• TyskMamma

Ni som fastar

hjälp mig!
    Jag är såååå..... hungrig! Allting frestar!
    Hur gör ni inbitna fastande för att stå emot när ni känner att hungern tär?
    Kan ni ge några tips till en utsvulten nybörjare?

• Svar på tråden Ni som fastar
  • castillo
    Jmia skrev 2009-09-10 03:16:13 följande:
    Skulle snarare vilja höra vart du hört motsatsen. Hälsan går före fastan, men som sagt jag ser inte min fasta som bruten. Fråga din man?
    Jag behöver itne fråga din man. vad e det för nervärderande sätt att säga till en annan syster. Det är ramadan man pratar inte så med andra.
    Jag kan ta reda på fakta själv, jag har juh faktist fått en egen hjärna.

ja hälsan går föra fasta . så om du måste ta mediciner efter att solen har gått upp så har du juh brytit fastan ,
    och om inte annat så ska man inte ta meicin på fastande mage( i dem flesta fall då det är starkt för magen).
    Varför inte ta medicinen innan fastan börjar.?+ vad kan en till 2 tim göra för skilnad . det är väll bara ta den några min innan fajr.
  • Jmia
    castillo skrev 2009-09-10 09:09:17 följande:
    Jag behöver itne fråga din man. vad e det för nervärderande sätt att säga till en annan syster. Det är ramadan man pratar inte så med andra. Jag kan ta reda på fakta själv, jag har juh faktist fått en egen hjärna. ja hälsan går föra fasta . så om du måste ta mediciner efter att solen har gått upp så har du juh brytit fastan , och om inte annat så ska man inte ta meicin på fastande mage( i dem flesta fall då det är starkt för magen). Varför inte ta medicinen innan fastan börjar.?+ vad kan en till 2 tim göra för skilnad . det är väll bara ta den några min innan fajr.
    Menade inget nedvärderande ukhti, men vad jag erfarit brukar du ju hänvisa till din man alltså kändes det inte alltför dumt att ställa frågan på detta vis.

Jag tycker du borde leva som du lär i det här fallet. Jag behöver inte förklara min medicinering för dig eller någon annan på FL.
  • The straight way

Jmia

Tar du tabletten efter soluppgången?

• Jmia
    The straight way skrev 2009-09-10 15:41:45 följande:
    Jmia Tar du tabletten efter soluppgången?
    Mmm..
  • The straight way
    Jmia skrev 2009-09-10 15:52:48 följande:
    Mmm..
    Då är det bäst att inte fasta denna ramadhan och ta igen den senare för du avbryter din fasta om du sväljer vatten efter soluppgången. Du vet du har tillåtelse att avbryta fastan så ha inte dålig samvete. Jag känner mycket sjuka muslimer som fastar ändå trots de är sjuka men det de inte vet är att det är haram att göra så.
  • Jmia
    The straight way skrev 2009-09-10 15:54:31 följande:
    Då är det bäst att inte fasta denna ramadhan och ta igen den senare för du avbryter din fasta om du sväljer vatten efter soluppgången. Du vet du har tillåtelse att avbryta fastan så ha inte dålig samvete. Jag känner mycket sjuka muslimer som fastar ändå trots de är sjuka men det de inte vet är att det är haram att göra så.
    Det är så olika bud kring detta.. Visserligen har jag tänkt ta igen väldigt mycket fasta från Ramadan senare i år av praktiska skäl iallafall.. Nu blir jag lite osäker.
  • The straight way
    Jmia skrev 2009-09-10 15:59:42 följande:
    Det är så olika bud kring detta.. Visserligen har jag tänkt ta igen väldigt mycket fasta från Ramadan senare i år av praktiska skäl iallafall.. Nu blir jag lite osäker.
    Det är inte olika bud min syster. Fastan betyder som bekant att avstå från mat och drycker och att inta vatten, även om det är 2 droppar avbryts fastan. Så din hälsa går före fastan. Du ska övertala din själ med det så fattar din kropp att den behöver ta medicinen och att fastan kan den ta senare. Det är inte bråttom.
  • Jmia
    The straight way skrev 2009-09-10 16:01:53 följande:
    Det är inte olika bud min syster. Fastan betyder som bekant att avstå från mat och drycker och att inta vatten, även om det är 2 droppar avbryts fastan. Så din hälsa går före fastan. Du ska övertala din själ med det så fattar din kropp att den behöver ta medicinen och att fastan kan den ta senare. Det är inte bråttom.
    Du har förmodligen rätt trots allt. Känns trist att avbryta fastan dock, men som sagt har jag planerat att ta igen senare i år oavsett vissa dagar, så det är kanske lika bra.
  • castillo
    Jmia skrev 2009-09-10 13:59:24 följande:
    Menade inget nedvärderande ukhti, men vad jag erfarit brukar du ju hänvisa till din man alltså kändes det inte alltför dumt att ställa frågan på detta vis. Jag tycker du borde leva som du lär i det här fallet. Jag behöver inte förklara min medicinering för dig eller någon annan på FL.
    Du menade inte nervärderande . Men endå så va u tvungen att kommentera på ett nervärderande sätt. aja. jag har inte tid att ens argumentera ditt dåliga beteende.

Du värkar inte följa det man ska när det gäller fastan. för inte heller nervärderar man eller kommer med onädiga eller provoserande komentarer när man fastar.
    man ska ha ett gott uppförande.

om du inte vill ha några kommentarer angende din medicin . eller att du inte vill ha komentarer som att det är att bryta fastan när man sväljer mediciner och specielt när man gör det med vaten under fastan så varför ens nämner du att du tar mediciner??.

det du sitter och lär å ts är att det ärhelt ok att svälja mediciner med lite vatten fast man fastar . fast att drika vatten under fastan är att bryta fastan .,. att ta mediciner oralt eller analt är att bryta fastan.

det är fullt att ljuga om isalm.
  • The straight way
    Jmia skrev 2009-09-10 21:35:09 följande:
    Du har förmodligen rätt trots allt. Känns trist att avbryta fastan dock, men som sagt har jag planerat att ta igen senare i år oavsett vissa dagar, så det är kanske lika bra.
    Visst känns det trist men alhamdulillah så har man tillåtelse. Ta igen den under vinter så blir det mindre timmar fastande, spelar ingen roll vilka dagar bara du tar igen de dagar du missade.
Svar på tråden Ni som fastar