• Anonym (undrande)

Varierande blodtryck

Skaffade en blodtrycksmätare - då jag misstänkte att värdet de mäter på sjukhuset är högre än mitt normala. På sjukhus/hos läkaren ligger jag kring 130-140/85-90. Men när jag mäter hemma e det helt galet. Vid några få tillfällen ligger jag lika högt som på sjukhuset men annars ligger det oftast mellan 115-130/70-85. Men på kvällen ter de sig ofta galet och har märkt att de är i samband med obehags känslor (som min läkare tror är panikångest). T ex så här var de här om kvällen:

22:42 130/79 puls 81
    23:00 113/63 puls 73
    23:28 100/61 puls 86 ? OBEHAG (yrsel, krampaktig känsla i bröstet etc)
    23:31 128/83 puls 83 ? rest mig

Kan det vara så här? Har ju hört att blodtrycket kan variera mycket - men så snabbt?!

Vad tror ni/har för erfarenehter?

• Svar på tråden Varierande blodtryck
  • Anonym (undrande)

Usch, de senaste em/kväll har jag haft ovanligt högt blodtryck - i kväll har jag flera gg mätt typ 140/100! Å då har jag mätt flera gg - övertrycket har legat mellan 130 - 145 och undertrycket 87 - 102. Som vanligt framför allt det främst undretrycket som e oroande. Kan man ha det så ibland utan att det betyder något? För SÅ högt brukar jag INTE ha. Jag brukar tycka att det är högt då undwertrycket ligger runt 90! Kan det tyda på att en hjärtinfarkt elelr ngt anant e på gång?

Undrar oxå - du som skickade diagramet - e de alal tagna i vila elelr e personen i rörelse när trycken tas?

• Anonym (undrande)

...kan det vara så t ex om man är väldigt spänd?

• Anonym

Mitt varierar jättemycket, när jag är nervös eller stressad skjuter det i höjden ca (180/110) Har gjort 24 timmars mätning för att kolla upp mig då jag inte kan ta blodtrycket på VC under avstressande former. Mitt blodtryck är helt normalt under 24 timmar.

• Anonym (undrande)

Men har liksom inte innan haft runt 100! Runt 90 men max 95 tror jag! Så det kanske har varit på väg upp ett tag?! Har sovit rätt dåligt ngr nätter - kanske kan det bli "falskt2 förhöjt av det! Varit yrslig & lätt mi9gränliknande huvudverk i dag - vågar inte ta blodtrycket!

• vadskajaghetadå

mitt blodtryck varierar som ditt.
    jag har en mätare som de använder på sjukhuset, och för ett tag sen hade jag 160/110 vilket är superhögt.
    jag spelade poker just då men det var lite väl...

hur som helst så har jag alltid högt hos läkaren, samma värden som dig fast högre.

för nåt år sen blev jag oplanerat gravid, har en historia bakom mig med eklampsi, medvetslöshet etc så jag ville inte bli gravid, hos bm hade jag då 140/100

sen fick jag missfall nån vecka efter, och där hade jag 105/65, och det var inte så att jag hade blödit massor eller så och därflr fått bra blodtryck.

men under alla mina år med olika mätare har det varierat nåt enormt.
    en gång fick jag hem en 24 timmars mätare, den visar de första värdena men inte sen, en gång när jag gick hade jag 150/110 stressad som fan var jag, hemma sen hade jag 120/80 sen slutade den visa.

fick veta resultatet och på natten hade jag så lågt som typ 95/48 eller nåt sånt.

de flesta säger att det undre trycket inte påverkas av stress, men det GÖR det, alla som säger det snackas BS.

kram

• vadskajaghetadå

att du nu har 100 kan bero på att du stressar upp dig, att du vilar och tar det lugnt spelar ingen roll, känner du minsta ångest eller oro sticker det iväg.

jag är som du, vet exakt hur du känner dig och tänker att man ska få en infarkt eller nåt.

är det heeelt cool inombords när du mäter?

testa och spela på mobilen eller nåt, och distrahera.

• Eisa

De där automatiska batteridrivna mätarna är värdelösa. Släng dem och kolla med en riktig.

• vadskajaghetadå
    Eisa skrev 2009-10-01 22:30:46 följande:
    De där automatiska batteridrivna mätarna är värdelösa. Släng dem och kolla med en riktig.
    iaf de man sätter på handleden.

men min mätare använder dom på huddinge.

www.ajmedical.se/M6.jpg

dock har den börjat pipa lite tyst, men jag litar på den ändå.
    man känner när pulsen börjar och slutar, mammas kille har högt blodtryck och har alltid visat högt på honom, på mig varierat. på mamma superlågt men nu när hon tagit bort en medicin har hon fått lite högre igen och min visare högre.
  • vadskajaghetadå

haha jag köpte en på rusta en gång för en tvåhundring, den kunde visa 140/40 osv..reklameeera.

• Eisa
    sannispannisen skrev 2009-10-01 22:35:24 följande:
    iaf de man sätter på handleden.men min mätare använder dom på huddinge.www.ajmedical.se/M6.jpgdock har den börjat pipa lite tyst, men jag litar på den ändå.man känner när pulsen börjar och slutar, mammas kille har högt blodtryck och har alltid visat högt på honom, på mig varierat. på mamma superlågt men nu när hon tagit bort en medicin har hon fått lite högre igen och min visare högre.
    Okej, men de där mätarna håller på att avvecklas från sjukhusen, i alla fall vissa sjukhus. Tyvärr tycker inte personalen att de har tid att ta RIKTIGA blodtryck, så de använder de där med batteri. De ger inget annat än en fingervisning. Möjligtvis.
Svar på tråden Varierande blodtryck