• Anonym (undrande)

Varierande blodtryck

Skaffade en blodtrycksmätare - då jag misstänkte att värdet de mäter på sjukhuset är högre än mitt normala. På sjukhus/hos läkaren ligger jag kring 130-140/85-90. Men när jag mäter hemma e det helt galet. Vid några få tillfällen ligger jag lika högt som på sjukhuset men annars ligger det oftast mellan 115-130/70-85. Men på kvällen ter de sig ofta galet och har märkt att de är i samband med obehags känslor (som min läkare tror är panikångest). T ex så här var de här om kvällen:

22:42 130/79 puls 81
    23:00 113/63 puls 73
    23:28 100/61 puls 86 ? OBEHAG (yrsel, krampaktig känsla i bröstet etc)
    23:31 128/83 puls 83 ? rest mig

Kan det vara så här? Har ju hört att blodtrycket kan variera mycket - men så snabbt?!

Vad tror ni/har för erfarenehter?

• Svar på tråden Varierande blodtryck
  • Tjatte

Anonym (undrande) skrev 2009-09-09 23:44:13 följande:

Men om jag blev stressad/ångest så borde det ju inte dippa?! Eller det kan kkanske slå åt båda hållen? & så att jag upplever obehag?!
    När du är stressad ökar pulsen, dvs antal gånger per minut som hjärtat slår. Slår hjärtat fort (=ofta) behöver inte trycket var lika högt för att blodvolymen ska nå ut till kroppens alla små skrymslen och vrår. Som du ser på dina mätningar har du högst puls när trycket är som lägst.

Att bltr varierar är inte konstigt, men det är lätt att stressa upp sig över det. Om du känner att du måste kollla trycket själv, ta då för vana att mäta bltr vid samma tidpunkt varje gång (t ex en ggn/v) och se till att du har slappnat av i 5-10 min innan. Ligg gärna ner och tänk på att inte prata samtidigt.
  • Anonym (Jay)

Ja det går väldigt mycket upp och ner, inget konstigt med det. Särskilt om du reser dig och får ångest. Sen har ju mätarna en felmarginal om några mmHg som kan påverka lite också.

• Anonym (undrande)

Tack vad snälla ni e som påminner mig om att det faktikst kan vara så att jag nojjar i onödan MEN ett scenarie till - som jag vill ventilera. Det noterades i morse:

Då jag vaknat:
    - sätter mig på sängkanten 110/76 & 86 i puls
    - ställer mig direkt efter 99/82 & 110 i puls
    - 1 minut senare stående 113/87 & 101 i puls
    - 5 min senare 118/78 & 80 i puls

Stämmer ju kusligt väl vid beskrivning av Ortostatiskt lågt blodtryck: "då man reser sig sjunker systoliska blodtrycket obetydligt (10-20 mmHg), det diastoliska trycket stiger något. Pulsen ökar med mer än 25 slag per minut. Vid bägge dessa tillstånd föreligger trötthet, yrsel"! Detta får tydligen främst gamlingar (& ja e liksom bara i 35-års åldern) men kan tydligen oxå uppstå vid neurologiska förändringar.... Fast skulle kanske kuna tyda på kärlkramp oxå....

Eller kan tryck och puls be te sig som mitt utan att det e konstigt?! Jag känner ju av svajningarna oxå. Men som sagt - hoppas att det e helt ok.....

• Anonym

Anonym (undrande) skrev 2009-09-10 23:28:44 följande:

Tack vad snälla ni e som påminner mig om att det faktikst kan vara så att jag nojjar i onödan MEN ett scenarie till - som jag vill ventilera. Det noterades i morse:Då jag vaknat:- sätter mig på sängkanten 110/76 & 86 i puls- ställer mig direkt efter 99/82 & 110 i puls- 1 minut senare stående 113/87 & 101 i puls- 5 min senare 118/78 & 80 i pulsStämmer ju kusligt väl vid beskrivning av Ortostatiskt lågt blodtryck: "då man reser sig sjunker systoliska blodtrycket obetydligt (10-20 mmHg), det diastoliska trycket stiger något. Pulsen ökar med mer än 25 slag per minut. Vid bägge dessa tillstånd föreligger trötthet, yrsel"! Detta får tydligen främst gamlingar (& ja e liksom bara i 35-års åldern) men kan tydligen oxå uppstå vid neurologiska förändringar.... Fast skulle kanske kuna tyda på kärlkramp oxå....Eller kan tryck och puls be te sig som mitt utan att det e konstigt?! Jag känner ju av svajningarna oxå. Men som sagt - hoppas att det e helt ok.....
    Det händer att det svartnar för mina ögon när jag reser mig hastigt. Skulle jag bli nojjig och kolla mitt bt skulle det troligen likna ditt.
    Det är fortfarande totalt onödigt att hålla på som du gör! Sluta och lev gott istället!
  • A Andersson
    Anonym skrev 2009-09-10 23:37:36 följande:
    Anonym (undrande) skrev 2009-09-10 23:28:44 följande: Det händer att det svartnar för mina ögon när jag reser mig hastigt. Skulle jag bli nojjig och kolla mitt bt skulle det troligen likna ditt. Det är fortfarande totalt onödigt att hålla på som du gör! Sluta och lev gott istället!
    om det svartnar för ögonen kan du ha för lågt bt.
  • Anonym (undrande)

Men jag har ju liksom inte lågt blodtryck annars...... Men nä - får väl ta mig samman och ta det med en läkare - men tycker bara att de e så snabba med att avfärda saker - vilket gör att det inte blir lättare att släppa - men en bra pedagogisk läkare som kan övertyga mig om att det e fullkomligt normalt vore på sin plats! Var hittar man en så'n.,?...!...

• Anonym (Ssk)

Själv tar jag nästan alltid blodtrycket på mina patinter manuellt, har fått så många felvärde med de automatiska. Det blir också lätt felvärden när man upprepar blodtryckskontrollerna diret efter varandra.

• Anonym

A Andersson skrev 2009-09-10 23:38:27 följande:

om det svartnar för ögonen kan du ha för lågt bt.
    Nja, det hänger inte riktigt med när jag reser mig. Hade det varit FÖR lågt som du skriver, då hade jag nog snarare rasat i backen....jag nojjar inte, utan bara förklarar att det är helt normlat, och jag är nöjd med mitt förehållandeivs låga bt.
  • A Andersson
    Anonym skrev 2009-09-10 23:43:48 följande:
    A Andersson skrev 2009-09-10 23:38:27 följande: Nja, det hänger inte riktigt med när jag reser mig. Hade det varit FÖR lågt som du skriver, då hade jag nog snarare rasat i backen....jag nojjar inte, utan bara förklarar att det är helt normlat, och jag är nöjd med mitt förehållandeivs låga bt.
    jag har med låt bt och är helt nöjd. känner bara av det ibland. dessutom kan kvinnor ha lågt bt utan att det ska vara någon vara.
  • Anonym

A Andersson skrev 2009-09-10 23:50:43 följande:

jag har med låt bt och är helt nöjd. känner bara av det ibland. dessutom kan kvinnor ha lågt bt utan att det ska vara någon vara.
    Men män kan inte ha det?
Svar på tråden Varierande blodtryck