Ni som fastar
hjälp mig!
Jag är såååå..... hungrig! Allting frestar!
Hur gör ni inbitna fastande för att stå emot när ni känner att hungern tär?
Kan ni ge några tips till en utsvulten nybörjare?
hjälp mig!
Jag är såååå..... hungrig! Allting frestar!
Hur gör ni inbitna fastande för att stå emot när ni känner att hungern tär?
Kan ni ge några tips till en utsvulten nybörjare?
Mommie
Det är utan tvekan ett påbud i islam att ge sina syskon råd. Profeten saw sade "Islam är att ge råd" men när det känns att den andra som man försöker ge råd till uppfattar det som något nedvärderande så skall man avstå från att ge honom/henne dessa råd. Man ska liksom känna på pulsen först och se om personen är verkligen redo att ta till sig råd eller inte. Vad jag kan se är att Jmia missuppfattade detta om fastan och trodde att en klunk vatten för att svälja tabletten inte avbryter fastan. Enligt Allah är det hennes avsikt som hon blir belönad för, det är avsikterna som räknas. Så vad jag kan se är att de dagar hon fastat hela dessa dagar som hon intog vatten för att svälja sin medicin är fulla dagar och hon behöver inte ta igen dem.
Märker du att dina syskon inte vill ta till sig dina råd eller missförstår din avsikt är det bäst att göra det privat. Alla gillar inte att få råd inför andra.
The straight way skrev 2009-09-11 00:31:02 följande:
ursäkta. jag har läst igenom mina inlägg och ser att jag låter väldigt argeller irriterad . Vill bara säga att jag inte är det. jag är hur lugn som helst.
men att skriva på datan är svårt då tonen kan bli helt fel en det man igentligen tänker.
men vill bara säga att jag är itne arg eller irroterad på någon .
hoppas att ni inte har tagit illa upp
The straight way skrev 2009-09-11 00:35:09 följande:
Jmia
Mommie skrev att hon lät irriterad och att det inte var hennes avsikt. Hon bad om ursäkt och du bör godta hennes ursäkt och inte skriva mer om tonen. Det är fan sant det att i text kan man inte känna efter vad exakt personens ton är därför sker det missuppfattningar. Jag har vid ett tidigare tillfälle bett Mommie om ursäkt och avslutade diskussionen med henne för jag märkte att jag lät irriterad och sarkastisk. Jag avslutade inte diskussionen för att jag inte hade motargument utan jag gjorde det för Allahs skull.
Mommie
Som sagt var, jag tror du missuppfattade din syster och den missuppfattningen ledde till ännu fler missuppfattningar. Jag tycker det är bäst att lägga ner en diskussion om man märker att det blir så.
Sedan förstår jag inte varför man ställer frågor om fiqh på FL. Här finns det inga lärda och oftast startas det trådar om omtvistade frågor. Den ena säger att hon har rätt och den andra säger nej hon har rätt och det blir en het diskussion. Det bästa jag tycker i sådana fall är att kontakta de lärda eller skicka sina frågor till islamiska webbsidorna. FL är inte ett passande ställe. Sen så ska man acceptera att även de lärda inte är ense om vissa frågor.
TSW. Jag kan både godta en ursäkt och komma med en själv. Jag har absolut inga problem med att erkänna mina egna fel.
Dock tycker jag det är lite väl magstarkt att bli beskylld för att ljuga om islam och ge felaktiga råd när jag inte gett ett enda råd till någon i tråden eller pratat om islam, utan endast nämnt min uppfattning i förbigående. Jag är inte här för att varken sprida kunskap eller söka den.
Mommii, jag förstår att vi missförstått varandra och det är något som lätt sker då man kommunicerar i skriven text.
Så jag ber om förlåtelse om jag framstått som elak, det var sannerligen inte min mening.
ååå va skönt! :) det slutade gott iallafall :))) duktiga systrar och bror
jag vet inte varför men jag får sån ångest när det diskuteras hej vilt här om islam på fl, bland muslimer :( jag vill bara komma emellan o göra allt bra men vet inte hur.... för som utomstående förstår man att det är faktiskt mkt som missförstås! man kan inte förmedla känslor genom text, synd kanske man kan uppfinna det i framtiden :)))
Melike
Ja det är fridsamt med ett så bra slut.
Till TS
Det är svårt att fasta lite det som är tanken
.
Skämtosido, jag förstår vad du menar mkt som frestar när man går hungrig och måste avstå från mat. Vad jag själv brukar tänka då är att jag kan åtminstone njuta av all den maten som frestar mig 11 månader om året och även efter solnedgången under Ramadan.
Men tyvärr så finns det människor som aldrig ens sett den maten som frestar mig och inte skulle ha råd att äta den om dom så ville.
Inte så att man ska känna skuld men jag tänker mig för en extra gång och säger alhamdolillah för all det jag har, det ger mig styrkan att avstå och fasta för Guds skull.
Värst för mig är egenligen inte hunger utan mer törst så jag är lite rädd för dom Ramadan som kommer att komma under mitten av sommaren.
vi ska försöka åka till Turkiet den månaden då ramadan infaller i mitten av sommaren insallah! annars är det som du säger otroligt svårt och jobbigt då , för oss i sverige.
Jag fokuserar på kvällens måltid, gör dem dagliga syslorna och tänker inte på maten då eftesrom jag är instäld på att äta på kvällen då blir jag inte särskilt hungrig under dagen.
Under sommarmånaderna kommer vi följa det närmsta muslimska landets faste tider.