableter under fastan,. har tyvär ingen källa på det . men skulle vilja veta vart du har hört motsatsen .

hon skriver till ts att hon anser att det inte är att brytta fastan genom att drika lite vatten till sina mediciner när hon fastar.
    jag vill ha källa på det då jag har hört motsattsen.
    hon kan inte ge råd om islam om saker hon anser kanske vara rätt.
    hon måste veta skilnaden mellan fakta och anse själv i sina påhittningar.

jag har inte skrivit till henne på ett fel eller otrevligt sätt. men hon gav ett nervärderande svar och inte heller gav hon källa på sina råd om isalm.
    när jag skrev till henne att jag inte tyckte det va ok me hennes svar att det va ett fel sätt att svara en syster så får jag ett enu väre svar av henne.

ni får ursäkta mina fel. inte va det min mening att värka okänslig eller behandla henne fel.
    men jag tycker bara att jag behöver säga till henne att hennes beteende inte är ok ,
    jag försöker inte skäma ut henne. hennes beteende har hon redan lagt ut heöt offentligt. jag bara vill att hon ska inte göra fel .
    precis som jag vill att andra ska rätta mig när jag gör fel. jag tar det itne negativt när andra rättar mig. jag tar emot det och blir snarare glad av att andra bryr sig och rättar mig. skulle man inte bry sig om sina medmänniskor skulle man inte rätta emnär man ser dem göra fel.
  • castillo

ursäkta. jag har läst igenom mina inlägg och ser att jag låter väldigt argeller irriterad . Vill bara säga att jag inte är det. jag är hur lugn som helst.
    men att skriva på datan är svårt då tonen kan bli helt fel en det man igentligen tänker.

men vill bara säga att jag är itne arg eller irroterad på någon .

hoppas att ni inte har tagit illa upp

• castillo

The straight way skrev 2009-09-11 00:35:09 följande:

Jag tror nog att det är bäst man refererar till koranen och sunnah när man diskuterar islam. Jag irriterar mig också när jag hör ett argument och när jag frågar efter källan hör jag "min man/hustru sade det". Det är mer säkert att citera koranverser, hadither eller de lärdas uttalande än att säga att det är ens partner som sagt det.
    ja det är helt sant.
    oftast sitter jag vid datan när inte han är hemma så kan inte fråga han direkt hur ctatet va och sen översätta det till svenska.

men inte heller sitter jag och oftas andävnder mig av att min man sa eller jag har hört. många gånger har jag läst sj men har svårt att hitta citaten . och tyvär så har jag iinte hunit lära mig citaten sj utantill . Men inshaallah så med tiden kommer jag att bli bättre och lära mig mer och kanske kunna många citat från koranen utan till.
  • Jmia
    castillo skrev 2009-09-11 00:22:59 följande:
    Du menade inte nervärderande . Men endå så va u tvungen att kommentera på ett nervärderande sätt. aja. jag har inte tid att ens argumentera ditt dåliga beteende. Du värkar inte följa det man ska när det gäller fastan. för inte heller nervärderar man eller kommer med onädiga eller provoserande komentarer när man fastar. man ska ha ett gott uppförande. om du inte vill ha några kommentarer angende din medicin . eller att du inte vill ha komentarer som att det är att bryta fastan när man sväljer mediciner och specielt när man gör det med vaten under fastan så varför ens nämner du att du tar mediciner??. det du sitter och lär å ts är att det ärhelt ok att svälja mediciner med lite vatten fast man fastar . fast att drika vatten under fastan är att bryta fastan .,. att ta mediciner oralt eller analt är att bryta fastan. det är fullt att ljuga om isalm.
    Som sagt, trist att du uppfattade mig som nedvärderande. Var inte menat så.

Jag nämnde medicinen som en liten parallell till ts som frågade om tandkräm. Då det är avsikten som är viktig tog jag exemplet med min medicin, visserligen är det en viss skillnad där men ändå.

