tacos tips.
TACOs tips. Nån som har en specialare att bjuda på?
TACOs tips. Nån som har en specialare att bjuda på?
hm om de är specilare vet jag inte men gott...tzatsiki sen har vi goacemole tror jag det heter..dvs avokado och cremefraiche kan ha vitlök om man vill..skita gott
åh jag har en underbar!!! Enchiladas, mums min favvis, garanterat nöjda kunder :
Här är receptet:
Innehållet
500 g färs
1 stor lök
½ burk creem salsa
pepper och salt
såsen:
4dl vatten
1 buljongtärdning
2-3 msk tomatpure
2 vitlöksklyftor
1 burk creme fraishe
oregano och svartpeppar
Lägg innehållet i tortillabröd
häll över såsen
in i ung 20 min i 200 grader
åh jag måste nog ha deta i kväll för det är så mumsigt gott
Taco-plåt!!!
Ett gott och annorlunda sätt att äta tacos än bara mjuka och hårda "bröd"
*Skär alla grönsaker man vill, tex salladslök, paprika,
majs (behöver ju inte skäras såklart ), gurka, tomat osv
*Stek och krydda köttfärsen sopm vanligt.
*Strö ut nacho chips på en stor plåt (kanske ugnsform som är mindre om man bara är 2)
*Strö över köttfärs och grönsaker och sedan riven ost på om man vill.
*In med allt i ugnen så det blir varmt, det är ju inget som ska "tillagas" i ugnen utan bara bli varmt.
*Ta ut och servera med önskade såser till, tex guacamole, tacosås, gräddfil och en personlig favorit för oss som inte gillar så starkt: hälften gräddfil hälften ketchup.
*Man vill nog ha en gaffel till...
Smaklig måltid
skojja att man blir sugen på tacos nu...fasen att gubben inte gillar det..
Jag brukar ha en av chips dipperna man blandar med gräddfil. En sån dipp brukar jag ha som sås på min tacos. Jätte gott!
Testa att ha skivade bananer i...en suverän kontrast till såserna och smakerna i köttfärsen!
Taco-paj!
4st prortioner (stora)
ca 1 timme att tillaga.
Det här behöver du:
50 gram margarin
2,5 dl vetemjöl
100 gram kokt kall potatis
0,5 dl vatten
400 gram mager nötfärs
1 msk margarin
1,5 dl salsa (på burk)
2 tsk mexikansk kryddblandning
2 dl majskorn
2 dl mini fraiche
Så här gör du:
Pajdegen: Kör margarin, vetemjöl och potatis i en matberedare. Tillsätt vattnet och kör degen i ytterligare någon sekund. Tryck ut degen i en smord pajform. Se till så att degen är ända upp på kanten. Låt pajskalet vila kallt i 30 minuter. Grädda pajskalet i 225 grader i 10 minuter.
Fyllningen: Stek under tiden lök och köttfärs i margarin i en stekpanna. Rör ner salsa, mexikansk kryddblandning och majskorn. Låt blandningen koka ihop i några minuter. Fyll pajskalet med köttfärsröran. Bred på minifraiche. Grädda pajen i ytterligare 15-20 minuter.Servera med en bland sallad till.
Jag tycker detta är super smarrigt, prova!
Måste hålla med Fiaflopp, banan är en riktig höjdare när det gäller tacos! För min del helst i tortillabröd och med gräddfil som ett annat tillbehör.
Tacogratäng kör vi ibland. Man krossar nachochips lite lätt och lägger ett lager i en form. Sen varvar man stekt tacofärs, salsa, hackad rödlök, majs och jalapenõs och såklart mer nachos! Riven ost över och in i ugnen tills det fått lite färg och osten smält.
Som tillbehör vill vi gärna ha salsa, nån vit sås (turkyoghurt eller gräddfil eller nån smal-fraiche) och guacamole.
Bästa guacamolen kommer här: 2 avocado, 2-3 vitlöksklyftor, salt, peppar och liiiite citronsaft körs i matberedare tills det är finhackat. Sen häller man ner en burk kesella (den 10%-iga) och kör tills man får lagom konsistens (jag vill ha helst slät). Blir den för tjock kan man späda med lite lättfil, bara nån dl.
Tips för att guacamolen inte ska bli brun och ful om man gör den nån timme innan: Spar en avocadokärna och lägg i skålen, täck med plastfolie tills ni vill äta. Guacamolen blir godast om den får dra ett tag, men har ju tendens att mörkna, det här brukar hjälpa.
Jordnötter å creme fraiche är jättegott att ha till tacos!
Taco-plåt och taco-gratäng var ju smart! Det får det bli i veckan. Ja, ngn av varianterna...eller båda!
Vi kör tortillas och tubs med stekt taco-köttfärs. Till det har vi gurka, tomater, sallad och lök som vi har skurit i bitar + majs och gräddfil. Sen har vi tacosås till men också sötsur sås som bara är såååå gott till! Det tror man inte, men det är verkligen det.
Jag har också min guacamole till som jag alltid får så mycket beröm för, vilket ju är kul! Den lärde jag mig i Paris för snart tjugo år sen när jag var au-pair av mamman i familjen som hade lärt sig av en mexikansk vän.
Mosa en avocado med gaffel. Koka upp en tomat (skålla) så att det enkelt går att dra av skinnet. Mosa ihop tomaten med avocado, ha i lite citronsaft, salta och peppra efter smak (jag brukar ha rätt ordentligt så att det blir lite sting i det). Tillsätt sen 1 pressad vitlök och lite lite gräddfil. Mixa ihop allt och smaka av. Lägg till någon ingrediens om det behövs. Klart!
tortilliabröd
Kyckling
salsa
chili
keso
creme fraiche
ost
lök
paprika
ost
stek lök, paprika och kyckling, blanda sen i keson, klicka på bröden och rulla ihop.
Blanda creme fraiche, chili och salsa. Lägg rullarna i en form och häll över blandningen. Strö ost ovanpå och in i ugnen. Supergott!!!
TACOKYCKLING - 4 portioner 4,5 points/portion
4 grillade kycklingfiléer
1 burk Tacosås (stor)
2 msk Tacokrydda
1 burk krossade tomater
2 dl Nachips
1 dl riven ost, max 10%
(Ev Gräddfil till serveringen)
Skär kycklingen i småbitar.Lägg i en ugnsfast form.Blanda tomater, tacokrydda och tacosås och
häll över kycklingen. Krossa Nachipsen och strö över. Strö till sist över osten. Ugn 200 grader ca 20 minuter. Servera med gräddfil och en sallad.
Oj vad hungrig jag blev av alla goda recept!!!
var på taco-middag i helgen och dom hade cheddar cheese dip till. har tänkt på de sedan dess... underbart gott!!