• Emmixen

Knapptråden del elva

Här kommer del elva till vår tråd om barn med knapp på magen/PEG.

För dig som inte vet vad det är finns det info här: www.sahlgrenska.se/SU/5/GEA/PEGKnapp-och-Gastrotub/

Länk till första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17655066.html
    Länk till andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m21221243.html
    Länk till tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24430851.html
    Länk till fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27447607.html
    Länk till femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m30184851.html
    Länk till sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33202353.html
    Länk till sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m35780434.html
    Länk till åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38996584.html
    Länk till nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42050845.html
    Länk till tionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m44586415.html

Välkomna hit!

• Svar på tråden Knapptråden del elva
  • Puff 2008
    tassi84 skrev 2009-09-13 13:59:48 följande:
    hejsan, den här tråder passar nog vi att vara med i. har en son på över 7 månader som har peg, han ska få knapp i höst nu., han har gomspalt så det gör att det är svårt för honom. varför har ni andra knapp?
    Myran har läpp-käk-gom spalt, men även något annat knas som vi inte vet så mycket om. Hon är tok-sen när det gäller allt. Svår ep och tung medicinering tidvis. Vid sväljröntgen visade det sig att hon svalde fel samt hade dåliga hostreflexer så det blev matförbud via munnen och nässond först. Nu knapp som vi är jättetacksamma för. Skall tillägga att hon åt via munnen tills hon var typ 8 mån men det var jättestökigt och mycket extra kalorier i maten.
  • Jontesfru
    hejsan, den här tråder passar nog vi att vara med i. har en son på över 7 månader som har peg, han ska få knapp i höst nu., han har gomspalt så det gör att det är svårt för honom. varför har ni andra knapp?
    Axel sväljer fel pga av sin CP-skada som har gjort att hans munmotorik är skadad (eller vad man ska kalla det). Han åt dock med problem fram till han var 1å o 8mån. tunn var han men med knapp är han alldeles perfekt (i vikt alltså)
    Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • Katarina77
    Vår dotter har en hjärnskada(saknar vit hjärnsubstans myelin). Hon kan äta som vanligt om maten är väl mosad och äter oftast bra. Däremot så har hon blivit mer och mer spastisk vilket gör att all energi går dit. Hon har vägt 10,5 kilo i 2.5 år och är 5 år så nu tyckte vi det var dagt för tillskott.
  • mumma84
    Jontesfru skrev 2009-09-13 13:17:30 följande:
    Ery max hette det.
    Okej, Vida ska få Cefamox, finns visst i flytande form som bara ska ges direkt i knappen. Vi har inte börjat ännu, ville höra mig lite för vad ni andra fått mot infekterade knappar..
    Min dotter föddes med vänstersidig total LKG, hon har haft matproblem ända sedan hon föddes. Sväljer fel och så.. Hon är opererad i mjuka gommen, hårda är kvar.. Är din son opererad?
  • Morrisey
    Min son har en grav hjärnskada och har sondmatats sedan i mars. Han är snart 15 mån. Ska få knapp nu under hösten.
    ♥ Son född augusti-04 ♥ Son född juni-08 ♥
  • tassi84

okej tack för alla svar. leon ska operera gomspalten nu i november, så jag hoppas att han kanske kan äta bättre efter det, han ligger oxå efter ivikt väger bara 6,2kilo.
    och han är även sen i utvecklingen så vi är hos en sjukgymnast ibland.

• Emmixen

Jag har knapp för att jag var undernärd och jag orkade inte äta så pass mycket som krävdes för att jag skulle gå upp i vikt. Jag kommer nog ha den hela livet då jag är beroende av att få mina mediciner så, kan ej svälja tabletter pga fel i matstrupen, och för att jag flera gånger varje dag måste tömma magsäcken på luft för att orka få i mig maten.

• Katarina77

Hur märker man att det är en infektion i peggen? Det är ganska rött runt om.

• mumma84
    Katarina77 skrev 2009-09-14 22:08:20 följande:
    Hur märker man att det är en infektion i peggen? Det är ganska rött runt om.
    Ja du, vet inte riktigt. Men Vida har haft en böld som det kommit var ifrån och det tyder ju på infektion, sen har dom tagit en odling- men svaret har vi inte fått än.
  • marre 84

Nu har jag hittat hit, det har blivet om bokad för Alexs opreation han skulle få knapp i mon men så tyckte läkarna att vi skulle ändra tiden och han ska få en peg först, så nu ska han på peggen på måndag..
    min son har hjänskador, vattenskalle, och Ep, visst han äter jätte bra men går inte upp i vikt han är 23 månader och väger lika lite som lille bror 7,7kg..

hur mycket vägde era barn innan dom fick knapp/pegg? och hur mycket nu?
    hur långt tid tog det till dom gick upp i vikt...

Svar på tråden Knapptråden del elva