• Anonym (undrande)

Varierande blodtryck

Skaffade en blodtrycksmätare - då jag misstänkte att värdet de mäter på sjukhuset är högre än mitt normala. På sjukhus/hos läkaren ligger jag kring 130-140/85-90. Men när jag mäter hemma e det helt galet. Vid några få tillfällen ligger jag lika högt som på sjukhuset men annars ligger det oftast mellan 115-130/70-85. Men på kvällen ter de sig ofta galet och har märkt att de är i samband med obehags känslor (som min läkare tror är panikångest). T ex så här var de här om kvällen:

22:42 130/79 puls 81
    23:00 113/63 puls 73
    23:28 100/61 puls 86 ? OBEHAG (yrsel, krampaktig känsla i bröstet etc)
    23:31 128/83 puls 83 ? rest mig

Kan det vara så här? Har ju hört att blodtrycket kan variera mycket - men så snabbt?!

Vad tror ni/har för erfarenehter?

• Svar på tråden Varierande blodtryck
  • vadskajaghetadå

Anonym (undrande) skrev 2009-09-09 23:49:05 följande:

Men när jag tog det då jag nattade min son vid 8 - då hade jag 114/73 och puls 87.
    jag är sker på att du har ett liknande tryck när du inte mäter.

obehaget du känner är ångest och tryckförändringen tror jag.
    jag brukar få huvudvärk, spänningshuvudvärk när jag vart stressad och fått höga värden.

men jag tror att du har ett hoppande blodtryck som mig, och du kanske är känslig och blir yr lätt om det blir för lågt.

har man högt blodtryck säger läkarna att man har det jämt, inte 65 i undertryck ena sekunden och 105 nästa.
  • vadskajaghetadå
    Eisa skrev 2009-10-01 22:37:49 följande:
    Okej, men de där mätarna håller på att avvecklas från sjukhusen, i alla fall vissa sjukhus. Tyvärr tycker inte personalen att de har tid att ta RIKTIGA blodtryck, så de använder de där med batteri. De ger inget annat än en fingervisning. Möjligtvis.
    ja de ger nog inte exakta resultat.
    den hoppar ju typ 4 mmHg när den räknar ner 93-89-83 osv

men visar den 110/70 så kanske man "på riktigt" har 115/75 eller 105/68

så den ger en fingervisning som du säger, den är nog inte så dåligt att den visar 110/70 och man har 150/100
  • vadskajaghetadå

ibland kan jag dock undra, tänk om läkaren hör dåligt? har massa vax liksom? när man träffar en väldigt gammal gubbe eller tant. då känns ibland dessa mer pålitliga

sen slår ju hjärtat olika hårt, måste väl vara lättare att höra ett som slår hårt än "tyst"?

• vadskajaghetadå

hahaha eisa skakar på huvudet åt mig kanske

"hårt?" "tyst?"

• Eisa
    sannispannisen skrev 2009-10-01 22:45:53 följande:
    hahaha eisa skakar på huvudet åt mig kanske "hårt?" "tyst?"
    Haha nej jag tänker vad det stod i den där artikeln jag läste om de där batterimätarna men jag minns inte.
  • vadskajaghetadå
    Eisa skrev 2009-10-01 22:46:58 följande:
    Haha nej jag tänker vad det stod i den där artikeln jag läste om de där batterimätarna men jag minns inte.
    det stod nog att "alltför många sjukhus använder batteridrivna opålitliga mätare pga lathet"
  • Anonym (Syster)

Ett bt är några siffror....thats it lixom.
    Man tar ett bt när det finns anledning att ta det, dvs inte när som helst på dygnet och hur som helst hemma utan någon som är kompetent att tolka svaren.
    Man måste ju veta vad man gör med siffrorna.
    När man tar ett första bt på ex akuten är det för att ha ett utgångsvärde och kunna följa, ex om någon blöder, så det skulle sjunka, eller att det stiger (förändring i hjärnan) eller att man ger lm och ska hålla koll på div gränser osv.
    Man får inget exact blodtryck vid dessa tillfällen och är eg inte intresserad av det heller.
    Ska man få fram sitt bt på riktigt, då tar man kontakt med en läkaren och får en dygnsmätning gjord. Inte sitter hemma och hysteriskt trycker på en knapp. Förstår öht inte varför man ska ha en bt apparat hemma. Ställer till mer trassel än vad det gör nytta. Ev kan man få låna med sig en hem för att kunna ta ETT bt i lugn och ro, om man är stressad när man kommer till doktorn och doktorn gärna vill ha ett när man ex är under uppföljning för medicin osv.

