Trend att skaffa barn?
Har det inte blivit lite av en trend att skaffa barn i ung ålder? Jag är själv ung förälder så ta inte illa upp, men det känns nästan lite som att det blivit något mode att skaffa barn som ung.
Vad tycker ni?
Har det inte blivit lite av en trend att skaffa barn i ung ålder? Jag är själv ung förälder så ta inte illa upp, men det känns nästan lite som att det blivit något mode att skaffa barn som ung.
Vad tycker ni?
det värsta är nog dom som skaffar ett gäng ungar med olika killar från krogen bara för att kunna gå hemma och inte behöva jobba...
För har man väl en unge på halsen är ju socialen tyvärr tvungen att kasta pengar på en.... sånt gör mig förbannad!
Och tyvärr är det nog ett betydligt vanligare beteende hos en 18-åring än hos en 30-åring.
Inte konstigt att vi "vanliga" föräldrar som valt att skaffa barn tidigt får möta så mycket fördomar när en liten tragisk skara drar ner oss alla i skiten!
Ja det är i alla fall därför som jag skaffat barn i unga år, för jag vill vara som de coola killarna... Eller inte.
Vet inte om det är en trend, möjligt är att fler unga väljer att behålla sina barn eftersom de ser att de finns folk som klarar av det och att de inte blir helt ensamma om det. Läste en artikel för ett tag sedan att en anledning till att många unga skaffar barn är som en motreaktion mot det här prestationssamhället där människans värde mäts i antal resor/fester/bilar osv, så ja man kanske kan kalla det en trend, att en ny generation som värdesätter annat än matrealism och individualism växer fram. Inte mig emot i ett ytligt samhälle.
Jag är gravid och femton år endast, jag blev iofs inte gravid planerat.. Men ja, jag tycker också att det verkar som det, just nu så är det 4-5 tjejer i 1&2 på de gymnasium jag går på, flera från den skolan som även har barn redan! Och det verkar ju faktiskt bara bli fler och fler.
jag tycker inte att det är en trend att skaffa barn, tycker mer att ungdomar är dåliga på att skydda sig.
Tror inte det är en trend. Lika lite som det är en trend att f´ler och fler skaffar barn efter 30. Ni väljer nog att bara se en åldersgrupp och snöar in på det.
Jag är 24 år med en som på snart 14 månader och är gravid med nr 2.
Det kommer skilja 20 månader på dom.
Vi gjorde detta val då det var rätt för oss. Dom får mer glädje av varanndra nr dom är barn då dom kommer trr och vi är redan inne i blöj och vara vaken på natten svöngen. Nu får vi dom två barn vi vill ha och sedan är det bra. KOmmer statsa 100% på familjen även nr baranfödandet är klart och inte bara tänka på karriären som så många verkar vilja byta intresse till.
ja, jag tror att det är nog lite ev en trend faktiskt.
Men jag håller med om att många som blir gravida nu för att dom vill vara -gravida- men dom har ingen som helst aning om vad som händer där efter och att dom faktiskt har ett till liv att prioritera före sitt egna och ett ansvar minst 18 år framöver.
Men jag tror också att det blir färre aborter nu just för att man ser att andra unga klarar det och det finns många fler som vågar stå för vad dom vill och inte gör abort mot sin vilja för att andra tycker att dom är alldelles för unga.
Hmm kul att se så många med olika åsikter :D.. Som sagt så kanske dom borde öka undervisningen när det gäller sex och samlevnad i skolorna. Jag menar, när jag gick i högstadiet så hade vi inte det fören i nian, och det kan faktiskt anses att var lite för sent.
Jag vet att enligt lag så får man inte ha sex innan, men hur många ungdomar bryr sig om det? Jag brydde mig inte om det.. Så jag tycker att undervisningen om säkert sex och besök från ungdomsmottagningen borde börja redan i åk 6-7.