• Risgrynet

Äta älgkött?

Nån som hört nåt om huruvida älg är ok att äta eller inte?

• Svar på tråden Äta älgkött?
  • Jindra

Rätt tillagat är älg jättegott!!!! Mums...älgbiffar med potatis å lingonsylt...

• Jindra

så dum jag känner mig...du menar naturligtvis medan man är gravid...såg inte vilken kategorin var...det vet jag inte.....URSÄKTA

• Risgrynet

Jindra: haha, men det ÄR gott.

Står inget på Livsmedelsverkats sida om att man inte skulle kunna äta det. Dumma make att skrämmas

• myskatt

Har käkat älg i olika form utan att reflektera över det. Kan väll knappast va farligt så länge den inte är torkad eller dy?

• Mammatillfem

Mmmm.. varför skulle det vara farligt om man är gravid,kan väl inte vara farligare än annat tillagat kött, det borde väl vara bättre med älg??

• luckymum

Vi just inget annat kött än älgkött, kan ju inte finnas något bättre än det tycker jag, järnrikt och magert! Köttbullarna blir jättegoda!

• Risgrynet

Han menade på att det skulle finnas mer skadliga ämnen i älgkött, på liknande vis som i fisk. Men det var nog bara något lösryckt. Han pratade om nedfall från öststaternas luftförpreningar och Tjernobyl.

Men jag tycker att vi glömmer det och fortsätter mums på älgkött. Vi ska få det imorgon hos mina föräldrar och det är då vi ska berätta nyheten. Första barnbarnet för mamma och pappa, lillasyster ska bli moster. Åh så glada de kommer att bli. Längtar...

• LillaÄrtan

Neeee.... Älgkött är gott, godast helt enkelt MUMMA!

• lata kocken Johanna

det gäller samma som för allt annat kött - dvs inte äta rött pga risken för toxoplasma...

annars är det toppenbra

klippt från slv.se

Kött och köttprodukter

I rått kött kan finnas både toxoplasmaparasiter och listeriabakterier. Malet kött utgör större risk än helt kött ur bakteriesynpunkt. Upphetta köttet till genomstekt/genomkokt. Listeria och troligen toxoplasma överlever gravning.

När det gäller rökt kött, kokt kött och korvar är hel produkt eller nyskivad att föredra framför skivad vacuumförpackad, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Motiveringen är samma som för rökt och gravad fisk ovan. Om produkten har blivit smittad av listeria, t.ex. vid skivningen eller senare hantering, har listeribakterierna möjlighet att växa till under förvaringen, och risk finns för skadligt höga halter.

Kallrökt kött, framför allt från gris, får och vilt, kan innehålla toxoplasma. Detta gäller även blandade charkuterier som inte upphettats, till exempel viss korv. För säkerhets skull bör även torkat kött som parmaskinka undvikas, även om risken för toxoplasma är liten.

Var försiktig med charkuterier av okänt ursprung vid utlandsresor - rådet gäller både ur toxoplasma- och listeriasynpunkt.

• Gävletjejen

Nope.
    Tvärt om är det bra att äta vilt. Det är magert och innehåller mycket järn. Smaklig måltid!

• Gävletjejen

Vill dock tillägga att min man (som inte bara är jägare, utan även varit livsmedelsinspektör hos kommunen) avråder (barn och gravida) från att äta vilt som är skjutet i t.ex. Gävleborg (p.g.a. radioaktivt nedfall).
    Det vilt som vi äter kommer från Umeå och där är det OK.

• Snova

Ja, efter Tjernobyl var det ju mkt prat om riskerna med viltkött, har dock inte hört ngt om det på länge nu.

Hur sjuttsingen vet man vart köttet i renskaven man köper kommer ifrån? Det vet man ju inte om man inte ringer leverantören förståss...

• Risgrynet

Ja precis, läste just nu i Lennart Nilssons bok att vilt kött och skogssvamp inte rekommenderas till gravida då det kan innehålla radioaktivt nedfall/avfall.

Hm.... tooo late.

• doktorC

Hmm, men det kanske är utdaterad information i Lennart Nilssons bok?

• LillaÄrtan

Älg & renkött köper man från slakteriet eller om pappsen vart på älgjakt kanske

Svar på tråden Äta älgkött?