• Anonym (undrande)

Sannispannis: "...obehaget du känner är ångest och tryckförändringen tror jag.
    jag brukar få huvudvärk, spänningshuvudvärk när jag vart stressad och fått höga värden."

Så e det säkert - men får nog huvudvärk och så även då lågt & bröst obehag. Men undrar verkligen om sinnesstämning påverkar så mycket! Lyssna på de här måtten som jag tog nu på morgonen:
    I dag vaknade & tog blodtrycket en stund senare vid 7 92/54 puls 78 & en stund senare 99/58 73. Hade varit uppe på toa innan. Ca 1 timme senare då jag satt mig upp vid daton hade jag 115/69 puls 73! & nu vid 8.20 kolla jag igen och ligger på 109/69 & puls på 69 (wow - så låg har den inte varit på LÄNGE - brukar ju snarare ligga kring 80-85.) & nu tänker jag ju jätte mycket på det - & stirrar - så hade trycket haft med det att göra skulle det ju stuckit i väg nu!!

bara f ngr dagar sen ade jag när jag satt på samma ställe på em/kväll en uppmätning på ca 145/100 puls 75 ? 85 flera gg! Hört att varierande blodtryck kan tyda på kärlkramp el neurologisk sjukdom, diabetes etc!
    Tänker nu att jag kanske e sjuk - vilket är en mycket stressande tanke - & så ändå det låga trycket!!?!

När jag tidigare tagit på morgonen - så visst så länge jag ligger i säng brukar det vra rätt lågt men omedelbart när jag gått upp e det i alla fall ngn.stans mellan 115-130/75-85!

• Anonym (undrande)

Föresten min mätare e oxå sån som e godkänd på sjukhuset!

• Anonym (Syster)

Anonym (undrande) skrev 2009-10-03 08:21:05 följande:

Sannispannis: "...obehaget du känner är ångest och tryckförändringen tror jag.jag brukar få huvudvärk, spänningshuvudvärk när jag vart stressad och fått höga värden."Så e det säkert - men får nog huvudvärk och så även då lågt & bröst obehag. Men undrar verkligen om sinnesstämning påverkar så mycket! Lyssna på de här måtten som jag tog nu på morgonen: I dag vaknade & tog blodtrycket en stund senare vid 7 92/54 puls 78 & en stund senare 99/58 73. Hade varit uppe på toa innan. Ca 1 timme senare då jag satt mig upp vid daton hade jag 115/69 puls 73! & nu vid 8.20 kolla jag igen och ligger på 109/69 & puls på 69 (wow - så låg har den inte varit på LÄNGE - brukar ju snarare ligga kring 80-85.) & nu tänker jag ju jätte mycket på det - & stirrar - så hade trycket haft med det att göra skulle det ju stuckit i väg nu!! bara f ngr dagar sen ade jag när jag satt på samma ställe på em/kväll en uppmätning på ca 145/100 puls 75 ? 85 flera gg! Hört att varierande blodtryck kan tyda på kärlkramp el neurologisk sjukdom, diabetes etc!Tänker nu att jag kanske e sjuk - vilket är en mycket stressande tanke - & så ändå det låga trycket!!?!När jag tidigare tagit på morgonen - så visst så länge jag ligger i säng brukar det vra rätt lågt men omedelbart när jag gått upp e det i alla fall ngn.stans mellan 115-130/75-85!
    Ärligt! Du kommer att bli sjuk av detta blodtrycksmätningsberoende! Släpp det! NU! innan du blir tokig...alt åk in till akuten och säg att jag tror jag har fått en stroke...
Svar på tråden Varierande blodtryck