Du borde dra in taggarna lite, det är inte okej att anklaga mig för att ljuga om islam. Jag har inte på ett enda ställe påstått att det är okej enligt islam att "dricka vatten" när man fastar.
  • Jmia
    The straight way skrev 2009-09-11 00:23:07 följande:
    Visst känns det trist men alhamdulillah så har man tillåtelse. Ta igen den under vinter så blir det mindre timmar fastande, spelar ingen roll vilka dagar bara du tar igen de dagar du missade.
    That´s the plan {#lang_emotions_wink}
  • Jmia
    castillo skrev 2009-09-11 00:30:11 följande:
    sen får du juh ursäkta min man då. att han faktist är en god muslim tack vare gud att han försöker läsa sin fru allt om islam han kan. eftersom det är endå hans plikt att lära sin fru islam. Sen att jag frågar min man är att han oftas kan citaten(tack vare gud) från koranen på arabiska och han översätter dem till svenska eller säger vart i koranen jag kan hitta dem . och jag älskar att lära mig om islam och jag har inga muslimska kompisar förutom en och hon är bortrest just nu så kan inte fråga henne så jag frågar oftas min man, antingen så svarar han med citat från koranen eller ibland händer det att han har ingen kunskap om det och säger hur han har hört men han vet inte om det är helt sant så jag får forska mer om det. men det finns inget fel i min passion till islam att jag frågar flera gånger per dag om isalm och om sådant jag har hört och jag har läst om för att få mer kunskap. Nej för det är våran pikt som muslimer att söka kunskap. Men du värkar juh ha problem med att jag ibland säger min man har sagt eller förklarat för mig på det hära sättet. Han är just nu den enda lärda inom islam som jag kan fråga vardagligen om islamska frågor.
    Mommii, ta det lite lugnt. Hetsa inte upp dig under fastan. Självklart bra att du frågar din man om saker och ting. Vi har alla frågor vi söker svar på, inget fel i det.
  • Jmia
    The straight way skrev 2009-09-11 00:35:09 följande:
    Precis.. Tydligen var det en öm tå och det får man ju då respektera. Det är alltid okej att fråga, vem som helst, men det är ju aldrig någonsin fel att kontrollera faktan för är det något som är viktigt när man diskuterar islam så är det att vara källkritisk då allt ju bygger på sunna och koranen (givetvis).
    Det är synd när man misstolkat eller missförstått saker, det är allt jag menar. Men alla begår vi våra misstag.
  • Jmia
    castillo skrev 2009-09-11 00:43:11 följande:
    hon skriver till ts att hon anser att det inte är att brytta fastan genom att drika lite vatten till sina mediciner när hon fastar. jag vill ha källa på det då jag har hört motsattsen. hon kan inte ge råd om islam om saker hon anser kanske vara rätt. hon måste veta skilnaden mellan fakta och anse själv i sina påhittningar. jag har inte skrivit till henne på ett fel eller otrevligt sätt. men hon gav ett nervärderande svar och inte heller gav hon källa på sina råd om isalm. när jag skrev till henne att jag inte tyckte det va ok me hennes svar att det va ett fel sätt att svara en syster så får jag ett enu väre svar av henne. ni får ursäkta mina fel. inte va det min mening att värka okänslig eller behandla henne fel. men jag tycker bara att jag behöver säga till henne att hennes beteende inte är ok , jag försöker inte skäma ut henne. hennes beteende har hon redan lagt ut heöt offentligt. jag bara vill att hon ska inte göra fel . precis som jag vill att andra ska rätta mig när jag gör fel. jag tar det itne negativt när andra rättar mig. jag tar emot det och blir snarare glad av att andra bryr sig och rättar mig. skulle man inte bry sig om sina medmänniskor skulle man inte rätta emnär man ser dem göra fel.
    Mommii, jag är alltid noga med i mina inlägg att understryka när något är min personliga åsikt och när något är ur islams källor. Tyckte du inte att det framgick att min parallell till min medicin var min åsikt/mitt antagande (som jag skrev) är det beklagligt, men du går faktiskt för långt i ditt försök att läxa upp mig här.

Du ska inte se det som att jag gett ts några råd här, faktum är att jag inte har gett ts i denna tråd ett endaste råd utan mest småpratat lite.
    Så återigen, ta det lite piano är du snäll.

Du verkar väldigt upprörd och uppeldad, det är nog bra om du ägnar dig åt lite eftertanke innan du skriver mer. DET är ett råd i all välmening.
    Jag tänker bortse från allt ditt tjafs här om att skämma ut mig offentligt och allt vad du skrivit. Fastan kanske är svår för dig, eller så tar du ut dig på mig bara, vad vet jag.
  • The straight way

Jmia

Mommie skrev att hon lät irriterad och att det inte var hennes avsikt. Hon bad om ursäkt och du bör godta hennes ursäkt och inte skriva mer om tonen. Det är fan sant det att i text kan man inte känna efter vad exakt personens ton är därför sker det missuppfattningar. Jag har vid ett tidigare tillfälle bett Mommie om ursäkt och avslutade diskussionen med henne för jag märkte att jag lät irriterad och sarkastisk. Jag avslutade inte diskussionen för att jag inte hade motargument utan jag gjorde det för Allahs skull.

Mommie

Som sagt var, jag tror du missuppfattade din syster och den missuppfattningen ledde till ännu fler missuppfattningar. Jag tycker det är bäst att lägga ner en diskussion om man märker att det blir så.

• The straight way

Sedan förstår jag inte varför man ställer frågor om fiqh på FL. Här finns det inga lärda och oftast startas det trådar om omtvistade frågor. Den ena säger att hon har rätt och den andra säger nej hon har rätt och det blir en het diskussion. Det bästa jag tycker i sådana fall är att kontakta de lärda eller skicka sina frågor till islamiska webbsidorna. FL är inte ett passande ställe. Sen så ska man acceptera att även de lärda inte är ense om vissa frågor.

• Jmia

TSW. Jag kan både godta en ursäkt och komma med en själv. Jag har absolut inga problem med att erkänna mina egna fel.
    Dock tycker jag det är lite väl magstarkt att bli beskylld för att ljuga om islam och ge felaktiga råd när jag inte gett ett enda råd till någon i tråden eller pratat om islam, utan endast nämnt min uppfattning i förbigående. Jag är inte här för att varken sprida kunskap eller söka den.

Mommii, jag förstår att vi missförstått varandra och det är något som lätt sker då man kommunicerar i skriven text.
    Så jag ber om förlåtelse om jag framstått som elak, det var sannerligen inte min mening.

• castillo
    Jmia skrev 2009-09-11 14:18:51 följande:
    TSW. Jag kan både godta en ursäkt och komma med en själv. Jag har absolut inga problem med att erkänna mina egna fel. Dock tycker jag det är lite väl magstarkt att bli beskylld för att ljuga om islam och ge felaktiga råd när jag inte gett ett enda råd till någon i tråden eller pratat om islam, utan endast nämnt min uppfattning i förbigående. Jag är inte här för att varken sprida kunskap eller söka den.Mommii, jag förstår att vi missförstått varandra och det är något som lätt sker då man kommunicerar i skriven text. Så jag ber om förlåtelse om jag framstått som elak, det var sannerligen inte min mening.
    Det va asolut intemeningen att anklaga. kanske dåligt formulerat men det va så jag uppfatta detdu hade skrivit i stunden. Men inte mening att anklaga folk.

hoppas att du inte tagit aldeles för illa upp.

ha en trevlig fortsatt ramadan :)
  • Melike

ååå va skönt! :) det slutade gott iallafall :))) duktiga systrar och bror jag vet inte varför men jag får sån ångest när det diskuteras hej vilt här om islam på fl, bland muslimer :( jag vill bara komma emellan o göra allt bra men vet inte hur.... för som utomstående förstår man att det är faktiskt mkt som missförstås! man kan inte förmedla känslor genom text, synd kanske man kan uppfinna det i framtiden :)))

• timalillah

Till TS

Det är svårt att fasta lite det som är tanken .
    Skämtosido, jag förstår vad du menar mkt som frestar när man går hungrig och måste avstå från mat. Vad jag själv brukar tänka då är att jag kan åtminstone njuta av all den maten som frestar mig 11 månader om året och även efter solnedgången under Ramadan.
    Men tyvärr så finns det människor som aldrig ens sett den maten som frestar mig och inte skulle ha råd att äta den om dom så ville.
    Inte så att man ska känna skuld men jag tänker mig för en extra gång och säger alhamdolillah för all det jag har, det ger mig styrkan att avstå och fasta för Guds skull.
    Värst för mig är egenligen inte hunger utan mer törst så jag är lite rädd för dom Ramadan som kommer att komma under mitten av sommaren.

• Melike

vi ska försöka åka till Turkiet den månaden då ramadan infaller i mitten av sommaren insallah! annars är det som du säger otroligt svårt och jobbigt då , för oss i sverige.

• Access of Evil

Jag fokuserar på kvällens måltid, gör dem dagliga syslorna och tänker inte på maten då eftesrom jag är instäld på att äta på kvällen då blir jag inte särskilt hungrig under dagen.

Under sommarmånaderna kommer vi följa det närmsta muslimska landets faste tider.

Svar på tråden Ni som fastar